Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om elever ved Skien Gymnas 1822-1972?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Fint tilbud!

Står det noe om enten:

Stian Johnsen Holte, trolig i perioden 1881-1884?

Erling Hagen, trolig i perioden 1912-1915?

(Jeg vet ikke om noen av disse gikk på gymnaset, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

Finner du noen med etternavnet Theiste, så ville jeg være takknemlig for fullt navn, fødselsdato og eventuelt foreldres navn.

Mvh

Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind

Som jeg skriver i mitt første innlegg er det kun opplyst om elevens navn.

Når er de født ca.? Det er 150 år med elevnavn så det blir vel mye å bla gjennom.

Hva slags yrker fikk de senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - jeg var ikke oppmerksom på at det var så mye material å gå igjennom. Jeg holder på å kartlegge etterkommere etter tollkasserer i Skien, Jens Mogens Aalborg Theiste (1793-1871) i perioden fra slutten av 1830-årene og frem til begynnelsen på 1900-tallet, så spørsmålet var av generell interesse. Hvis du likevel kunne sjekk følgende navn, ville jeg takknemlig: Imanuel Sadolin Theiste (1822-1886), Hans Christian Ernst Theiste (1830-1898) og Knut Theodor Theiste (1832-1870).

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind

Det er ingen Theiste nevnt i boka, men jeg har jo endel andre bøker hvor jeg har funnet en sønn av Hans Christian (Henrik Heftye Theiste), en sønn av Knud Theodor (Jens Kristian Folkmann Theiste) og en datter av Jens Mogens (Thale Marie, gm Herman Gabriel Jebe).

Hvis du har behov for opplysninger om disse, så kan jeg bidra med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hei, Carsten.

Finner du Tore Strøm, født 1925? Han skal også ha hatt en eldre bror, men jeg kjenner verken fornavn eller fødselsår.

Hilsen Tore N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1944, engelsklinjen: Tore Strøm.

Kan broren være Torbjørn Gudmund Karl Strøm f. 4-10-1913 i Narvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen.

Nei, foreldrene til Tore Strøm, Hilmar og Birgit, giftet seg i 1922. De skal ha bodd i Ålesund i 1923, men jeg finner ingen dåp verken der eller i Skien.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hilmar Strøm var lege og giftet seg i Oslo 28.12.1922 med Birgit Helene Wiig, født i Oslo 20-3-1898. Barn: 2 spreke gutter, Hans Vandelius, født 26-9-1923 i Ålesund og Tore f. 22-8-1925 i Eidanger.

Du kan få hele studentbiografien hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten. Det er nok Hans Vanelius, for Vanelius er pikenavnet til Hilmars mor Bergljot. Hos disnorge.no ser jeg han er gravlagt som Hans Strøm i Skien i 2003. Men jeg klarer heller ikke å finne dåpen hans. Ja takk, jeg er interessert i Hilmar strøms studentbiografi.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HILMAR STRØM.

Jeg er født 31-10-1891 i Hjelmeland av foreldre sogneprest, provst Hans Anton Strøm (født i Flakstad, Lofoten, 27-7-1852, død i Trondheim 11-2-1921) og Bergljot Vanelius (født i Krogstad 12-11-1854, død i Porsgrunn 1926). Gift kun en gang og det er 28-12-1922 med Birgit Helene Wiig, født i Oslo 20-3-1898, datter av direktør Wilhelm A. Wiig og frue født Mørch. Barn: To spreke gutter, Hans Vanelius, født 26-9-1923 i Ålesund, og Tore, født 22-8-1925 i Eidanger.

Min fars slekt stammer fra Trondheim, hvor min tippoldefar Hans Michael Strøm blev gift med Antonette Vibe Steen Weibye, datter av Stadhauptman Weibye. Min skolegang i Sannidal, hvor jeg vokset op, var uregelmessig, - dels guvernanteundervisning i hjemmet, dels almindelig hver annen dags landsskole. Ikke desto mindre kom jeg i 1905 inn i 4. klasse på middelskolen i Kragerø, hvor jeg året efter tok en slett middelskoleeksamen - og strøk så til sjøs.

I 1907 kom jeg inn på Frogner skole, hvor jeg lempelig løftedes fra klasse til klasse til artium i det berømmelige år 1910. Derefter begynte jeg på Kristiania tekniske skole, men gikk så over til medisinen, hvor jeg hadde det bra i mange år. Medisinsk eksamen tok jeg høsten 1922, blev straks efter assistentlæge ved Ålesunds kommunale sykehus hvor jeg arbeidet over et år, nedsatte mig så som praktiserende læge i Skien, hvor jeg senere har bodd, når undtas et års ophold i Oslo som kandidat ved forskjellige avdelinger på Rikshospitalet.

I det offentlige eller kommunale styre og stell har man merkelig nok ikke funnet plass til mig, og bra er det, for jeg liker å bli styrt av andre, når jeg bare blir vel styrt. Noen videnskap har jeg heller aldri lagd, selv ikke en aldri så sped doktorgrad har jeg prestert, - det akademiske liv har jeg ikke deltatt synderlig i, stipendier har jeg aldri falt mig inn å søke og skam og si ser det ut som om jeg heller aldri har gjort mig fortjent til noen dekorasjoner.

Bøker har jeg lest, men aldri skrevet; av offentlige stillinger har jeg i noen uker vært vikarierende distriktslæge i Værdalen, dessuten er jeg såmen ulønt sanitetspremierløitnant fra 1923. Av foreninger og videnskapelige selskaper er Skiens klubbselskap det eneste jeg er medlem av.

De personer der har hatt mest innflytelse på mitt liv og min utvikling er mine to gutter; av dem har jeg lært utrolig meget. Alt i alt forekommer det mig at livet har fart lempelig med mig; jeg har forresten aldri utesket det på noen måte, så forsåvidt er kanskje rettferdigheten skjedd fyldest. "Alt ordner sig imorgen" og "alt kommer til den som venter" har vært mine stilltiende, private og trøstefulle valgsprog. Man må bare ikke vente for meget. -

25 år senere (1960):

Hilmar Strøm, lege, f. 31-10-1891, død 16-4-1951 i Skien. Barn: 1) Hans Strøm, ingeniør, ans. NEBB avd. Skien, gift med Aase (Bitten) Pedersen, 2 barn. - Tore Strøm, cand. philol., lektor ved Den høyere skole i Sandefjord, gift med Edith Johansen, 2 barn. Hilmar Strøm var praktiserende lege i Skien til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.