Gå til innhold
Arkivverket

Under hvilket sorenskriveri finner man skifter etter folk på Konnerudverket i Skoger?

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet at det ikke er Strømsø. Sannsynligvis er det Nordre Jarlsberg sorenskriveri, der finner jeg skifter på gårder i Skoger, men ikke Konnerud. Jeg har forsøkt å finne Konnerud i skiftekortene der, men her stopper alt. Er det noen som kan gi meg et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er Strømsø. Sannsynligvis er det Nordre Jarlsberg sorenskriveri, der finner jeg skifter på gårder i Skoger, men ikke Konnerud. Jeg har forsøkt å finne Konnerud i skiftekortene der, men her stopper alt. Er det noen som kan gi meg et tips?

Vet ikke om en finner det ut her:?

http://user.xmission.com/~jsvare/genealogy/inddeling.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge. Jeg har tydeligvis lett i riktig sorenskiveri: Nordre Jarlsberg. Skiftekortene skal vel ligge alfabetisk etter gårdsnavn, men jeg finner ikke Konnerud, Jarlsberg Bergverk, har også lett på Bergverk og Verk uten resultat.

Det jeg leter etter, er et mulig skifte etter Jacob Andersen Prytz begravet 6/10-1746, innført i kirkebok for Skoger under Det Jarlsbergske Bergverk. Hans kone var Sara Larsdatter, og ifølge skifte 1752 på Røros etter hennes far Lars Halvorsen Garmager, bodde hun ved Jarlsberg Bergverk og var andre gang gift med Joen Estensen Hofvind. Jeg har ikke funnet vielsen i KB, men jeg har funnet begge døde i 1790 i klokkerbok for Skoger/Konnerud. Sara Larsdatter var da 85 år, tenkte det muligens være et skifte etter henne?

Men jeg har funnet skiftet 1784 etter Andreas Prøytz kjørmann i Strømsø, arvingene er hans mor Sara larsdatter og hans fire søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Løkken kobberverk i Meldal vart det ført eigen skifteprotokoll for Verket utanom sorenskrivaren. Kan det vere tilfelle her òg? Eg kjenner ikkje til kor vanleg dette var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, det finnes nok ingen separat skifteprotokoll for dette Bergverket på Konnerud, etter hva jeg kan se. Siste utvei for meg må jo da være å forhøre meg hos Statsarkivet i Kongsberg.

Jeg hadde jo ikke tenkt å gjøre så ut av dette, annet enn å forsøke å finne ut noe om etterslekt etter mine aner på Røros. Det gjelder da i første rekke Jacob Anders Prytz gift med Sara Larsdatter og hans søster Karen (Kari) Andersdatter gift med Nils Johannessen Brekken, disse ble gift på Røros før de dro til Jarlsberg bergverk ca 1740. Sstnevnte går under navnet Breche i KB for Skoger.

Men interessen fanges av ting man oppdager underveis. Jeg har via kirkebøkene for Skoger og delvis Strømsø (Tangen) funnet at det finnes folk fra Røros som jeg ikke visste var på Konnerud, for eks. Anders Scot. Det må være Anders Larsen Scot født i Røros ca 1690. Hans to døtre finner jeg gift i KB for Skoger: 22/6-1754 ble Lisbet Andersdatter Schot gift med enkemanden Elen Biørnsøn, og 3/7-1756 ble Cathrine Maria Andersdatter Schot gift med Ungk. Ole Gulbrandsøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jorunn, for lenken, veldig nyttig for meg. Dette viser til den "geistlige" inndeling i prestegjeld, som ofte er totalt forskjellig fra den "verdslige" inndeling i sorenskriverier eller fogderier, hvor man finner skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skiftet etter kjøpmann Anders Prøys i 1784 var søsteren Maria Jacobsdatter Prøys bosatt ved Konnerudverket og gift med Ole Rasmussen .

Kunne dette være henne i 1801:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010712&gardpostnr=157&personpostnr=1958&merk=1958#ovre

Anne Maria døpt 6 p. Pascha 1743 i KB Strømsø/Tangen, øverst til høyre:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Tangen i Strømsø, Ministerialbok nr. II 2 (1739-1814), Fødte og døpte 1743, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8473&idx_id=8473&uid=ny&idx_side=-14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser til den "geistlige" inndeling i prestegjeld, som ofte er totalt forskjellig fra den "verdslige" inndeling i sorenskriverier eller fogderier, hvor man finner skiftene.

Ja, jeg ble nok litt ivrig, og litt for rask på labben. Dette er mitt nærområde, rett utenfor stuedøra så og si.. Legger ved en liten godbit for historiens skyld, fra Konnerudgruvene som nå driftes som museumsområde.

mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en annen oversikt enn skiftekortene nemlig denne: register 1679 - 1839

Har tatt en rask oversikt men kan ikke finne noe skifte for Jarlsberg Verk\Konnerudverkene for 1746.

Denne oversikten er inndelt etter egne nummer for hver skifteprotokoll. Den skifteprotokollen som det aktuelle skiftet burde vært i har nr. 1444. dvs 1745-1752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært for enkelt om alle skiftene var registrert ett sted. Noen av skiftene for Konnerud er riktignok ført på Nordre Jarlsberg. Men jeg har også funnet skifter for Konnerud under Søndenfjelske Bergamt. Velg kategorien Hele landet blant skiftene, og bergamtet kommer opp. To av skifteprotokollene omfatter Bergverk utenfor Kongsberg og Vallø Saltverk.

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider