Gå til innhold
Arkivverket

Odelsjordebok frå 1615

Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Eg undrast på kvifor ikkje odelsjordeboka frå 1615 er skanna? Min referanse er "Danske kanselli Skapsaker Skap 9 324-350. Pakke 350C"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg undrast på kvifor ikkje odelsjordeboka frå 1615 er skanna? Min referanse er "Danske kanselli Skapsaker Skap 9 324-350. Pakke 350C"

Danske kansellis skapsaker er mikrofilma, og disse mikrofilmene har vi skanna. Vi har imidlertid så langt ikke hatt ressurser til indeksering. Riksarkivets Seksjon for eldre arkiver, som har depotansvar for materialet, har så langt prioritert lensregnskap og stiftamtstueregnskap. De er nå i gang med fogderegnskap. I tillegg har Seksjon for digitalisering og konservering selv i ledige stunder indeksert manntallene fra 1660-tallet og 1701, en del av stattholderskapets jordebøker 1624-1626, samt 1723-matrikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hvordan går det med odelsjordebøkene fra 1615? Har kommet til et stadie der disse hadde vært interessante å se!

Danske kansellis skapsaker har ennå ikke nådd toppen av prioriteringslistene når det gjelder arkiver eldre enn 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.