Gå til innhold
Arkivverket

Land/OP: Guttorm Nilssen og Anna Olsdtr

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Guttorm og Anna var begge født ca. 1792, utregna etter oppgitt alder da de døde, han i 1862 og hun i 1869. De dro fra Land i 1844 sammen med Gulbrand Fredriksen og Johanna Halvorsdtr, og kan ha vært i slekt med dem. Parene bosatte seg samme sted (Kjerringnesdalen i Sortland). Guttorm og Anna hadde med seg barna Eli, Olava, Andrine, Nils og Helene Marie, alle visstnok født i Land. Jeg mangler imidlertid opphavet til paret. FT1865 sier at Anna var født i Land (Guttorm var død før folketellinga blei holdt).

Kjenner noen opphavet til Guttorm og Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner et par som giftet seg 1 jan 1817:

Protokoll:Land Mini 7 Side:196 Nr:43 År:1816 Kirke:!! Vielsesdato:19.01.1817* Avskrivers kommentar:Vielsesdato er utelatt. I klokkerboka står viet 19.01.1817 i Kind, dette er satt inn med *

Rolle Sivilstand Stilling/

yrke Fornavn Etternavn Bosted Fødested Kjønn

Brudgom Ungk. Gutorm Niels Houglien M

Brud Enk Huusfolk Anne Olsd Nørstelie E K

Forlover Søren Walhovd M

Forlover Hans Soellien M

javascript:void%20parent.query.showRecordDetails(512,1,1);

Vielsen i klokkerboken(nr 41)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-190

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603880054.jpg

Vielsen i Ministerialboken(nr 43):

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-170

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603880625.jpg

Datteren Elie ble født 1817.

Protokoll:Land Mini 7 Side:22 Nr:47 År:1817 Kirke:Kind Født dato:10.05.1817 Døpt dato:22.06.1817 Ekte/uekte:E Merknader:Folio 345

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt

Barn Elie Nørstelie E* K 10.05.1817 22.06.1817

Far Gutorm Niels. Nørstelie E M

Mor Anne Olsd. Nørstelie E K Fadder Hans Myhre M

Fadder Johanes Ols. Nørstelie q. Nørstelie K

Fadder Berte Nørstelie K

Fadder Karen Nielsd. Nørstelie K

Diverse

javascript:void%20parent.query.showRecordDetails(4051,1,1);

Datteren Olava ble født 1820.

Protokoll:Land Mini 7 Side:41 Nr:28 År:1820 Kirke:Kind Født dato:04.05.1820 Døpt dato:28.05.1820 Ekte/uekte:E

Barn Olava Nørstelie E* K 04.05.1820 28.05.1820

Far Gutorm Nilsen Nørstelie E M

Mor Anne Olsdt. Nørstelie E K

Fadder Ole Volhofd M

Fadder Ingebor Olsdt. Volhofd K

Fadder Karen Nørstelien K

Fadder Svend Nørstelien M

Fadder Hovel Rognholt M

javascript:void%20parent.query.showRecordDetails(7761,1,1);

Sønnen Niels ble født i 1825.

Protokoll:Land Mini 7 Side:91 Nr:104 År:1825 Kirke:Aamodt Født dato:13.10.1825 Døpt dato:13.11.1825 Ekte/uekte:E Merknader:Lands C.

Barn Niels Nørstelie E* M 13.10.1825 13.11.1825

Far Gutorm Niels. Nørstelie E M

Mor Anne Olsdat. Nørstelie E K

Fadder Johanes Nørsteliens q. Nørstelien K

Fadder Mari Harstad K

Fadder Marte Harstad K

Fadder Ane Hauglien K javascript:void%20parent.query.showRecordDetails(7487,1,1);

Datteren Helena Marie født ble i 1829.

Nr:25 År:1829 Kirke:Aamodt Født dato:09.01.1829 Døpt dato:15.02.1829 Ekte/uekte:E

Barn Helena Maria Nørstelie E* K 09.01.1829 15.02.1829

Far Guttorm Nielssen Nørstelie E M

Mor Anne Olsdr Nørstelie E K

Fadder Johannes Olsen Nørstelie qv Nørstelie K

Fadder Hans Nørstelie M

Fadder Ole Nørstelie M

Fadder Marte Nørstelie K

javascript:void%20parent.query.showRecordDetails(4991,1,1);

Ser ut til at Gutorm kalles Gulbrand ved datteren Andines dåp i 1822.

Protokoll:Land Mini 7 Side:59 Nr:49 År:1822 Kirke:Kind Født dato:18.05.1822 Døpt dato:24.06.1822 Ekte/uekte:E

Barn Andrine Nørstelie E* K 18.05.1822 24.06.1822

Far Gulbrand Nielsen Nørstelie E M

Mor Anne Olsdt. Nørstelie E K

Fadder Ole Walhovd q. Walhovd K

Fadder Marte Nørstelien K

Fadder Marte Aamodt K

Fadder Ole Knuds. Houglien M

javascript:void%20parent.query.showRecordDetails(2402,1,1);

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, der fikk jeg tre nye og interessante opplysninger: 1) Anne var enke da hun gifta seg med Guttorm og 2) hun bodde på Nørstelia. 3) Guttorm kom fra en gård som het Hauglien. Er det mulig å finne foreldrene til de to, evt. også første ekteskapet til Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til Ann-Mary og Grete!

Da er Guttorm i boks. Han døde som husmann i Kjerringnesdalen, men plassen er seinere skilt ut som brnr. 81 Guttormslåtten, som eies av etterslekt. Guttorm og Anne har mange etterkommere - over 120 da 1900-tallet begynte.

Det er kanskje vanskeligere å finne opphavet til Anne, som hadde et svært vanlig navn. Som nevnt i #1 lurer jeg på om det var slektskap mellom de to parene som kom først nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 finner vi Anne, 10 år, på Nørstelien i Torpa, med foreldre og 7 søsken. Foreldrene heter Ole Pedersen og Mari Christophersdatter.

Anne Maria Nørstelien ble konfirmert i Lunde kirke nov. 1806. 15 ½ år gammel.

Denne alderen stemmer godt med den som er oppgitt i 1801 og ved utflyttinen fra Land i 1844, nemlig 52 år. Dette betyr at hun ble født ca 1791, men hun er ikke døpt i Land.

Hun giftet seg med Hans Hansen 24. mai 1812.

Hans Hansen døde i Nørstelieneie 17. mars 1816, 29 år gammel, gravlagt 25. mars.

Jeg tror Anne er født på Ousdal i Biri, men kirkebøkene mangler fra 1790. Imidlertid tror jeg det er hennes to eldre søsken vi finner døpt her:

Den eldste broren, Christopher har jeg ikke funnet døpt verken i Biri eller Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk, Grete, for de siste opplysningene jeg mangla!

Da ser det ikke ut til at det var noe slektskap med de som kom samtidig. Jeg har et nokså stort utvalg av vest-opplendinger, og det kommer nok flere spørsmål. Til gjengjeld skal jeg skrive en artikkel om innflytterne derfra når jeg blir ferdig med siste bind for Sortland utpå neste høst. Er det et høvelig tidsskrift der nede for å publisere alt samla, eller må jeg fordele stoffet på flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestoppland Slektshistorielag gir ut "Tidsskriftet" - og de er nok veldig interessert i din artikkel. Jeg er medlem i dette laget og mottar Tidsskriftet 4 ganger i året, og det holder god standard.

Her er et register fra 1983-2007: Min lenke

Interessant!

I databasen min for Sortland har jeg pr. i dag 120 innflyttere fra Oppland, i tillegg kommer en del i Andøy og Øksnes. Jeg skal plukke ut vestopplendingene og skrive om dem når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 8 hevdet jeg at det var Anne Maria Olsdatter Nørstelien, f. ca 1791, som ble gift med Guttorm Nilssen.

Jeg har blitt tilsendt en privatmelding om at jeg har koblet Guttorm til feil Anne - noe jeg må beklage.

Det var datteren til Ola Monssen Storøydegardseige og Gjertrud Jørgensdtr Nyhus, som ble gift med Guttorm i 1817.

Anne Olsdatter ble født på Nørstelieie 1787, døpt feb. s.å. i Kind kirke.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 6 (1784-1813), Fødte og døpte 1787, side 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...
På 19.11.2011 den 13.26, Grete Singstad skrev:

I 1801 finner vi Anne, 10 år, på Nørstelien i Torpa, med foreldre og 7 søsken. Foreldrene heter Ole Pedersen og Mari Christophersdatter.

Anne Maria Nørstelien ble konfirmert i Lunde kirke nov. 1806. 15 ½ år gammel.

Denne alderen stemmer godt med den som er oppgitt i 1801 og ved utflyttinen fra Land i 1844, nemlig 52 år. Dette betyr at hun ble født ca 1791, men hun er ikke døpt i Land.

Hun giftet seg med Hans Hansen 24. mai 1812.

Hans Hansen døde i Nørstelieneie 17. mars 1816, 29 år gammel, gravlagt 25. mars.

Jeg tror Anne er født på Ousdal i Biri, men kirkebøkene mangler fra 1790. Imidlertid tror jeg det er hennes to eldre søsken vi finner døpt her:

Den eldste broren, Christopher har jeg ikke funnet døpt verken i Biri eller Land.

Hei. Jeg vil bare fortelle atAnne Olsdatter`s foreldre er Ole Monsen og Giertrud Jørgensdatter Synstelien. Se nest siste på venstre side.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870388.

Lenke til kommentar
Del på andre sider