Gå til innhold
Arkivverket

Digitale aviser på Nasjonalbiblioteket

Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har i flere år vært i kontakt med Nasjonalbiblioteket vedr. scanning og fremdrift med å få lagt ut flere aviser og forhandle om rettigheter. Sist var i 2008. Det har nå gått snart 4 år og fortsatt er det lite nytt å finne på NB. Jeg ble skikkelig glad da jeg fikk vite om storstillt scanning , men siden 2006 er det ikke mye nytt. Det forundrer meg også at ikke Bergens tidende og andre store aviser har gjort det samme som Aftenposten. Jeg har hatt så mange personlige henvendelser til NB om dette at jeg tror det hiolder fra min side. Håper bare på en løsning snart !

http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

Vennlig hilsen

Jan Frode :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de store avishusa så er det kun snakk om kommersiell drift, og det blir neppe gjort noe som en ikke tjener penger på. Nå enten betalt på kort sikt med cash eller på lang sikt med omdømmebygging.

Så spørsmålet er nok om det gir nok abbonenter som betaler for tjenestene.

Vi får håpe at avisene finner dette lønnsommt. Men da betinger det nok en streng handsaming av opphavsrettigheter som gjør at det ikke tillates at noen få med abbonent gjør gratis oppslag for andre og distrubere dette over nettet vil jeg tro.

Eksempelvis Aftenposten tar 45 kroner for et døgns tilgang. Og det må de nok ha for å tjene penger på tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om prosjektet her. Ut frå oversikta ser det ut som om dei i tillegg til Aftenposten er i gong med Stavanger Aftenblad, Trønderavisa og Asker og Bærum Budstikke. Kor lang tid det vil ta å digitalisere alle avisene er vel eit ressursspørsmål, i tillegg til spørsmål kring opphavsretten.

Sjå også denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har et spørsmål om NB...

jeg har funnet en bok som jeg kunne tenke meg å lese, det ståa at den er digital tilgjengelig men jeg få bare opp en boks der det ståa at du ikke har låv å kopiere osv...

Den boken jeg ønsker å åpne er Nordmenn i fangenskap i 1940- 1945 av arne knudsen og kristian ottosen... noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein brukar ein PC med liten skjerm (nett-PC) er problemet at deler av boksen kjem under skjermen, slik at ein ikkje får klikke ok. Løysinga for meg (brukar Internet Explorer) har vore å trykke F11 (fullskjermvisning), klikke ok, og så trykke F11 for å komme tilbake til normalvisning. Det er noko tungvint, men det fungerer. Eg tykkjer på mange måtar at dei digitale bøkene og det tilhøyrande søkjesystemet hos Nasjonalbiblioteket minner om ei betaløysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider