Gå til innhold
Arkivverket

Gamle fora med søking

Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lest at de gamle sidene på Digitalarkivet skal legges ned fra 1/1-2012.

Siden jeg har hatt vanskelig å få resultat av å søke på meg som forfatter, både som Kristin S. Aasen (som jeg brukte i de gamle foraene) og Guest_Kristin S. Aasen_* har jeg brukt siden med det gamle brukerforumet.

Men nå må jeg vite hvordan jeg skal søke i det gamle brukerarkivet fra den nye siden til Digitalarkivet.Har prøvd mange vri.

Kan jeg få hjelp i dette? Er interessert i å vite hvordan man søker på meg som forfatter, og få opp emneliste med meg som forfatter.Er også interessert i å vite hvordan jeg skal søke på innlegg jeg har skrevet i tema med andre forfattere.

Og kan man søke i de andre gamle foraene ved siden av det gamle brukerforumet?

Det kan hjelpe å få beskrivningen i form av skjermbilder, så det er lettere å vite hvilke jeg skal klikke på.

Endret av Kristin Scheie Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å søke opp forfattere i det arkiverte brukerforumet. Det er bevisst og gjort av hensyn til de som ikke ønsket å bli med over i dette forumet hvor forfatterne er synlige for google og andre søkemotorer. Det skal derfor kun være mulig å søke fram registrerte brukere.

Til gjengjeld er det veldig gode søkemuligheter i det nye debattsystemet og det vil derfor være mulig å søke seg selv opp der navnet ditt dukker opp i innlegg. Jeg legger ved en pdf med skjermdumper. Bilde 1 viser hvor du kan søke. Hvis du ikke foretar noen valg vil søket gjelde for alle foraene hvis du er på inngangssiden for foraene, for et bestemt forum hvis du har klikket deg inn i et forum og ser emnelisten, og i en tråd hvis du har klikket deg inn på et emne. Dette kan du overstyre ved å bruke nedtrekksmenyen i søkefeltet. Du kan også klikke på tannhjulet for å komme til avansert søk. Bilde 2 viser utsnitt fra det avanserte søket. Her kan du bestemme det meste om hvor og hvordan søket skal foregå. Her kan du f.eks. velge at søket kun skal gjelde for det ariverte/gamle brukerforumet.

Hva gjelder innlegg og emner opprettet i det nye forumet så er dette lett tilgjengelig via profilsidene til medlemmene (Bilde 3). Hvis du ser på din egen profilside kan du klikke deg til emner og innlegg for å se aktiviteten din. Klikker du på på en tittel kommer du den bestemte tråden.

Jeg vil anbefale deg å ta en utskrift/kopiere listen fra den gamle debattsiden med oversikt over dine temaer. Det er lett å søke dem fram på tematittel og de som det er aktuelt å fortsette diskusjonene i, oppretter du nye tema for i Brukernes eget forum, med referanse til gammelt temanr og gjerne lenke til tråden i det arkiverte forumet.

debattfinninnlegg.pdf

Tillegg: Det arkiverte forumet inneholder alle foraene fra de gamle debattsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for et fyldig svar.

Har skrevet ut emnelisten fra de gamle foraene.Må være innlogget i dig.arkivet for å komme inn i det gamle brukerforumet,forstår jeg.Og prøvd og feilet noe i søkingen.Søkte på debattnr (de gamle foraene),etternavn,enkelte ord.Da fikk jeg resultat.Nå vet jeg mer hvordan det virker. :)

Men to (nye) spørsmål har jeg.

For det første virker det som at man logger seg inn to ganger i samme prosess noen ganger.Først inn i digitalrkivet, og så inn i de nye foraene.Skal det være slik?

For det andre, er Google og andre søkemotorer registrerte brukere eller lignende?Lurer på det siden jeg ser navnene på de på listen med navn nedenfor.Du nevner at dere har gjort søkingen vanskeligere for Google og andre motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.