Gå til innhold
Arkivverket

En svenske

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Svensken Jonas Olausson, født ca. 1841, blei i 1870 skrevet som far til ei jente som blei født i Sortland. Mora til barnet kom fra Sunnfjord.

Klarer noen av spesialistene på leiting i svenske kilder å identifisere Jonas? (Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistoria for Sortland.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan !

Iflg Registreringsentral for historiske data har eg funne desse Jonas f. i Sverge 1840-45, 4 stk i FT 1865:

Hof Olsen, Jonas Skinder 1841 Sverige Strandhagen

Tune Olsen, Jonas Skrædder 1841 Sverige Alvim østre, Kulpa

Sandar Olsen, Jonas Tjenestekarl 1840 Sverrige Værket

Skjeberg Olsen, Jonas Tjenestekarl 1842 Sverige Olseng

Etternavnet er skrev Olsen her i FT 1865.

Då Olufine Sofie Marie er døypt 8.5.1870 står det ikkje noko om alderen på svensken. Korleis veit du at han er f. ca 1841 ??

Der eg fann dåpen, nederste linje.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland, Ministerialbok nr. 895A04 (1852-1872), Fødte og døpte 1870, side 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då Olufine Sofie Marie er døypt 8.5.1870 står det ikkje noko om alderen på svensken. Korleis veit du at han er f. ca 1841 ??

Der eg fann dåpen, nederste linje.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland, Ministerialbok nr. 895A04 (1852-1872), Fødte og døpte 1870, side 75.

Takk for innspill! Jeg måtte spole litt tilbake for å finne hvor årstallet kom fra, og det blei nesten litt pinlig. Opprinnelig brukte jeg klokkerboka for å finne navnet på barnefaren, der står det bare Kjerringnes (i Sortland) som bosted, og jeg antok det var en person med samme navn fra nabokommunen, født i 1841. Seinere oppdaga jeg at det ikke kunne være han og dobbeltsjekka med kirkeboka, endra fødestedet til Sverige, men glømte å stryke fødselsåret! Beklager at jeg på denne måten lurte deg til å leite på feil sted i høystakken.

Forøvrig har jeg heile tida stussa over farsnavnet Olaussen. Var det vanlig i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Johan,

Du frågar efter Olausson - om det var vanligt?

Hette fadern Olaus blev fadersnamnet ofta Olausson. Förmodligen var det lite olika i olika delar av Sverige hur ofta namnet - det från Olof latiniserade Olaus - användes. Enligt namnlitteraturen (Otterbjörk) har det funnits som dopnamn sedan 1600-talet.

Själv heter jag Olle, som berodde på att min mor hette Olsson, hennes far Anton Olsson efter Olaus Månsson på Almö, Förkärla socken i Blekinge.

Som Du ser var det ingen riktig ordning på hur namnet användes.

Sänder med en länk om Svenska namn som kan vara användbar: http://www.genealogi.se/namnnorm.htm

Vänligen,

Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider