Gå til innhold
Arkivverket

ønsker oppslag i adressebok for Telemark og Aust-Agder 1939/40


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Ønsker oppslag i nevnte adressebok, eventuelt andre årganger også, om Severimn Helmar Salvesen 1890-1973, f. og d. i Holt, er å finne i adresseboken, og eventuelt hvor. Skal være gift med Sigrid f. Landgraf (f. 1904?). Vil tro de finnes i Holt, evt. Arendal, Barbu, kanskje Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for utført søk. Jeg har nå bestilt 2 agderaviser på rull, finner at Severin Salvesen er død i Holt januar 1985, muligens en dødsannonse kan gi flere navn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen står i Agderposten den 16.01.1985.

Severin Salvesen Espenes døde på Vegårshei 12.01. 1985 og ble begravet fra Holt kirke fredag 18.01 kl. 12.00

To navn er nevnt i annonsen, tar sjansen på å skrive dem her: Thorleif og Ole Einar.

 

Hilsen

Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var fint å få opplyst.

 

Lurer på om 1. konen Sigrid Konstance f. Landgraff var død før hans 2. ekteskap i 1949. Tro om deres to sønner Sigurd f 1927 og Arne f 1929 var døde ved farens død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benn Johan: finner denne på DIS, har du mulighet til å sjekke i Agderposten her også? Er Agderposten søkbar på nettet/ digitalt?

 

1607737 Ole Einar Salvesen 0901 1987 G 04 7 Risør Risør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner i Agderposten 27.09-1941 at Sigurd Salvesen blir konfirmert i Holt kirke 05.10-1941

Finner også i Agderposten 12.08-1960 at Sigurd Salvesen, Tvedestrand, er 2. kokk ombord på båten "Lisita". Vet ikke om det er samme person.

Arne Salvesen vet jeg ikke noe om.

 

Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agderposten er søkbar på nett, men det er ikke gratis. Billig hvis du abbonerer på papirutgaven.

Ole Einar Salvesens dødsannonse står onsdag 7/1 1987.

Død i Arendal 29/12 1986, begravet i Risør gravkapell 9/1-1987 kl. 12.30.

Navn nevnt: Karl Werner Karlsen, Per Henrik Jakobsen (søsken), Constanse Marie Sivertsen (tante).

 

Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Sigurd Salvesen den 4/7 1927, lnr 14. Vanskelig å lese.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=155&idx_id=155&uid=ny&idx_side=-45

 

Her står det at faren heter Severin Helmer Tomassen og kona Sigrid Konstance, f. Salvesen. Stemmer ikke helt med de navnene du har. Det ser ut som det er Sigrid som er født Salvesen, og Severin har Tomassen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Sigurd Salvesen den 4/7 1927, lnr 14. Vanskelig å lese.

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-45

 

Takk igjen for interessante svar. Tror jeg må skaffe meg et abonnement.

 

Her står det at faren heter Severin Helmer Tomassen og kona Sigrid Konstance, f. Salvesen. Stemmer ikke helt med de navnene du har. Det ser ut som det er Sigrid som er født Salvesen, og Severin har Tomassen som etternavn.

 

Hans farfar heter Tomas Salvesen, derav kalles faren Severin tidligere år Tomassen, senere år Salvesen. Farmorens navn er Sigrid K. Landgraff, eller Salvesen siden faren hennes het Salve Gustav Landgraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i dag Sigrid Constanse Espenes død i Arendal i 1982, underskrevet kun Thorleif Salvesen. Må da anta at sønnene Arne og Sigurd er døde, uten barn? Heller ikke Thorleif ser ut til å ha barn, ingen barnebarn er nevnt i dødsannonsen. Heller ikke Severin, mannen, som døde 3 år senere. Ser ut til at de har vært skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er (Inger) Marie Thommesen / Thomsen / Wroldsen nevnt i Aust-Agder / Arendal rundt 1940? Eller andre årstall / adressebøker? Fint hvis en kan gjøre oppslag for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslag, Carsten! Vet du om det finnes eldre adressebøker herfra, som kan finnes ved et bibliotek f.eks.? (Har muligens spurt om dette før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heller ikke Thorleif ser ut til å ha barn, ingen barnebarn er nevnt i dødsannonsen.

Torleif Ernst Salvesen har barn ja, Torbjørn Salvesen min far som døde i 2005. Han fikk barnet sammen min gjenlevende farmor Torbjørg Margareth Kvastad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus: Takk for den opplysningen.

 

Er du interessert i opplysninger om Sigrid Konstances forfedre (ganske komplisert slekt), så har jeg samlet på dette over flere år. Skulle gjerne hatt et foto av Sigrid Konstanse f. 1904... samt av hennes mor.... har foto av 2 av Sigrid Konstanses brødre Karl Johan 1901 (med en Dybesland, før ekteskap med Gustav Landgraff) og Albert Karinius 1907 (, med en Karlsen, under ekteskap med Landgraff). Hadde også bror John 1903, samt yngste søster Astrid Karoline 1909. Det var ikke en familieidyll med hus og bil, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.