Gå til innhold
Arkivverket

Giftermål i 1899

Hugo Lund Jensen
 Del

Recommended Posts

Min tante Fanny Bergqvist Lund, født 31. mars 1900 i København er funnet registrert i en kirkebok (Sct. Andreas Kirke i København). Hendes foreldre er Olga Bergqvist norsk født 16. desember 1872 ved Lillestrøm og døbt 2. februar 1873 i Skedsmo Kirke. Hun er gift Lund med Johan Andreas Carl Christian Lund, dansk født 18. mai 1866 og døbt 26. juni 1866 i Skelby Kirke i Danmark. Vielsen skulle være 2. juni 1899 i Kristiania (jf. notat i den danske Kirkebok).

De tilhørte ikke statskirken senere, men overgik til Baptisterne.

Spørsmål: Hvor fandt vielsen (2. juni 1899) sted og hvor er det registrert?

Hjelp oss i Danmark, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hugo.

Prøver med lenke til kirkebøkene i Oslo http://www.arkivverket.no/URN:kb_read Jeg har sjekket kirkevielser i Aker og til og med Johannes kirke/menighet. Da har jeg ikke sjekket borgelig viede i den enkelte kirke eller dissentere.

Det burde ikke ta så lang tid å gå gjennom resten av lista siden du har dato og navn.

De ble heller ikke gift i Skedsmo.

Dåpen til Olga, nr.8 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5526&idx_id=5526&uid=ny&idx_side=-147 Olga og moren i 1875 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f70231&gardpostnr=306&personpostnr=2125&merk=2125#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen skulle være 2. juni 1899 i Kristiania (jf. notat i den danske Kirkebok).

Kan det tenkes at "Kristiania" ble definert litt vidt i Danmark? F. eks. at det like gjerne kan være et sted i Aker, eller enda lenger ut i Akershus fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at "Kristiania" ble definert litt vidt i Danmark? F. eks. at det like gjerne kan være et sted i Aker, eller enda lenger ut i Akershus fylke?

Af Hugo Lund Jensen: Takk for svaret og spørsmålet.

Du kan ha rett i at man i den danske kirkebok har skrevet "Kristiania" men ment lidt bredere i Norge.

Av vår egne noterte opplysninger flyttet Olga til Kjøbenhavn allerede i 1894, hvorefter hun så har truffet sin kommende mann på ett eller annet tidspunkt. Vi kjenner også deres første adresse efter giftermålet og sammen med deres første og eneste barn (min Tante Fanny Lund)i Kjøbenhavn. Men om de allerede i 1899 var "uttrått av statskirken" vet vi ikke. Men de må vel allikevel været registrert ett eller andet sted. Hvor vet vi altså ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hugo.

Prøver med lenke til kirkebøkene i Oslo http://www.arkivverket.no/URN:kb_read Jeg har sjekket kirkevielser i Aker og til og med Johannes kirke/menighet. Da har jeg ikke sjekket borgelig viede i den enkelte kirke eller dissentere.

Det burde ikke ta så lang tid å gå gjennom resten av lista siden du har dato og navn.

De ble heller ikke gift i Skedsmo.

Dåpen til Olga, nr.8 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5526&idx_id=5526&uid=ny&idx_side=-147 Olga og moren i 1875 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f70231&gardpostnr=306&personpostnr=2125&merk=2125#ovre

Af Hugo Lund Jensen:

Takk for svar.

Vi har også vært inne på mange kirkebøker i Oslo uten hell med å finne noe.

Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Min tante Fanny Bergqvist Lund, født 31. mars 1900 i København er funnet registrert i en kirkebok (Sct. Andreas Kirke i København). Hendes foreldre er Olga Bergqvist norsk født 16. desember 1872 ved Lillestrøm og døbt 2. februar 1873 i Skedsmo Kirke. Hun er gift Lund med Johan Andreas Carl Christian Lund, dansk født 18. mai 1866 og døbt 26. juni 1866 i Skelby Kirke i Danmark. Vielsen skulle være 2. juni 1899 i Kristiania (jf. notat i den danske Kirkebok).

De tilhørte ikke statskirken senere, men overgik til Baptisterne.

Spørsmål: Hvor fandt vielsen (2. juni 1899) sted og hvor er det registrert?

Hjelp oss i Danmark, takk.

Supplerende af Hugo Lund Jensen: Dere kan ha rett i at man i den danske kirkebok har skrevet "Kristiania" men ment lidt bredere i Norge.

Av vår egne noterte opplysninger flyttet Olga til Kjøbenhavn allerede i 1894, hvorefter hun så har truffet sin kommende mann på ett eller annet tidspunkt. Vi kjenner også deres første adresse efter giftermålet og sammen med deres første og eneste barn (min Tante Fanny Lund)i Kjøbenhavn. Men om de allerede i 1899 var "uttrått av statskirken" vet vi ikke. Men de må vel allikevel været registrert ett eller andet sted. Hvor vet vi altså ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ha rett i at man i den danske kirkebok har skrevet "Kristiania" men ment lidt bredere i Norge.

Jeg tror vi nordmenn ofte har gjort det samme i forhold til København, nemlig regnet med de omkringliggende kommuner, f. eks. Amager, Frederiksberg, Hillerød m.m. Noen av disse er vel nå en del av Stor-København, men tidligere var de vel egne kommuner. Dette er forhold som vi nordmenn ikke klarer å holde helt rede på. Slik er det vel også ofte for de fleste dansker når det gjelder Oslo. Jeg håper du finner den aktuelle vielsen, eller at noen her kan gi deg hjelp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi nordmenn ofte har gjort det samme i forhold til København, nemlig regnet med de omkringliggende kommuner, f. eks. Amager, Frederiksberg, Hillerød m.m. Noen av disse er vel nå en del av Stor-København, men tidligere var de vel egne kommuner. Dette er forhold som vi nordmenn ikke klarer å holde helt rede på. Slik er det vel også ofte for de fleste dansker når det gjelder Oslo. Jeg håper du finner den aktuelle vielsen, eller at noen her kan gi deg hjelp til det.

Takk for ditt svar og betraktninger. Kan være enig i det du skriver.

Har du noen peiling på, hvor evt. "borgerlig" vielse kan vere registrert - og hvor man kan se det via internet i dag??

Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen peiling på, hvor evt. "borgerlig" vielse kan vere registrert - og hvor man kan se det via internet i dag??

Mine besteforeldre ble borgerlig viet hos byfogden i Kristiania i 1898 og denne vielsen fant jeg i kirkeboka for Vestre Aker. Vestre Aker var den gang utenfor Kristiania, i nabokommunen Aker, men tilhører nå Oslo (etter 1948). Dette er ett eksempel som jeg kjenner, men kanskje andre her på dette forum har andre eksempler på hvor man kan finne borgerlige vielser?

Her kan du se fra Vestre Aker at de i tillegg til kirkelige vielser (ekteviede) også hadde egne bøker for viede dissentere og for borgerlig viede: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=5405

Lenke til kommentar
Del på andre sider