Gå til innhold
Arkivverket

Sedsel/Sidsel Jensdatter f. 1784-85 og Erich Jonsen, svensk, viet 1812 i Vang Hedmark

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp og sikkert korrigeringer med dette. Kanskje noen har vært borti denne familien før og kan være så snille å hjelpe?

Jeg har kommet over en del men greier ikke å få det bekreftet og foreløpig henger alt i luften.

Erich Jonsen fra Sverige vet jeg overhodet ingenting om, så han er nok vanskelig å få has på...

Dette vet jeg: Sidsel/Sedsel Jensdatter giftet seg med svenske Erich Jonsen 30.10.1812, Vang, Hedmark. Lenke. Nederst venstre s. (Har fått hjelp til tyding, Står bare "svensk av fødsel"). De får i hvert fall tre barn, Inge 1813, Karen, 1815 og John, den 13.10.1820 nr 66

Så til Sidsel Jensdatter. Hvem er riktig Sidsel?

Sidsel Jensdatter f. 1785 av Jens Halvorsen Ingeberg, f. ca 1749 og Kathrine Halvorsdatter, f. ca 1755. Nr 14 ovenfra,f. 4.9.

Eller

Sidsel Jensdatter f. 1784 av Jens And. Mourud(?) og Siri Andersdatter. Nr 10 ovenfra, høyre side.

Begge Sidsel er i tjeneste og bor ikke med foreldrene i 1801. S 1785 på gården Hohl Østre og S 1785 på Flagstad øst. Begge jentenes konfirmasjon sier heller ingenting. Ingen foreldre er oppgitt, de står som tjenestejenter og gården de tjener på er oppført.

Sidsel født i 1785 virker lovende og jeg har konsentrert meg om henne ført, selv om faren er registrert som Jens Augseie ved hennes dåp og patronym ikke er oppgitt. Jeg mener at han kan være identisk medden Jens jeg finner i FT 1801: Jons(Jens) Halvorsen og Kathrine Halvorsdatter, Gihle. Det som er interessant er at deres barn, Sidsels søsken(?) dukker opp som faddere ved dåpen til to av Sidsels barn.Halvor Jensen, Ole Jensen og muligens Berte Jensdatter. Jeg finner ingen slike tilknytninger til Sidsel 1784.

Sidsel 1785 sine foreldre: JensHalvorsen Ingeberg og Kathrine Halvorsdatter viet 1779

Par nr 15 ovenfra, høyre side.

Jeg finner bare denne Jens Halvorsen født rundt 1749. Jens født av far Halvor Staff– gården Staff ligger i Ringsager. Her bruker ingen patronym, tre av fadderne står også registrert med Staff.

Kathrine Halvorsdatter greier jeg ikke å få øye på i kirkebøkene – skriften er til tider ganske vanskelig..

Er det noen som kjenner noe til denne familien og kan si om jeg er helt på jordet eller om jeg faktisk er inne på noe?

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vangsboka gnr 178 - 194 står familien nevnt under Gile-eie: Jens Hallvordsen f ca 1749, d som innerst på Lerhuseie 24/12 1823, g 1780 m Katrine Hallvordsd. f ca 1755, d som innerst på Lerhuseie 11/12 1828. Jens oppholdt seg på Ingeberg 1780. Fra senest 1785 bodde familien på O-eie. Familien var husfolk på Gile fra ca 1790 til 1822. I 1816 var Jens ilignet 4 rbdlr i skatt som var i overkant av det husfolk flest måtte ut med. Barn: Berte f 1781 d Gile-eie 1790, Hallvord f 1783 gm Lesbet Jørnsd, se Stor- Dørumeie, Sessel f O-eie 1785, Jens f O-eie 1787 d 1788, Ola f O-eie 1789 gm Marte Tølløvsd, se Oppstadeie, Berte f her 1791, Berte f her 1793, Berte f her 1795 gm Mons Larsen, se Bjørke-eie, Jens f her 1798 d 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Dette var masse interessant info!

Du nevner O-eie, hva er det? Og du sier Berte f. her, Jens f. her - hvor er her?

Det står "Sessel f. O-eie 1785". Står det nevnt noe sted hvem hun giftet seg med, eller barn? Selv om jeg tror at dette er den Sidsel/Sessel som giftet seg med Erich Jonsen fra Sverige får jeg det ikke bekreftet. Da to av barna ble født i 1813 og 1815 bodde de på Lerhus. Du skriver at Sidsels far døde på Lehuseie i 1823. Da er det vel rimelig å tro at det var hans datter som bodde på samme sted og fikk to barn der i 1813 og 1815. Men rart at hun ikke kaller opp noen av barna etter sin familie. De to første het Inge og Karen. John derimot, er oppkalt etter sin farfar.

Hvis noen vet noe om Jens Halvorsen, f. ca 1749, og Kathrine Halvorsdatter f. ca 1755, også, hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Dette var masse interessant info!

Du nevner O-eie, hva er det? Og du sier Berte f. her, Jens f. her - hvor er her?

Det står "Sessel f. O-eie 1785". Står det nevnt noe sted hvem hun giftet seg med, eller barn? Selv om jeg tror at dette er den Sidsel/Sessel som giftet seg med Erich Jonsen fra Sverige får jeg det ikke bekreftet. Da to av barna ble født i 1813 og 1815 bodde de på Lerhus. Du skriver at Sidsels far døde på Lehuseie i 1823. Da er det vel rimelig å tro at det var hans datter som bodde på samme sted og fikk to barn der i 1813 og 1815. Men rart at hun ikke kaller opp noen av barna etter sin familie. De to første het Inge og Karen. John derimot, er oppkalt etter sin farfar.

Hvis noen vet noe om Jens Halvorsen, f. ca 1749, og Kathrine Halvorsdatter f. ca 1755, også, hadde det vært supert!

O-eie er en husmannsplass som ikke er navngitt under garden O. Når det står f her, er det på Gile-eie sitatet er hentet fra.

Sessel står ikke med flere opplysninger enn de siterte, men hun kan godt ha blitt gift uten at det er nevnt.

Jeg synses du har funnet opplysninger som peker sterkt i retning av denne familien. Når både Jens og Katrine dør som innerster på Lerhuseie, så bor de antagelig hos Sessel og Erik. Når de Sessel sine søsken er faddere er det også viktig, særlig dersom de bodde i en annen del av bygda.

Det var variabelt i hvilken grad de brukte oppkallingsregler på barna, så det behøver ikke å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, og takk for at du gir tilbakemelding på at jeg antagelig er på riktig vei smile.gif

Dåpsregistreringen til Sidsel er her, og jeg lurer på hva stedet hun er født på ville bli kalt i dag? På FS blir faren kalt Jens Augseie og det kan jo se ut som om det står "aug" i kirkeboka.

Mvh Anne

Så plutselig at det i 1801 er en gård som heter Oug. Kan det være der Sidsel ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Hei, jeg lurer på om du har kommet lenger med identifiseringen av Sedsel Jensdatter siden 2011?  Det pussige er at to Sissel/Sedsel Jensdatter giftet seg i Vang i 1812 -- antagelig begge de to jentene du hadde funnet i dåpslistene 1784-1785 -- og den andre bruden, viet (trolovet?) 26. november, er ved vielsen oppført som Sissiel Jensdtr St. Ingeberg.

Jeg kom over denne tråden her på Arkivverket mens jeg lette etter stoff som kunne kaste lys over en fersk tråd på et nettsted for norsk-amerikanske slektsforskere.

Mvh Tore

Endret av Tore Langholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider