Gå til innhold
Arkivverket

seilmaker Abraham Christiansen (fra Kristiansand?)

Sten
 Del

Recommended Posts

Hei

Dette er en fortsettelse fra det gamle forum, med Tema nr.50667, 16444, 14923, og 6473. Der ble det slått fast? at min 3xtipp Abraham Christiansen som døde i Larvik/Vestfold ca.55 år gml den 22.januar 1857 var sønn av Christian Rosenvold Olsen Abel og Birte Marie Jacobsdatter Gjerdahl i Kristiansand. Det jeg da lurer på er hvem er da den matrosen Abraham Christiansen Abel som ble døde 15.oktober 1831 i Kristiansand og ble gravlagt 20.oktober? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9578&idx_id=9578&uid=ny&idx_side=-421 Nr.184 Hvem er han sønn av?

mvh

Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle temaene, men er ikke matros Abraham Christensen Abel som døde i Christiansand 1831, den samme som er sønn til Christian Olsen Abel og Bente Maria Gierdal!

Abraham f. 21 jan 1801 i Christiansand.

Foreldrene, Christian Olsen Rosenvold Abel og Bente Maria Jacobsdatter Jerdall gift i Christiansand 23/3 1790

Fra tellingen 1801 i Christiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle temaene, men er ikke matros Abraham Christensen Abel som døde i Christiansand 1831, den samme som er sønn til Christian Olsen Abel og Bente Maria Gierdal!

Abraham f. 21 jan 1801 i Christiansand.

Foreldrene, Christian Olsen Rosenvold Abel og Bente Maria Jacobsdatter Jerdall gift i Christiansand 23/3 1790

Fra tellingen 1801 i Christiansand

Problemet er da at Christian Olsen Abel og Berte Marie Gjerdahl blir foreldre til to stk. Abraham født i 1802. Den ene dør 15.oktober 1831 i Kr.sand og den andre dør 22.januar 1857 i Larvik

Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at slektslinjen til seilmakeren i Vestfold er korrekt da!

Hvis jeg tyder korrekt, er det ikke matros Abraham Christiansen Abel som er fadder til sin bror, Ole Christian Christiansen Abel sin sønn, Isach.

Isach døpes 26/12 1826 i Christiansand

Jeg tar forebehold om tydefeil. :blink:

Det kan jo stemme det. (Ser ut til at den ene fadderne heter matos Jacob Andersen, pige Christine Christiansdatter, matros Christian Rosenvold Abel, matros Jacob Christiansen Abel og Abraham Christoffer Abel.) For når Isach ble døpt, var "min" Abraham gift og bodde i Stavern. Der bodde han til ca.1839 da han flyttet til Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en liten nøtt Sten Fredrik, jeg har rotet på Statsarkivet i Kristiansand, i et lønnligt håp om å kunne løse dette, men jeg sitter med en følelse av at din Abraham kommer fra kongens by København og Holmen værft. Christian hadde to sønner med navnet Abraham, den elste fødd 30 aug. 1798 og død 1 nov. s.å.

Neste Abraham er fødd 21 jan. 1802, og døde 15 oktober 1831. Over registrerte dødsfall i Norges rike, står den siste Abraham som 29 år, og det passer jo gått.

Har ikke funnet spor eller beviser for at den herren som kom til Stavern kommer fra denne slekten her i byen.

Jeg har rotet rundt i årevis, men har forholdt meg til den jeg fant død og begravet på byens kirkegård her i byen i 1831.

Husk at kongens værft i København hadde mye innen datidens maritime utdanning som bl.a. seilmakere.

Men jeg ville bli glad, og forundret om denne Abraham skulle være fra denne byen.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en liten nøtt Sten Fredrik, jeg har rotet på Statsarkivet i Kristiansand, i et lønnligt håp om å kunne løse dette, men jeg sitter med en følelse av at din Abraham kommer fra kongens by København og Holmen værft. Christian hadde to sønner med navnet Abraham, den elste fødd 30 aug. 1798 og død 1 nov. s.å.

Neste Abraham er fødd 21 jan. 1802, og døde 15 oktober 1831. Over registrerte dødsfall i Norges rike, står den siste Abraham som 29 år, og det passer jo gått.

Har ikke funnet spor eller beviser for at den herren som kom til Stavern kommer fra denne slekten her i byen.

Jeg har rotet rundt i årevis, men har forholdt meg til den jeg fant død og begravet på byens kirkegård her i byen i 1831.

Husk at kongens værft i København hadde mye innen datidens maritime utdanning som bl.a. seilmakere.

Men jeg ville bli glad, og forundret om denne Abraham skulle være fra denne byen.

Torleif

Ja det så jo ganske lyst ut tilbake i 2009 da debatten gikk. Med tanke på kvinnen fra Duluth og hennes mann. Da er jo Rosenvold/Abel ute av bildet så langt. Men en ting som er sikkert, er jo at han er fra et sted. Det har liksom vært noe som har skurret litt ang. Abraham. Men uansett hvor han er fra, så er han min 3-tippoldefar. Men man for vel bare snoke videre.

Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har den gamle kvinnen frisk i minne, men jeg tviler. Og når jeg fant et Abraham død i 1831, og der finnes bare en Abraham Christiansen døpt i Kristiansand i 1802, da tviler jeg på seilmakeren.

Planen min var/ eller rettere sagt er å få tid å kikke på Hartwig Dannevig sine notater om seilskutetrafikken, der finnes vistnok også et eget privatarkiv som omhandel karantenestasjonen på Odderøya her i byen, med navn på skip og kansje mannskaper.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å skumme gjennom de tidligere debattene om samme emne. Etter min mening vil den beste strategien være å finne kildemateriale som forteller om fødestedet til Abraham Christiansen i Stavern/Fredriksvern. Det kan være for eksempel sjøinnrulleringsmateriale ved Statsarkivet i Kongsberg.

Ved Fredriksvern fantes det et håndverkskorps. Var Abraham tilknyttet dette korpset, kan dette arkivet være verdt å kikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian Hunskaar.

Statsarkivet på Kongsberg har jeg sjekket, uten å finne noe av betydning som kunne løse saken med seilmakeren i Stavern..

Derfor er jeg så sikker på at en her har med en Dansk Abraham Christiansen å gjøre.

Skal kikke litt på linken du sendte som vedlegg.

Skulle gjerne funnet utav denne herren.

Jeg fant en notis i politiets sin arrestjournal for byen, der en matros Rosenvold var satt inn, jeg tror det var

i 1825. Men hans bror Jacob var jo også matros, selv om Jacob da var gift, kunne det jo tenkes at han hadde vært på en "kneipe".

Ole, den eldste av barna, har jeg ikke funnet ut hva som har skjedd med.

Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian Hunskaar.

Statsarkivet på Kongsberg har jeg sjekket, uten å finne noe av betydning som kunne løse saken med seilmakeren i Stavern..

Derfor er jeg så sikker på at en her har med en Dansk Abraham Christiansen å gjøre.

Skal kikke litt på linken du sendte som vedlegg.

Skulle gjerne funnet utav denne herren.

Jeg fant en notis i politiets sin arrestjournal for byen, der en matros Rosenvold var satt inn, jeg tror det var

i 1825. Men hans bror Jacob var jo også matros, selv om Jacob da var gift, kunne det jo tenkes at han hadde vært på en "kneipe".

Ole, den eldste av barna, har jeg ikke funnet ut hva som har skjedd med.

Mvh. Torleif Odland

Jeg trodde det var Ole som ble gravlagt i Kr.sand 25.januar 1839. Etterlot seg kone og 2 barn. 3 av barna døde små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du funnet noe jeg ikke har, forumet er greit til sine tider.

Har du flere eksakte opplysninger om han og familien, tar jeg gjerne i mot det.

Min kone kommer fra denne slekten, men fra broren Jacob.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du funnet noe jeg ikke har, forumet er greit til sine tider.

Har du flere eksakte opplysninger om han og familien, tar jeg gjerne i mot det.

Min kone kommer fra denne slekten, men fra broren Jacob.

Torleif

Du kan jo få det lille jeg har, så får du bare sjekke det mot kirkebøkene.

Ole Abel Rosenvold død 20.januar 1839 i Kr.sand. 49 år gml. Gravl. 25.januar 1839

Så har jeg barna

1. Andreas Christian Olsen Abel døpt 19.september 1823 i Kr.sand

2. Isaach Olsen Abel døpt 26.desember 1826 i Kr.sand han døde 7.oktober 1835 i Kr.sand

3. Jacob Bertinius Olsen Abel døpt 6.oktober 1833 i Kr.sand han døde 2.april 1835 i Kr.sand

4. Abraham Gundy Olsen Abel døpt 6,oktober 1833 i Kr.sand Han døde 25.april 1834 (tvilling med nr 3)

5. Isaach Gundi Olsen Abel døpt 28.april 1837 i Kr.sand.

Det er det jeg har om Ole. Bare husk å sjekke det opp mot kb for Kr.sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk hadde jeg han registrert i min database, Ole Christiansen(merkelig at jeg hadde utelatt Abel)viet i Christiansand 9 mai 1823, med Targeir Andersdatter fra Løvnes i Hartmark, hun døpt 19 mars 1792, av foreldre Anders Willumsen Løvnes fødd ca. 1745 og hustru Gunhild Olsdatter fødd ca. 1754.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Abrahams eldste sønn Michael Christian ble døpt i Langestrand kirke 18,oktober 1840. Det åpner vel for at han var tilknyttet skipsbyggeriet i Jordfallen en periode. Noen som vet om det finnes noe om tidligere arbeidere ved det skipsbyggeriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe sikkert Sten Fredrik, så kan der finnes arkiv over dette ved Statsarkivet på Kongsberg.

Jeg ville gjort en henvendelse,der kan jo muligens finnes andre spor også etter denne Abraham, jeg vil jo

tro at han har betalt sin skatt, også på den tiden.

Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider