Gå til innhold
Arkivverket

Nordmøre prosti, Manntall 29, 1664

Tore Kristiansen
 Del

Recommended Posts

I sogneprestenes manntall fra 1660-tallet Nordmøre prosti II er det en feil i innholdsfortegnelsen.

Under Aure prestegjeld står det på to linjer: "Veien (Hopen), Brattøra og Odden"

Dette henviser til fiskeværene Veien, Brattvær og Odden, og det har ingenting med Brattøra å gjøre. Kanskje noen som har tenkt på noe annet mens de lagde denne innholdsfortegnelsen. :)

Parentesen med (Hopen) mener jeg også er feil, siden dette ikke har noe med resten av sognet Hopen, men dreier seg kun om fiskeværet Veien.

Teksten bør heller stå: Veien, Brattvær og Odden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Aure prestegjeld står det på to linjer: "Veien (Hopen), Brattøra og Odden"

Dette henviser til fiskeværene Veien, Brattvær og Odden, og det har ingenting med Brattøra å gjøre. Kanskje noen som har tenkt på noe annet mens de lagde denne innholdsfortegnelsen. :)

Parentesen med (Hopen) mener jeg også er feil, siden dette ikke har noe med resten av sognet Hopen, men dreier seg kun om fiskeværet Veien.

Teksten bør heller stå: Veien, Brattvær og Odden

Takk for melding. Dette har jeg egenhendig indeksert, og eventuelle feil tar jeg gjerne ansvar for. Brattøra er selvfølgelig en glipp - det skulle være Brattvær, som du skriver. Parentesen (Hopen) har kommet med, fordi jeg har basert meg på de maskinskrevne innholdsfortegnelsene i hvert bind av manntallene. Disse er ikke alltid 100 % etterrettelige, og der jeg har hatt tilstrekkelige geografiske kunnskaper, har jeg foretatt avvikende indeksering. Jeg må nok erkjenne at gamle fiskevær på Nordmøre ikke er det jeg kjenner best til. Jeg tar derfor din melding til etterretning og endrer til ditt forslag. Endringen slår inn på webserveren i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.