Gå til innhold
Arkivverket

Johannes/Jon Klochergaard ca 1700 i Ofoten

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg om nevnte Johannes Klochergaard med sønn Eilert født 7 oktober 1701 i Ofoten, er den samme som husmann Johannes Mikkelsen, Rørvik ved Evenes prestegård , som Konrad Naustvik nevner som far til en Eilert født ca 1700 på nevnte adresse, med mulig mor til Eilert, Kirsten Berntsdatter . Jeg har ikke funnet plassen Klochergaard i noen telling i Ofoten, men Rørvik er som skrevet nevnt i 1701 tellingen bl annet.Der har Johannes Mikkelsen ,42 år 1701, en sønn Mikkel 8 år. Har begyndt med å registrere kirkegjengere i Ofoten for om mulig å finne en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1701-manntallet for Beistad finnes "Klochergaard", men det er vel mer betegnelse på hva slags type gård det er, enn direkte navn på gården:

http://trekilen.com/Beitstad_1701.html

Er det denne Eilert du tenker på:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=dp18531699&gardpostnr=55&personpostnr=339&merk=339#ovre

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete .

Takk for svar. Ja det er denne Eilert jeg tenker på. Problemet er at de fleste etternavn knyttes mot en gård. Da er det ikke så enkelt å få kabalen til å gå opp. Ser på fadderne til denne Eilert at en kvinnefadder er NN Paul i Øiens qv. Paul skrives i kirkebok veldig ofte med Pol i Øen. Det vet jeg nu er Skogøy, og hans navn er Paul Larsen og kona er Elen Jonsdatter.Olle Dragvikens kone har jeg foreløpig ikke funnet, men Ole har etternavnet Persen. Så jakten fortsetter.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det du spør om:

Olle Dragvikens kone har jeg foreløpig ikke funnet, men Ole har etternavnet Persen. Så jakten fortsetter.

Kan dette være skifte etter Ole Persen Dragviken? - se høyre side:

Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 03 , 1724-1729, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 253-478. Register i 3A 02.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24935/80/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226640080.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den. Det er ganske sikkert rett. Må vel sjekke konen Margretha Axelsdatter og hun passer inn mot disse. Her nevnes da sal Ole Pedersen, hustru Margretha Axelsdatter, og barnene: Lars, Axel,Hans og Peder Olsønner, og Kierstine og Dordi Olsdøtre. Ellers så fant jeg Kirsten Klochergaard nevnt i kirken 1701, etter Eilerts dåp. Side 128 i Ofoten kirkebok. Går ut fra at det er samme som har kirkegange 1/6-1700 (die II Pentecostes)da som Kiersten Berentsdatter Rørvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Har sett litt på Eilert Johansen og barnene han får med annen kone Ane Andersdatter. Der døpes den første sønnen Johannes i 1738, Dorthe i 1740,Anders i 1747 og Aledt i 1750. Da regner jeg med at de to første er oppkalt etter hans foreldre Johannes Mikkelsen (Klochergaard) og kone Dorthe NN. Anders er vel da oppkalt etter hans svigerfar, og Aledt etter første kone Ahled Hansdatter død 1736. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider