Gå til innhold
Arkivverket

Arthur Karlsen Birkeland f. 1905 - Hordaland

Terjen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet svært lite om Arthur, men han var sønn av Karl Martin Olai Knudsen Birkeland/Merkesvik/Misje f. 25. juli 1869 og Ingeborg Andersdtr. Kobbeltvedt f. 18.04.1865. Dette paret bodde en tid i Merkesvik under Herdla og en tid i Solsvik på Sotra (Fjell) og en periode på Misje. Jeg antar at dem bodde på Merkesvik da alle barna ble født.

Dette paret hadde disse barna:

Anna Kristine f 25.12.1890

Johanne Alfride f. 22.01.1893

Konstanse Elida f. 14.10.1894

Alfred Joakim f. 1896 (USA?)

Sigvald Johan f. 1898

Anfin Bernhard f. 20.02.1900

Margit f. 1901 (døde da Laksevåg ble bombet under krigen)

Jenny f. 1903

Arthur f. 1905

Johannes f. 1907

Kristofa f. 1909

Ingeborg f. 1911

Det jeg vet om Arthur var at han trolig bodde i Oslo i hele sitt voksne liv, men noe mer vet jeg ikke om han. Jeg vet en del om de andre og da særlig Konstanse, Johanne og Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det, og da er det kanskje lettere å finne han senere i livet. Jeg vet så altfor lite om han. Jeg ser merkelig nok at Konstanse Elina ble døpt den 1. januar 1895 og da er det oppgitt at hun ble født 10. oktober 1894, mens hun i hele sitt liv feiret bursdagen sin den 14. oktober. Kanskje er det en skrivefeil, etter så er det foreldrene som av eller annen dag brukte en dato som passet bedre?

Kanskje det lar seg gjøre å finne Olav Arthur Johan senere i livet for å finne ut hvilket navn han egentlig brukte og hvor det ble av han. Jeg har hørt at han bodde i Oslo eller på Østlandet, men noe mer vet jeg ikke om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det med etternavnet som er så vanskelig fordi denne familien tok etternavn etterhvert som dem flyttet. Så noen av søskene brukte etternavnet Solsvik, noen brukte Birkeland, noen brukte Merkesvik og noe brukte Misje og noen Karslen eller Carlsen. Når dem attpå til fikk tre fornavn er det nesten helt umulig å finne ut hvor dem ble av. Selvsagt burde jeg har spurt dem som burde ha visst noe mens dem levde, men da tenkte jeg ikke på det. Så nå blir det som å lete etter nåla i høystakken. Får håpe at han dukker opp. Kanskje etternavnet hans står skrevet i kirkeboken da han ble komfirmert? Foreldrene bodde helt på slutten av livet sitt på Sæle i Sund, hos dattera Konstanse. Konstanse og søsteren Johanne var naboer og var gift med hver sin bror på Sæle i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har leita etter konfirmasjonen til Olav Arthur Johan i Herdla, men utan å finne den. Men hans yngre bror Johannes Martin finn eg der? (nr. 25)

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Herdla i Herdla, Klokkerbok nr. A 4 (1902-1923), Konfirmerte 1922, side 92.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7021&idx_id=7021&uid=ny&idx_side=-91

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061229660140.jpg

Han kaller seg då for Misje.

Kan Arthur ha flytta frå Herdla før han blei konfirmert, eller har han døydd før konfirmasjonsalder (eller er det rett og slett eg som har leita for dårleg).

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Arthur var konfirmert i Fjell Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjell i Fjell, Klokkerbok nr. A 6 (1918-1936), Konfirmerte 1919, side 181.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2182&idx_id=2182&uid=ny&idx_side=-192

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050729041087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være et skudd i blinde, men hvis han har tatt Solsvik som etternavn? Finner en Arthur Solsvik bisatt i Drammen 2.4.1960, fødselsdato er ikke oppgitt (kilde DIS Norges gravminner)

1564446 Arthur Solsvik Bisettelse 0204-1960 NA 2 5 Bragernes Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store muligheter for at du har rett Lars. Jeg vet at familien bare brukte fornavnet Arthur og flere av søskene brukte etternavnet Solsvik. Derfor antar jeg at du har rett. Jeg vet veldig lite om denne karen, så det er interessante funn som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år lett etter bror til Arthur, Alfred Joakim f. 1896 (USA?). Det vi vet med sikkerhet er at Alfred Carlsen fikk amerikansk statsborgerskap i 1922, men hvor det ble av han er det trolig ingen som vet? Jeg har hatt et søk i det gamle foraet på han. Kanskje det er noen som kan hjelpe meg videre på sporet? ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider