Gå til innhold
Arkivverket

The Graham Brothers

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Har et spørsmål ang. brødrene Joseph B. Graham, Robert C. Graham og Ray A. Graham og som sto bak

det amerikanske bilmerket Graham-Paige.

I den fine logoen til bilmerket er de tre brødrene Graham avbildet i rustning og ridderhjelm.

Er det noen som har en formening om symbolikken med rustningen?

http://members.shaw.ca/rjsill/justwhat.htm

Legger ved et bilde av logoen som er funnet på google, og beklager at dette ble et litt rart tema!

post-185-0-62869200-1321901515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er på villspor, men ligger symbolikken i dette våpenskjoldet til Paige tro, og det ser ut som det har opphav i Sussex i England?

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=no&langpair=en%7Cno&rurl=translate.google.com&u=http://www.houseofnames.com/paige-coat-of-arms&usg=ALkJrhjpaRIsjZLlex9QEpbk2xr_c7USsg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om Paige navnet i Graham-Page har noe og gjøre med Paige våpenet fra tegningen på House of Names? Paige navnet kom vel fra Paige-Detroit Motor Company, og dennes logo inneholder (ihvertfall etter det jeg kan finne) ingen elementer fra Paige våpenet.

De tre personene har sikkert, som du sier, noe og gjøre med de tre brødrene Graham. De vertikale strekene i nederste halvdelen av logoen må vel ha noe og gjøre med USA's våpen (Greater Coats of Arms of the United States). Denne kan sees her. Kanskje helt på viddene; jeg bare tenker høyt...

Edit: jeg mener selvsagt Lesser Coat of Arms of the United States (uten ørnen).

Endret av Ken V. Nordberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om Paige navnet i Graham-Page har noe og gjøre med Paige våpenet fra tegningen på House of Names? Paige navnet kom vel fra Paige-Detroit Motor Company, og dennes logo inneholder (ihvertfall etter det jeg kan finne) ingen elementer fra Paige våpenet.

De tre personene har sikkert, som du sier, noe og gjøre med de tre brødrene Graham. De vertikale strekene i nederste halvdelen av logoen må vel ha noe og gjøre med USA's våpen (Greater Coats of Arms of the United States). Denne kan sees her. Kanskje helt på viddene; jeg bare tenker høyt...

Tusen takk for responsen og analysen Ken, da var det som jeg tenkte at jeg var på villspor ang. Paige-våpenet på House of Names.

Det er sikkert også sannsynlig at strekene har med USA`s våpen å gjøre?

Jeg trodde kanskje rustningen hadde noe med New England å gjøre, men skjønner at også det var feil-tenkt, engelskmennene trengte seg vel inn der i sin tid?

Også var norske vikinger en tanke, men det er sikkert utelukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg der. Jeg er ikke kjent med rustningen. Derimot så er det ingen tvil om at personene i rustningen (og hjelm) er brødrene Graham. Fra Wikipedia siden lenkes det til en bok av Michael E. Keller fra 1998 om Graham-Paige (den er gratis, men mangler bilder) der logoen nevnes (uten at symbolikken bak den diskuteres i det hele tatt). Jeg har ikke lest boken selv, men det var mulig og søke gjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ken, skal sjå mer på det i morra:-)! Tenkte kanskje USA var litt for ungt til at slike rustninger har noen gammel historie og at det lukter europeisk (engelsk) middelalder, men er kanskje også feil tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet jo aldri! :) Interessant er det ihvertfall så du får si fra hvis du finner ut noe! Grunnen til at jeg trodde Paige (med House of Names lenken) var ett villspor, var at den delen av navnet vistnok stammet fra Paige-Detroit Motors og det kan se ut som ingen elementer av dennes logo tok del i Graham-Paige's logo. Men symbolikken bak rustningene (hvis det ligger symbolikk bak det) kan jo likevel ha røtter i Europeisk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her http://members.shaw.ca/rjsill/justwhat.htm fant jeg denne forklaringen:

'(..) bore an emblem designed by sculptor Lortdo Taft: three stylized profiles in knight's helmets, representing the three Graham brothers, mounted on a shield bearing the name of the car. "The Grahams always fancied themselves as knights in shining armor," recalled Joseph W. Frazer, a later associate.'

'(..) bar et emblem utformet av billedhogger Lortdo Taft: tre stiliserte profiler i ridderhjelmer, som representerer de tre Graham brødrene, montert på et skjold som bærer navnet på bilen. "The Grahams så alltid på seg selv som riddere i blanke rustninger," minnes Joseph W. Frazer'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her http://members.shaw.ca/rjsill/justwhat.htm fant jeg denne forklaringen:

'(..) bore an emblem designed by sculptor Lortdo Taft: three stylized profiles in knight's helmets, representing the three Graham brothers, mounted on a shield bearing the name of the car. "The Grahams always fancied themselves as knights in shining armor," recalled Joseph W. Frazer, a later associate.'

'(..) bar et emblem utformet av billedhogger Lortdo Taft: tre stiliserte profiler i ridderhjelmer, som representerer de tre Graham brødrene, montert på et skjold som bærer navnet på bilen. "The Grahams så alltid på seg selv som riddere i blanke rustninger," minnes Joseph W. Frazer'

Tusen takk, da var det bare litt egen forfengelighet som la grunnlaget for emblemet, trodde kanskje det hadde en dypere bakgrunn.

Da er antagelig saken oppklart :)

Man vet jo aldri! :) Interessant er det ihvertfall så du får si fra hvis du finner ut noe! Grunnen til at jeg trodde Paige (med House of Names lenken) var ett villspor, var at den delen av navnet vistnok stammet fra Paige-Detroit Motors og det kan se ut som ingen elementer av dennes logo tok del i Graham-Paige's logo. Men symbolikken bak rustningene (hvis det ligger symbolikk bak det) kan jo likevel ha røtter i Europeisk historie.

Tusen takk igjen Ken!

Spørs om vi har fått svaret på det rare spørsmålet mitt, men denne nettboka du lenket inn var interessant, og skal studere den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider