Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hallo Evje-eksperter ? Hvem eide gården Raustøl ?

Recommended Posts

I et forsøk på å plassere en del av våre tidlige innvandrere til distriktet, har vi problemer med en familie på Ås på Vegårsheia. Ifølge Vegårsheiboka av Halvard Tveiten var Ellev og Alv Jakobsen sønner av en katolsk dansk prest kalt Jakob, som kom til Norge etter reformasjonen i 1532, og giftet seg med en dame fra Raustøl i Evje. Begge skal ha giftet seg til Holt, og Alv fikk utlagt gården Ås på Vegårshei, mens Ellev fikk gården Midstøl i Holt. Ellevs sønnesønn Ellev Torjussen var leilending på Ås fra 1633-34, og regnes som stamfar for den videre Ås-slekten. Han overtok Ås etter Jakob Alvsen, som var bror av hans farfar, etter at Jakob hadde drevet rovhugst i Kronens skog. Ellev eide også jord i Raustøl i Evje, hvor han i 1648-49 er nevnt som eier av hele gården, dels som eier av 1 hud, inntil 1662-63 da eiendommen hadde gått over til hans barn. Ellev er nevnt som lagrettemann i 1644, og i kopf-skattmanntallet 1645 er han registrert bosatt på Ås med "qvinde", 2 sønner og 1 datter. I 1636 måtte Ellev Torjussen bøte 9 riksdaler "for hand haffde forsueget Odelsschat aff 0,5 hud i Raustøl i Effuie Sogen". Eierdelen i Raustøl ble overtatt av hans bror Tarald etter Ellevs død. Er det noen som kan kaste noe lys over soga om den danske presten, og om eierforholdene i Raustøl i det aktuelle tidsrommet ? Alle innspill mottas med takk og interesse !

Ingen som har Evje bygdebok ?

Det finnes ingen Evje bygdebok - dvs av typen gårds- og slektshistorie.

Men det finnes en slik for Hornnes sogn (som er del av Evje og Hornnes kommune)

Men denne omfatter ikke Raustøl (trur eg).

mvh Knut Inge

I 1624 er Nottolf Røestøell och medarffuinger oppført som eier av 1 hud og 6 ksk i Raustøl. Nottolf er i odelsmanntallet oppført som bruker.

I skattematrikkelen fra 1647 er Olluff og Alff oppført som brukere, mens eiere er Olluff med 6 ksk og Eileff med 1 hud.

De første skiftene som er registrert på Raustøl er fra 20.1.1703 (Skifteprotokoll for Østre Raabyggelaget nr 2, folio 53b og 55)og gjelder først Gundvor Knudsdatter gift med Thorgius Sivertsen. Hun hadde først vært gift med Thorgius Olsen. Arvinger er barna fra 1. ekteskap, og eldstesønnen Knud (skifte i 1730) får gården. Boet oppgis til 1 hud og 9 ksk.

Det andre skiftet fra samme dato gjelder Thorgius Sivertsen (annet ekteskap for Gunvor Knutsdatter). De hadde ikke barn, og arving er oppgitt til Thorgius's far, Siver Jacobsen Tved. Boet er her oppgitt til 11 3/8 ksk.

Informasjonen er hentet fra skiftekartotekkortene som finnes på SAK.

Jeg var nok noe rask når jeg i forrige post skrev at eldstesønnen Knut fikk gården. Det er bare delvis riktig. Gården er nok delt i 2 bruk, for søsteren Gunhild Torgiusdatter må også ha fått en part. Det er skifte etter henne 23.6.1736. Hun er da gift med Ole Aanonsen, sannsynligvis fra Risdal i Mykland. Boet er på 1 hud i Raustøl.

Det er siden skifte etter både Knuts og Gunhilds barn på gården.

Et annet element er at i fogdens manntall fra 1664 er "Olluff Oelsen, 40 aar" oppgitt i a-listen, mens b-listen viser "Ole, 65 aar och Lille Ole, 36 aar bruger huer 3 gsk". Det er vel å anta at "Olluff Oelsen" og "Lille Ole" er samme person, og da sannsynligivs sønn til "Ole, 65 aar" som også må være den "Olluff" som er oppført i skattematrikkelen fra 1647.

Ja, jeg har ingen informasjon rundt forhistorien her. Men det som slår meg er hvorfra skulle en katolsk prest komme til Norge på den tiden? Kongen i København var vel mer ivrig på å sende ikke-katolsk prester til Norge for å sikre reformasjonen. Jeg har blant annet lest alt jeg har funnet om Hans Mariager som kom til Evje på tidlig 1600-tall.

Iflg. soga hadde danskepresten Jakob 2 sønner, Ellev og Alv, begge født omkring 1540, og døde før 1624. Ellev og Alv kom til Holt og Vegårsheia før 1602, og er trolig medeierene til brukeren Nottolv på Raustøl, en svigersønn til en av brødrene ? Alv hadde sønnen Jakob, som var oppsitter på Ås i 1610, og betalte "straffeskatten" i 1615. Jakob ble dømt for rovhugst i 1635, han var trolig barnløs, og hadde da overlatt Ås til sin nevø Ellev Torjussen. Ellev var sønnesønn av Alv Jakobsens bror Ellev. Ellev Torjussen døde ca. 1650, og hans eierdel i Raustøl er sagt å være dels 1 hud, dels 1,5 hud, som da gikk over til hans bror Tarald Torjussen ? Hustruene til brødrene Ellev og Alv er begge ukjente, men det sies at de fikk gårdene Midstøl i Holt og Ås på Vegårshei i medgift, og det springende punktet her er at bygdebokforfatteren mener de giftet seg med døtre av den velkjente Elling Salvesen Tveite - noe som stemmer dårlig tidsmessig, men de kunne ha vært gift med søstre av den samme Elling ? Om vi sammenholder med matrikkelen fra 1647 er det trolig Ellev Torjussens sønn Alv f. omkring 1620 som er eier av 1 hud, mens Oluff er en mulig svigersønn ? Så er spørsmålet hvem den nevnte Torjus Sivertsens far Sivert Jakobsen Tved er. Snakker vi om Tveit i Vest-Agder, eller Tveite i Holt tro ?

Jeg regner med at det er Tveit i Evje.

31.1.1709 er det skifte etter Ole Mikkelsen, gift med Siri Syvertsdatter på Tveit i Evje. Faren til Siri oppgis til Syvert Jacobsen Nordbø (i Evje).

Verken Syvert eller Jacob finnes i noen av de manntallene jeg har for verken Tveit eller Nordbø, noe som tyder på at han var tilflytter. Siri ble gift annen gang med en Laurits Olsen som det skal være skifte etter i 1726 på Austad i Mykland.

Så det ser ut til å være mye forbindelser til Mykland i denne slekten. Kanskje Syvert Jacobsen kom derfra?

• 2 år senere...
  • 10 måneder senere...

Fant denne tråden nå... Gunil Thorgiusdatter og Ole Aanensen er mine direkte aner (9 generasjoner).

Så nå lurer jeg på....har jeg forstått ting riktig, når jeg nå setter opp Thorgius Olsen og Gundvor Knudsdatter som foreldre til Gunil Thorgiusdatter (til nå har jeg hatt Thorgius Sivertsen som Gunils far)?

Er også nysgjerrig på om noen i mellomtiden har funnet opphavet til Thorgius Olsen samt til Gunils mann Ole Aanensen (Risdal?)....?

Mvh Trygve

Fant denne tråden nå... Gunil Thorgiusdatter og Ole Aanensen er mine direkte aner (9 generasjoner).

Så nå lurer jeg på....har jeg forstått ting riktig, når jeg nå setter opp Thorgius Olsen og Gundvor Knudsdatter som foreldre til Gunil Thorgiusdatter (til nå har jeg hatt Thorgius Sivertsen som Gunils far)?

Er også nysgjerrig på om noen i mellomtiden har funnet opphavet til Thorgius Olsen samt til Gunils mann Ole Aanensen (Risdal?)....?

Mvh Trygve

Jeg har dessverre ingen svar på dine spørsmål, Trygve.

Mvh

Helge Berntsen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.