Gå til innhold
Arkivverket

Fødsel/Dåp i Lyngdal

Kenneth Vestheim Svendsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en liten utfordring til dere, jeg har forsøkt å løse denne, men kommer dessverre ingen vei.

Personen det er snakk om er Hans Christian Tobiass. født i Lyngdal, flyttet til Herlø prestegjeld, Hordaland. Han døde i Herdla 26. sep. 1892, se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2131&idx_id=2131&uid=ny&idx_side=-235 (post 12), fødselsår er oppgitt til 1815.

Det kan se ut som om presten har hatt kommunikasjon med presten i Lyngdal, for fødselsår er forandret til 1809 etter opplysninger fra denne, se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9586&idx_id=9586&uid=ny&idx_side=-129

Jeg får ikke denne Hans Christian helt til å stemme, faren er oppgitt til å være Anders Tobias. og da ville det vel være naturlig for Hans Christian å ta farsnavnet Anderss. Så ut i fra denne opplysningen i tillegg til giftermålet i Herdla, se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11606&idx_id=11606&uid=ny&idx_side=-239 hvor alderen oppgis til 20, altså født 1815, og far oppgitt som Tobias Anders (Altså motsatt av nevnte far i Lyngdal 1809)??.

Jeg har leitet i Lyngdal Fødte og Døpte fra 1808 til 1820, uten hell. Jeg vet det er nevnt noe om Herlø i Austad . I . Gard og folk side 413, (etter søk i NB sin bokhylle). Denne boken har jeg ikke tilgjengelig.

Håper dere kan hjelpe, på forhånd takk.

Mvh

Kenneth V. Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Austad I, Gard og folk, s. 413, sier at faren til Hans Kristian (f. 1809) het Anders Tobias Tønnessen Birkeland og bodde på Askeland. Det er slett ikke uvanlig at rekkefølgen mellom navnene for dem som hadde flere enn ett fornavn, kan variere i kildene. Dessuten brukes Anders og Andreas av og til om hverandre i kildene for en og samme person. Som patronymikon valgte Hans Kristian å bruke Tobiassen. Ved vielsen i 1835 har presten av en eller annen grunn bare notert fornavnet til brudgommens far. Brudgommens alder er altså unøyaktig oppgitt ved vielsen – og ved begravelsen før rettelsen. Slike unøyaktigheter er ikke ukjente fenomener i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider