Gå til innhold
Arkivverket

Kristine fødsel i Oslo i 1878

Bjarte Breistein
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Kristine f. 1. mai 1878 i Oslo.Hun giftet seg senere, antagelig i Oslo, med Olaf Andreas Korneliussen Løvstakken. Han var født 8. oktober 1873 i Fana. Olaf og Kristine fikk en datter, Gudrun i Bergen 23.oktober 1908.Jeg finner heller ikke hennes fødsel i kirkebøkene i Bergen. Kristine ble kalt Kitty da hun døde på Laksevåg 27.november 1943.Er det noen som kan hjelpe med Kristine ( Kitty ) sitt fulle navn og foreldre?Jeg onsker også hjelp med når og hvor de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Kristine Haagensens dåp i Østre Aker: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 4 (1876-1878), Fødte og døpte kvinner 1878, side 205.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-189 (nr. 150 - øverst)

Kristines familie i 1885: http://digitalarkive...merk=92982#ovre

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg også, Berit. Her er Lars Haagensens dåp og moren er Maren Sørensdatter gift med Haaken Larsen: Akershus fylke, Vestre Bærum i Asker, Klokkerbok nr. II 1 (1856-1870), Fødte og døpte 1858, uten sidenr. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-27 (nr. 44 - nederst)

Det skulle nok stått Haakensen i 1900-tellingen istedet for Haakonsen.

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere.Det er helt sikkert den rette Kristine som dere har funnet,jeg har et notat som det står Hogensen som etternavn.

det var veldig fint at Gudrun også ble funnet.

Da gjenstår bare hvor og når Olaf og Kristine giftet seg.Olaf utdannet seg til revisor.Har du Carsten oversikt over revisorer?

Hilsen Bjarte Breistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår bare hvor og når Olaf og Kristine giftet seg.

De må ha giftet seg etter 1900 (evt sent i 1900), siden Olaf er ugift i FT 1900, og før 23. oktober 1908 siden Gudrun er innført som "ægte" født. Kristines oppholdssted i 1900 (Schweigaardsgate 92) - se Berits innlegg 6 - peker mot Vålerengen kirke (menigheten ble opprettet sommeren 1899), men det kan også være andre muligheter. Også Bergen er mulig, siden denne byen i FT 1900 står oppført som Kristines faste bosted (se innlegg 6). Jo mer vi nærmer oss 1908, øker i alle fall mulighetene for at de kan ha giftet seg i Bergen (kanskje i Bergen domkirke der Gudrun ble døpt).

Dette ser ut til å være Kristines far på Askøy i FT 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01247&gardpostnr=5&personpostnr=40&merk=40#ovre

med en kone som ikke kan være Kristines mor.

Kan Olaf og Kristine ha giftet seg på Askøy? Jeg tor jeg først og fremst ville lete i Askøy kirke, Bergen domkirke og Vålerenga kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje Kristines far og søsken i Askøy i 1900: http://digitalarkive...stnr=43&merk=43

Faren har ny hustru født i Askøy. (Kristine er jo midlertidig hos farmoren i Aker i denne tellingen og har sedvanlig bosted i Bergen.)

Nei, nå så jeg ikke resten av innlegget ditt, Dag Aage! Du hadde jo funnet dette allerede. :-)

(Jeg må huske å oppdatere siden før jeg svarer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem det, Anne-Lise! Jeg la inn den andre delen av innlegg 11 en stund etter den første delen, så det kan hende at vi fant denne opplysningen omtrent samtidig!

En liten korreksjon forresten: Farmoren bor ikke i Aker i 1900. Det området hun bodde i, ble innlemmet i Kristiania i 1878. Hennes farmor tilhører Vålerengen menighet i Kristiania i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til for alle opplysningene.Det ser jo ut som faren bor i Askøy både i 1900 og 1910. i 1910 bor jo Kristine i Bergen som gift.

Dag Åge: Jeg er også kommet frem til at de må ha giftet seg mellom 1901 og 1908, men ikke i Bergen.Olaf var revisor da han døde.

Det jeg tenkte på var at han gikk på skole i Oslo og traff Kristine der.Hun var var hjemmehørende i Bergen så da er vel det feil.

Jeg må begynne å lete i omegnskommunene rundt Bergen.Først på Askøy og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn denne setningen: Jeg tor jeg først og fremst ville lete i Askøy kirke, Bergen domkirke og Vålerenga kirke.

i innlegg 11 samtidig med at du skrev innlegget ditt ovenfor her, så den har du kanskje ikke sett.

Men det kan hende det er riktig å lete etter vielsen i Bergen og Askøy først og fremst, som du selv sier.

Et annet interessant spørsmål er også: Hvor ble det av Kristines mor Lina, født 1857 i Ullensaker?

Vi har henne ikke etter 1885 så langt jeg kan se, men hun er kanskje mor til Lovise født 1888, siden hun er født i Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på var at han gikk på skole i Oslo og traff Kristine der. Hun var hjemmehørende i Bergen så da er vel det feil.

De kan likevel ha møtt hverandre i Kristiania, for Kristine bodde jo midlertidig hos sin farmor der rundt 1900. Derfor har jeg også foreslått Vålerenga kirke som en av flere muligheter for vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke innlegget ditt. Gifte i Bergen 1816-1911 har jeg søkt i uten resultat.Jeg er begynt å lete rundt Bergen,men ingen resultat enda.

Oslo og Vålerenga virker sannsynlig. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarte.

Jeg forslår ar du tar en tur til Statsarkivet i Bergen og ser om de kan finne ut noe på folkereg. kortet. der.

Olaf Løvstakken bodde 1934 i Welhavensgt. 34. Du kan jo sjekke adr. bøkene der for 1932 også.

Da kan de sikkert finne folkereg.kortet på den adr

Hilsen Dag

Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider