Gå til innhold
Arkivverket

Nidaros/Trondhjem/Trondheim

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Det er i alle fall slik at kommunesenteret i Flora alltid har heitt Florø, også i perioden etter 1964. Eg er oppvaksen i (6900) Florø (eller rettare sagt på Krokane i det som ein gong var landkommunen Kinn), og kan ikkje hugse anna enn alltid å ha tenkt på Florø som by. Men det virkar som om Ivar har ein del kunnskap om dette, så det kan godt hende det rette då ville vore å snakke om "tettstaden"/poststaden Florø i byen Flora. Det at namna er så like skaper jo også ein del forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gløymer at "by" fram til 1993 var det same som bykommune. Berre kommuner var "by".

Jeg betviler ikke det du sier, men betyr det da at det f.eks. ikke fantes noen by med navn Horten mellom 1988 og 1993? For i 1988 ble Horten og Borre slått sammen og det nye navnet ble Borre. Mener du da at "byen" het Borre? Eller at Horten bare var et tettsted i denne perioden? Først i 2002 ble navnet til den nye kommunen endret til Horten igjen.

Jeg mener at navnet Horten har eksistert uten avbrudd, først som egen by og kommune, deretter som byen Horten i Borre kommune fra 1988 - og så som byen Horten i Horten kommune fra 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke det du sier, men betyr det da at det f.eks. ikke fantes noen by med navn Horten mellom 1988 og 1993? For i 1988 ble Horten og Borre slått sammen og det nye navnet ble Borre. Mener du da at "byen" het Borre? Eller at Horten bare var et tettsted i denne perioden? Først i 2002 ble navnet til den nye kommunen endret til Horten igjen.

Jeg mener at navnet Horten har eksistert uten avbrudd, først som egen by og kommune, deretter som byen Horten i Borre kommune fra 1988 - og så som byen Horten i Horten kommune fra 2002.

Eg kjenner ikkje geografien i Horten.

1988 er så seint at det knapt fanst att nokon praktiske skilnader mellom "bykommune" og "landkommune". Den siste skilnaden skal ha vore at organistar som gjorde teneste i meir enn ei kyrkje fekk køyregodgjersle mellom kyrkjene i "landkommuner", men ikkje i "bykommuner". I tillegg hadde bykommuner kommunenummer med 0 som nest siste siffer.

Dersom Borre frå 1988 hadde kommunenr 0701 (som Horten i dag), så var Borre "bykommune" og dermed "by". Dersom tidlegare Horten kommune kunne oppfattast som ei eiga eining (tettstad), så ville det vere tettstaden Horten i byen Borre frå 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg har aldri bodd i Horten, men jeg giftet meg der for 42 år siden og har i alle år deretter hatt svigerfamilie i Horten. Denne familien har alltid oppfattet og omtalt Horten som by (kontinuerlig), så jeg tror den alminnelige folkemeningen om slike ting bør gå foran og være overordnet eventuelle juridiske spissfindigheter om hva som er "by", "tettsted", "bykommune" og "landkommune". Selv om vi skulle tape litt kjøregodtgjørelse på det - he he. (Jeg mener ikke at du er spissfindig, men at jussen ikke må ta byen fra oss!)

Men nå har vi visst nesten glemt Trondhjem som dette egentlig handler om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bestefar abonnerte på avisa "Nidaros", ser at avisa ble annonse-boikottet under navnestriden i 1929. Avisa var vel ei venstre-avis, og denne navnestriden foregikk vel også under slutten av Venstre's storhetstid i Norge.

Tror forøvrig ikke bestefar var venstrevridd, så det var årsaken til avis-abonnementet :)

Navnestriden i 1929 måtte gå hardt for seg når til og med ei avis som har navnet "Nidaros" blir boikottet?

Kunne det ligge en politisk agenda i bunnen for navnestriden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid interessant med disse debattene.

Jeg må innrømme at jeg ble litt usikker på hva vi diskuterer. Finnes det egentlig noe klart skille mellom byen Trondheim og bykommunen Trondheim?

Om et slikt klart skille ikke finnes så er det vel uhensiktsmessig å diskutere og å vedta noe nytt navn på byen. Da må det bli navnet på kommunen som på forandres, mener jeg.

Dette med byer er forøvrig noe en aldri blir klok på.

Vi leser at Paris er Europas 3. største by med ca 11 mill. innbyggere. Så dukker det opp en quiz (et forferdelig ord på norsk) der svaret er at Paris er Europas 6. største by med 2,2 mill innbyggere. (tall fra ca år 2000) Det siste er selvsagt det mest riktige. Byen kan jo ikke tillegne seg befolkningen rundt uten å utvide grensene.

Jeg budde i Nidaros frem til 1982 og det kunne jeg jo gjøre uten noen gang ha satt min fot i Trøndelag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ei engelsk reisedagbok frå 1799 (av Edward Clarke trur eg) blir byen kalla "Tronyem", han her samtidig kritisk til irske handelsfolk som kallar byen for Drontheim eller Dronton.

Oslo (som då var namnet på ein landsby utanfor Christiania) blir kalla "Opslo".

Kjært barn har mange namn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider