Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Polisunderrättelser Sverige 1878-1940

Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Jeg har ovenstående CD'er. Er det noen du savner i Sverige, kanskje de finnes her?

Prøv å angi et ca tidsrum og om vedkommende er norsk eller svensk. Det tar fryyyyktelig lang tid å søke igjennom alle CD'ne.

Endret av Berit Gullbekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Berit Gullbekk

22

• erling t endresen

17

• Jarl V. Erichsen

3

• Magne Godberg

3

Hei. Chris på dette forumet har funnet Carl Erik Henriksson Frantzén (1861-1941) nevnt 2 ganger for meg tidlig i 1880-åra. Fyren kom til Norge rundt 1890 og utover. Jeg har nå funnet at han også kalte seg for Almgren, Karl evt Karl Erik Almgren, f. 1861, Järnboås. Noe å hente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 Fant mange Almgren, men ikke din desverre.

OK, takk for søk.

Finner du hans bror Per (Johan) Henrikssonn f. Järnboås 1841?

Broren Anders Henriksson i Stockholm f. ca 1845 i Järnboås, gjorde noen brekk i 1890-åra i Stockholm vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke står alder er det vanskelig å si om dette er han.

1890

3:o. Arbetaren Edvard Johansson från

Stockholm häktades den 4/2 samt dömdes den 11/.2

för 1:a resan snateri at böta 25 kronor, hvarefter

han försattes å fri fot, enligt .meddelande

stadsfiskal Ekendal i Filipstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for søk.

Broren Anders Henriksson i Stockholm f. ca 1845 i Järnboås, gjorde noen brekk i 1890-åra i Stockholm vet jeg.

Per (Johan)er det han som er født i jan 1841 med far Henrik Olsson og døpt Per?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (Johan)er det han som er født i jan 1841 med far Henrik Olsson og døpt Per?

Ja, det er rett. Moren het Anna Olsdotter, faren var gruffogd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rett. Moren het Anna Olsdotter, faren var gruffogd

Iflg. husforhörsboken er han Inhyse, altså inneboende med egen husholdning, ikke gruvfogd.

post-124-0-87867000-1322482994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. husforhörsboken er han Inhyse, altså inneboende med egen husholdning, ikke gruvfogd.

Ja, det er den familien, jeg har utskrift av alle husforhørene, lurte bare på om Per og Anders Henriksson /Hindriksson var omtalt i Polisunderrättelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for søk.

Ser ut til at disse var mest aktive før mine kilder starter. I husforhöret AI:17b i Järnboås står at Per bled dømt til livstids straffarbeide 29/12 1876. Finner jeg rettsdok legger jeg dem ut.

post-124-0-56165300-1322496264_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke står alder er det vanskelig å si om dette er han.

1890

3:o. Arbetaren Edvard Johansson från

Stockholm häktades den 4/2 samt dömdes den 11/.2

för 1:a resan snateri at böta 25 kronor, hvarefter

han försattes å fri fot, enligt .meddelande

stadsfiskal Ekendal i Filipstad.

Dette er det beste tipset jeg har fått hittil, Jeg leter etter en Oldefar som var på løsarbeid i Odalen , som endte med et barn der, min Bestefar, ingen i fam vet noe om han, men vi vet at han var fra Stocholm, har lett i Svensk arkiv, men finner ingen. Hjertelig takk for hjelpen Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så fint tilbud!

Finnes noe om:

Martin Toreson f. 1874 (Flere skrivemåter)

Thor Mattsson (Mange skrivemåter: Tor Madsen / Mattisson / Matthiasson etc. Også mulig etternavn Bräck)

Anna Charlotta Andreasdotter/Andersdotter (Storm) f. 1849

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det beste tipset jeg har fått hittil, Jeg leter etter en Oldefar som var på løsarbeid i Odalen , som endte med et barn der, min Bestefar, ingen i fam vet noe om han, men vi vet at han var fra Stocholm, har lett i Svensk arkiv, men finner ingen. Hjertelig takk for hjelpen Mvh Unni

Han ble jo taua inn i Filipstad så han var åpenbart i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så fint tilbud!

Finnes noe om:

Martin Toreson f. 1874 (Flere skrivemåter)

Thor Mattsson (Mange skrivemåter: Tor Madsen / Mattisson / Matthiasson etc. Også mulig etternavn Bräck)

Anna Charlotta Andreasdotter/Andersdotter (Storm) f. 1849

Mvh

Magne

Har du noe år på Thor Mattsson? Hvis du har fødested på dem ville det også være fint siden de fleste står oppført med føde/oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette var et flott tilbud!

Jeg lurer på om det finnes noe på K/Carolina Berglund. f. 1843, Gillberga, Warmland. Løsdriverske, mye i Arvika. Utvandret 1881 til Norge. Dro ikke tilbake til Sverige.

Hennes sønn ønsker jeg også info om. :rolleyes: Han er døpt Carl August Berglund, f. 08.07.1866, Arvika. HAn har brukt flere navn i Norge. Etter 1900 vet jeg ingen verdens ting. Han kan ha dratt tilbake til fødelandet.

Disse navnene vet jeg at han har brukt:

C(K)arl August Berglund

Carl Constantin Berg

Karl August Nyqvist

Karl Nyquist Claied

Carl Berg

Hadde vært supert om du tok en titt for meg.

Mvh

Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe år på Thor Mattsson? Hvis du har fødested på dem ville det også være fint siden de fleste står oppført med føde/oppholdssted.

Hei! Takk for svar.

Martin f. 10.06.1874 i Högsäter Älvsborgs län. Thor(e(n)) Mattson (illustrerer noen av skrivemåtene her) er faren hans. Ingen mer info om ham.

Martins mor Anna Charlotta född i Färgelanda Älvsborgs län 1849 23/5. I dag ligger både Högsäter og Färgelanda i Färgelanda kommune i Västra Götalands län.

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette var et flott tilbud!

Jeg lurer på om det finnes noe på K/Carolina Berglund. f. 1843, Gillberga, Warmland. Løsdriverske, mye i Arvika. Utvandret 1881 til Norge. Dro ikke tilbake til Sverige.

Fant ingenting på dem. Sjekket også dødboken med 0 resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar.

Martin f. 10.06.1874 i Högsäter Älvsborgs län. Thor(e(n)) Mattson (illustrerer noen av skrivemåtene her) er faren hans. Ingen mer info om ham.

Martins mor Anna Charlotta född i Färgelanda Älvsborgs län 1849 23/5. I dag ligger både Högsäter og Färgelanda i Färgelanda kommune i Västra Götalands län.

Mvh

Magne

Har søkt på både person- og stedsnavn uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei, Berit.

Jeg var i Oslo og fant diverse om noen personer jeg jobber med. Således:

1908: 82C14, jf svensk polisund.: no 118B3, 1908: hj.sendt for løsdriveri i Stockholm, 26.09. sendt hit. Detekt.chef i Kr.ia. Kan du sjekke om det står noe mer om Randi Arnesen f. 1883 der? Er hun nevnt flere ganger?

Ellers hadde det vært OK å få sjekket ut disse:

Er følgende personer nevnt i Sv.polisund.:

John Dybesland f 1872, Karl Johan Dybesland f 1901, John Dybesland f 1903, Johan Dybesland f 1906? Andre Dybesland, f.eks Alvilde?

Er svensken Karl Erik Henriksen (Frantzén/ Almgren) f. 1861 nevnt i årene 1905 til 1911? (han er funnet nevnt i 1800-årene).

Broren kostebinder Per (Johan) Henriksson f. jan. 1841 i Järnboås?

Finnes tilfeldigvis Astrid K. Karlsen Landgraff f 1909 der?

Finnes hennes antatte far Seth Olof Antonius Karlsson Örnberg, født 16.01.1870 i Järpås, Skaraborgs län der, alias Anton Karlsen, født ca 17.01.1870, visstnok siste funn da han var veiarbeider i Buskerud i 1903?

Salve Gustav Landgraff?

Fin jule- eller nyttårsgave å få sjekket disse personene.

God jul, mvh Erling T. Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider