Gå til innhold
Arkivverket

Amund Lyngved

Kristin lyngved
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å finne fødsel ,dåp elle konfirmasjon for Amund (Amundsen) Lyngved født 22.07.1814 på Lyngved søristuen, og døpt i Lom 07.08.1814 Prøver å finne noen opplysninger om moren.. Kari Johannesdtr? faren het john Amundsen Lyngved...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg har problemer med å komme inn på de lenkene.

Fant det :) Men det er jo umulig å tyde hva som står der. Er det noen som klarer å tyde det for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joen Amundsen og Kari Johannesdt. Lyngveds gms Amund

fød 22de f.m. Fadd: Johannes Lyngved, Amund ib.

Knud ib. Anne Hiem og Ragnild Friisvold.

Takk for svar. Hvilken side står det på ? Hva betyr dette: gms Amund

fød 22de f.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på venstre side.

Som du ser, har presten delt siden opp i kolonner, der det øverst til vestre står Daabsdatum, deretter Døbte 1814, Børnenes Navne, og Introd. (introduserte)

Amund står med dåpsinnførsel nr. 4 overfra, noe du kanskje enklest finner i kolonnen Børnenes Navne.

Under dåpsdato står do. som betyr ditto, dvs samme dag som overfor, altså Aug. 7de Lomb (7. august i Lom kirke)

gms er prestens forkortelse for gårdmannssønn. (Ser at han også bruker hms for husmannssønn, og pb for pigebarn.)

Det siste betyr at Amund ble født den 22. i forrige måned. Dåpen fant sted i august, så da ble han altså født 22. juli.

Håper dette er oppklarende. Bare spør hvis det er mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på venstre side.

Som du ser, har presten delt siden opp i kolonner, der det øverst til vestre står Daabsdatum, deretter Døbte 1814, Børnenes Navne, og Introd. (introduserte)

Amund står med dåpsinnførsel nr. 4 overfra, noe du kanskje enklest finner i kolonnen Børnenes Navne.

Under dåpsdato står do. som betyr ditto, dvs samme dag som overfor, altså Aug. 7de Lomb (7. august i Lom kirke)

gms er prestens forkortelse for gårdmannssønn. (Ser at han også bruker hms for husmannssønn, og pb for pigebarn.)

Det siste betyr at Amund ble født den 22. i forrige måned. Dåpen fant sted i august, så da ble han altså født 22. juli.

Håper dette er oppklarende. Bare spør hvis det er mer du lurer på!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellese ligger i Vågå. Kirkebøkene for dette prestegjeldet starter først med et sjeleregister i 1736, deretter med innføring av kirkelige handlinger fra 1739. Fødselstidspunkt for Christen er derfor basert enten på alder ved død, alder oppgitt i evnt. arveskifte eller andre protokollførte dokument, eller - hvis man er heldig - private innføringer i f.eks. huspostiller eller bibler. Der er gjerne slike handlinger oppført endatil med klokkeslett :-)

Christen er født så tidlig at heller ikke konfirmasjonen er å finne i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sagt på generelt grunnlag, jeg vet ikke om slike huspostiller eller bibler finnes i tilknytning til Fellese-slekten, men i så fall er de nok i privat eie, og aller helst på gården der Christen var født. Likevel vil jeg gjøre deg oppmerksom på at Norddalsarkivet i Vågå har i forvaring en god del gamle dokument som privatpersoner har deponert der. Det aller meste er tilgjengelig for publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvilken side står det på ? Hva betyr dette: gms Amund

fød 22de f.m.?

trnger du mere å er jeg behjelpelig med bygdaboka for Lom

Lenke til kommentar
Del på andre sider