Ragnhild Løyte Johansen Skrevet November 20, 2011 Del Skrevet November 20, 2011 Jeg finner Vonmand!! oppgitt som yrke for en i slekten min i folketellingen for 1900. Jeg klarer ikke å finne ut hva det betyr, kan noen her hjelpe meg? :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erling Hoel Skrevet November 20, 2011 Del Skrevet November 20, 2011 Hei. Du har ikke oppgitt noen lenke til siden, men jeg antar at det er en skrivefeil for Vognmand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Frode Hansen Skrevet November 20, 2011 Del Skrevet November 20, 2011 Det hadde vært enklere hvis du hadde lagt inn en lenke, men antagelig er det feilskriving for vognmand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnhild Løyte Johansen Skrevet November 20, 2011 Forfatter Del Skrevet November 20, 2011 Det hadde vært enklere hvis du hadde lagt inn en lenke, men antagelig er det feilskriving for vognmand. Er ikke helt sikker på hvordan man legger inn lenke.. Kan prøve med å kopiere adressen? http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f00707&gardpostnr=1685 Jeg tenkte også på vognmand, men reagerte på at yrket er skrevet med !!!. Kan det være en senere markering der man ikke har skjønt hva de mente? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet November 20, 2011 Del Skrevet November 20, 2011 Jeg tenkte også på vognmand, men reagerte på at yrket er skrevet med !!!. Kan det være en senere markering der man ikke har skjønt hva de mente? !! er vanlig notasjon for å vise at det er en opplagt feil i kilden. Se siden spesialtegn, som du finner på tellingens forside. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet November 20, 2011 Del Skrevet November 20, 2011 Er det denne? Hans Anthoni Pettersen m b Hf g Vonmand!! 1845 http://www.digitalar...&merk=7835#ovre Telling 1910. Hans Anthoni Pettersen hf e Vognmand 25.03.1845 http://www.rhd.uit.n...bnr=0036&lnr=02 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erling Hoel Skrevet November 20, 2011 Del Skrevet November 20, 2011 Er nok riktig med Vognmand siden de bor ved en stall og vognskur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase R Sæther - Gloppen Skrevet November 21, 2011 Del Skrevet November 21, 2011 Ropetegna markerer som nemnt ovanfor ei avskrift som stemmer med det som står i kjelda, men ikkje med det registrator meiner det burde stå. Slike feil skal ikkje rettast - ikkje minst fordi det kan vere registrator som tek feil. Eg finn det ikkje igjen no, men ein stad i ei folketelling såg eg dette i samband med eit barn som hadde eit tydeleg manns-førenamn og deretter patronymet Hansdatter!! Men for meg som kjende familien var det lett å forstå at ropeteikna var feilplassert - personen var ei Hansdotter som hadde fått feiltolka førenamn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå