Gå til innhold
Arkivverket

Hulda Emilie

Anlaug Busund
 Del

Recommended Posts

Hei og god dag. Jeg har jobbet en del med Hulda Emilie Kristiansen som fikk en sønn (Harald Christian) på Rikshospitalet den 04.09.1904. Jeg tror at hennes foreldre har 12 barn, de 3 første er født i Vestby og så kommer Hulda som nr. 4, født i Kristiania og deretter bor familien i Drøbak/Frogn. I tellingen i 1900 er Hulda hjemme hos foreldrene og da står det at hun er født i Oslo. Jeg vet hun må være født i des. Hennes foreldre er Christian Christiansen og Anne Sofie Henriksen. Jeg trenger hjelp til å finne hvilken kirke hun er døpt i for å være sikker på at jeg har rette Hulda Emilie for det er mange av de.

Hilsen Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen om hvor og når barnet ble døpt, kan finnes blant opplysningene som man registrerte ved konfirmasjonen.

Forsøk å finne konfirmasjonen til Hulda Emilie, der hun måtte bo +/- 15 år gammel. Ut fra opplysningene registrert ved konfirmasjonen, bør det bli enklere å lete etter dåpsinnførselen. Hvis du vet hvor i Kristiania hennes foreldre bodde når Hulda Emilie ble født, kan du lete etter dåpsinnførselen i kirkebøkene fra menigheten som denne adressen hørte til.

Dåpsinnførslene inneholder som regel opplysninger om barnets foreldre. Dette vil hjelpe deg å identifisere den rette Hulda Emilie, hvis du måtte finne flere å velge mellom.

Mvh Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulda Emilie døpt i Grønland, nr 46

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 4 (1869-1880), Fødte og døpte 1873, side 170.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5787&idx_id=5787&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-170

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921020646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til hjelpere. Jeg har vært innom denne Hulda men har vært usikker fordi hun har tre forskjellige fødselsdatoer. 3.12 ved fødsel, 8.12 ved konf. og på hennes grav står det 12.12.72. (Hun deler grav med sin søster Henriette Abrahamsen m.fl. på Vestre gravlund, så jeg går ut fra at dette er rette Hulda som nok forble ugift.) En annen ting som gjør meg usikker er at hennes mor (Anne Sophie) bruker Ulnæs ved dåpen og konf. til Hulda, mens hun heter Hendriksen, Linnestad da hun gifter seg 14.04.1864 i Vestby. Jeg finner heller ingen gårder hverken på Ulnæs eller Linnestad i Akershus.

Floke? Hilsen Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider