Gå til innhold
Arkivverket

Vielse Vang på Hedemarken, 1812. Kan noen hjelpe?


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Erich Jonsen og Sidsel Jensdatter gifter seg her i 1812. 8. oktober, helt nederst på venstre side. Jeg forstår brudeparets navn og enkelte ord men det gir lite mening. Ønsker hjelp til begge rubrikker - forstår at forloverne gir en type bekreftelse, men det hadde vært gøy å vite eksakt hva det står.

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Gro Ek,

 

Dette er hva jeg er kommet fram til som et utgangspunkt. Jeg må lese mer av samme skriver før jeg kan konkludere entydig om et par av de usikre navnene.

 

«8de Octobr | UK Svensk af Fódsel Erich Jonsen Nordre Lund Pig: Sissil Jensdr Dæhlie paa[Fur?]næs.-- Viet den 30te Octobr 1812| Som Cautionister for at Svensken Erich Jonsen Lund ikke tilforn er givt og vi intet vide, der kan hinder han forestaaende Ægteskab underskrive vi x [Mæn]d vore sedvanlige Signeter bekræfte denne Caution.- Anders Biørge (LS) Peder Lund (LS) | Til Vitterlighed Halvorsen Halvor Tomle[n?»]

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... der kan hinder han forestaaende Ægteskab underskrive vi x [Mæn]d vore sedvanlige...

 

..der kan hindre hans forestaaende Ægteskab underskrive vi og med vore...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Takk til Are og Else! Det er virkelig en bragd å kunne lese disse forskjellige gamle håndskriftene og at dere stiller opp med kunnskapen her er helt uvurdelig for oss med mindre skoleringsmile.gif

 

"Furnes" er riktig - et annex til hovedsognet hvis jeg forstår det rett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for Elses korrektur. Jeg så i det minste den manglende genetivs-s i etterkant (uten å ville korrigere før andre øyne hadde sett på denne teksten), men øynene var nok uansett litt på villspor ved denne linjen da jeg bl.a ikke fanget opp \og/ mellom linjene. :)

 

Denne Halvorsen i merknadsfeltet kan kanskje være klokkeren? Se litt lenger opp på samme side i en av de andre rubrikkene.

 

Neste spørsmål bli jo hvordan man finner ut av hvor en svenske har funnet veien til Vang? Hvor i Sverige kom han fra?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.