Gå til innhold
Arkivverket

Frandzous i Eids skibbred i Nordfjord

Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

I skattemanntalet frå 1563 vert det nemnde 5 personar i Nordfjord som heiter Hans og som betalar skatt:

Hans i Riisdall (Ryssdal) og Hans på Andenes i Gloppen skipreide, Hans på Biørlouff (Bjørlo) og Hans i Indre Daouigh (Indredavik) i Eidtzfiordtt prestegieldt (Eid), og ein Hans på Frandzous. " Frandzous" - står oppførd mellom Grodås og Skarstein.

Veit nokon kva for ein gard dette var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men fant noe som heter Frantsneset på kart. Problemet er at det ligger i nærheten av Molde og ble litt langt unna. Tenkte det kanskje kan ha vært flere steder med navn Frantsnes, eller noe liknende, og at siste del er tydet litt feil i det skattemanntallet (Frantsnes er et etternavn som flere har i dag), men jeg kom ikke lenger på den teorien siden jeg ikke har funnet flere Frantsnes. Nå brukte jeg bare kartet på telefonkatalogen.no da, og det inneholder ikke altfor mange lokale stedsnavn.

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket O. Rygh (Norske Gaardsnavne) ?

Ingen gård med dette navnet nevnes i "Fællesregisteret" til O. Rygh....Tviler på at O. Rygh har oversett en navnegård her.

Dette kan kort og godt være et tilnavn, Frandzous, i meningen "franskmann"...

Jfr. ""Claus Fransos", som i mange år sto i tjenesten til erkebiskop Olav Engelbregtssønn.

Det finnes flere eksempler i både NRJ og NLR på at det nevnes personer som skrives "på" som om det var et gårdsnavn, men at dette i virkeligheten er et tilnavn, og ikke et gårdsnavn ( jfr. f. eks Arnfinn på Soop i Sogn).

Tror at "Fransos" i meningen franskmann, kan være en mulig tolkning her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på at Frandsous kan være et gammelt navn på en av Os-gårdene i Eid, men både Os (Osse), Osnes (Ossnes) og Hafsos, nå Hafsås (Hauffsos) er nevnt i 1563. Men det kan jo være at en mann ved navn Frandz bodde på den delen av Os som senere ble Øvre Os, men jeg finner ikke noe kildebelegg for at så var tilfelle. Her skulle det vært interessant å sett originaldokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg også at dette minner om tysk Franzose eller svensk fransos, altså at det kan vere eit tilnamn. Men så var det dette "po" eller "på" som vanlegvis syner til garden/buplassen.

Eg bladde raskt gjennom skattmatrikkelen for Nordfjord 1647 utan å finne spor.

Stavinga den tida var vel heller ustabil, dersom det i tillegg er feil i avskrifta kan det vere vanskeleg å tolke.

Villt forslag: Kan "n" eigentleg vere "m"? I min dialekt (som er svært lik Nordfjord-dialekt) seier vi "fram" når vi meiner oppover i dalen eller langs eit vassdrag. "Fremsteosen" er der ei elv renn ut i vatn/innsjø.

I Borgerskap i Bergen 1600-1751 finn vi ein Lars Frandssøen frå "Kinns gjeld". Kinn er rett nok i Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle det vært interessant å sett originaldokumentet.

Ver så god: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/155/206/ (nest nedste til venstre)

Eg er vel ikkje heilt sikker på den F-en ....

Ein annan ting er at dette er i lista over "løsze karle"; altså ikkje ein gardbrukar. Han kan bu hjå ein gardbrukar - og då bør namnet kunne finnast att i hovudlista. Eller for seg sjølv som t.d. "strandsitjar" (for å bruke eit ord som høyrer til i eit seinare hundreår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel ikkje heilt sikker på den F-en ....

Eg finn ingen annan F som ser slik ut; men ikkje nokon annan bokstav heller.

Krøllen øvst kunne høyre til på ein E. Utan denne krøllen, ville det vere ein grei g.

Spørsmålet er om dei lokalhistorisk kunnige kjenner att noko som kan likne på "Erandzous" eller

"Grandzous" i Nordfjord. "-ous" kan sikkert lesast som både "-ås" og "-os".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenka til det skanna originaldokumentet. Jeg har også studert på den første bokstaven, og har lurt på om det kunne være G. En nabogård til Grodås som står foran, er Grøthaug som har hatt forskjellige skrivemåter som f.eks Gredhoug og Grøedhoug, men det er liten tvil om at siste bokstav i ordet er en s. Jeg har også lest gjennom Bjørgvins kalvskinn uten å finne noen gård som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre litt leik med ord. Kanskje er det berre tilfeldig, kanskje er det noko i det, men nedanfor garden Grodås munner Storeelva og Lisjeelva ut i Hornindalsvatet. Det er ca. 200 meter mellom dei to elvemunningane. På flata nede ved vatnet mellom dei to elvemunningane, finn eg to stadnamn: "Granden" og "Osen".

Eg veit ikkje kor gamle desse namna er, men kan dette området mellom elvane nede ved vatnet tidlegare ha vore kalla "Grandsos" (i moderne skriveform) eller liknande, og at denne Hans hadde sitt tilhold her.

Litt spekulasjoner dette. De får ta det med som eit forslag.

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ikke en G.

Går du til foregående side i den lenken som Ivar la ut, ser du at overskriften der er: Løszkarle och thienestte drenge...osv., og like under, en ny overskrift: Først Løsze Karle...

F'en i ordet Først er - etter jeg ser - identisk med F'en i ordet Frandzous.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan også foreslå "Fransøyra" i Utvik (Stryn), nedanfor gardane Valaker og Bruland. Kan dette området ha vore kalla "Fransos"?

Garden Skarstein som er nemnd innledningsvis, må vel være indre/ytre Skarstein som ligg i Olden, litt lenger inne i fjorden enn Utvik.

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ikke en G.

Går du til foregående side i den lenken som Ivar la ut, ser du at overskriften der er: Løszkarle och thienestte drenge...osv., og like under, en ny overskrift: Først Løsze Karle...

F'en i ordet Først er - etter jeg ser - identisk med F'en i ordet Frandzous.

Identisk er han vel ikkje. Det manglar i tilfelle ein del av den øvre sløyfa.

Eg synest også det ser ut som denne krøllen (som liknar ein moderne s) øvst i teiknet er ein samanhengande blekkstrek. Dersom det er ein F, skal nedste del av krøllen vere del av den øvre sløyfa, medan den øvste delen er sett til for seg etterpå (som i F-en i "Først Løsze...")

På den andre sida: dersom vi ser bort frå denne krøllen - tenkjer at han er sett til i vanvare- så kan det godt vere ein g som i "gradis" i linja ovanfor.

Det er ingen "G" - men det kan vere ein "g".

Egil: Elvemunningar var sikkert annleis for 450 år sidan; mykje sand og stein som er flytta på den tida, både til og frå.

Det kan ha skjedd eitt og anna med stadnamn også - særleg dersom dette ikkje var eit gardsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg takker for alle som har brukt tid på å finne ut av hvor denne gården var i Nordfjord. Jeg får slå meg til ro med at dette sannsynligvis vil forbli et uløst mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider