Gå til innhold
Arkivverket

Gjøvik addressebok eller telefonkataloge 1968

Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har tilgang til addressebok for Gjøvik eller en gammel telefonkatalog for Gjøvik rundt 1965. Kan dere hjelpe med addressen til Oline Hjermstad og Anna Lauritzen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Det er helt korrekt. Men jeg skulle gjerne vite hvor de bodde. Jeg husker at de bodde i et stort vakkert hus med utsikt over Mjøsa på Vindingstad på Gjøvik, men husker ikke helt addressen. De jeg kan spørre om dette har vært døde i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sannsynlig at gata heter Vindingstadbakken.

På den tiden du spør etter var det ikke veldig mange store hus i det området som hadde bedre utsikt enn de i Vindingstadbakken.

Foreslår at du spør på Facebook-gruppa som heter: "Gjøviks tapte historie" Den gruppa er stor, aktiv og mye lokalkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobbet noen år midt på 1900 tallet på Gjøvik Barnehjem. Hun husker godt at det i ekstra travle tider ble leid inn ekstra hjelp av to godt voksne damer ved navn Oline Hjermstad og Anna Lauritzen, de vasket og tilberedte slakt og var også kjent for å reise rundt på bygda og bake for folk, sier mor.

Disse damene bodde i et stort sveitserlignende hus i Vindingstadbakken, ikke langt unna Dæhlinbutikken som også lå i Vindingstadbakken, på venstre side når du kommer nedenfra,altså fra Rambekk, der bl.a Oppland Arbeiderblad ligger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Heljar og Hilde. Jeg har også på annet hold funnet ut at stedet de bodde het Fredly. Jeg har vært inne på karttjenesten på blandt annet finn.no og tror jeg har klart å lokalisere huset. Moro historie om Oline og Anna forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Heljar og Hilde. Jeg har også på annet hold funnet ut at stedet de bodde het Fredly. Jeg har vært inne på karttjenesten på blandt annet finn.no og tror jeg har klart å lokalisere huset. Moro historie om Oline og Anna forresten.

Fredly er gnr. 58 bnr. 22, Anna og Oline kjøpte eiendommen i 1926 for kr 1.000

Link til Panteregisteret: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13763&uid=ny&idx_side=-299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...