Gå til innhold
Arkivverket

Busvold i Romedal

Thor Wold
 Del

Recommended Posts

På 28.1.2012 den 13.07, Nils Aksel Horvei skrev:

Ikke uenig!

Vi som raket Børre Nødsle frem fra Glemselen, mener vi har gode kort på hendene (eller både hud og skinn på dem for den saks skyld) og står for det vi har gjort og publisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Svein Arnolf Bjørndal

12

• Bjørn Andreas Johansønn Løkken

12

• Nils Aksel Horvei

38

• Thor Wold

68

På 27.1.2012 den 11.30, Nils Aksel Horvei skrev:
(med unntak for den unødvendige NN Nilsdatter gift med Mogens Ålstad).

Her er det tydleg vis noko eg har gått glipp av. Kan du peike på noko eg burde lest som gjer denne Nilsdottera "unødvendig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2012 den 20.17, Håvard Moe skrev:

Her er det tydleg vis noko eg har gått glipp av. Kan du peike på noko eg burde lest som gjer denne Nilsdottera "unødvendig"?

Per Reidar Bjørnerud Christiansen mente at Bratt-godset som havnet hos Nils Ålstad kom fra hans svigermor, Karen Sevaldsdatter (NST XXXV). Av artikkelen kan man få inntrykk av at han selv ikke var klar over at han da stilte spørsmål ved Per Bergs tidligere påstand om at Nils Busvold og Sissel Østensdatter skulle ha hatt en datter som ble gift med Mogens Ålstad. Tore H. Vigerust var usikker på hvem av disse som hadde rett, men, som han skrev til slutt i en tidligere web-debatt, ”det er unødvendig å plassere både Nils Ålstad og hans kone som etterkommere etter Sissel” (http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=33873 - se siste fire innlegg).

Siden den tid har jo Torbjørn P. Hagen påvist at Sissel var gift to ganger, og dermed ser det ut ti at Per Reidar Bjørnerud Christiansen hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2012 den 20.33, Nils Aksel Horvei skrev:

Per Reidar Bjørnerud Christiansen mente at Bratt-godset som havnet hos Nils Ålstad kom fra hans svigermor, Karen Sevaldsdatter (NST XXXV). Av artikkelen kan man få inntrykk av at han selv ikke var klar over at han da stilte spørsmål ved Per Bergs tidligere påstand om at Nils Busvold og Sissel Østensdatter skulle ha hatt en datter som ble gift med Mogens Ålstad. Tore H. Vigerust var usikker på hvem av disse som hadde rett, men, som han skrev til slutt i en tidligere web-debatt, ”det er unødvendig å plassere både Nils Ålstad og hans kone som etterkommere etter Sissel” (http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=33873 - se siste fire innlegg).

Siden den tid har jo Torbjørn P. Hagen påvist at Sissel var gift to ganger, og dermed ser det ut ti at Per Reidar Bjørnerud Christiansen hadde rett.

Noe som i og for seg reduserer sannsynligheten for at også Mogens var gift med en datter av Sissel er at da ville Nils ha blitt gift med sitt søskenbarn og juridisk sett var det ikke så enkelt på denne tiden er det mange som sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no lest gjennom Bjørnerud Christiansen sin artikkel att, og er eining i det som er sagt om denne Nilsdottera. Ut frå det vi veit er arvegangen av gods allereie forklart, i motsetnad til foreldra til Nils på Ålstad som enno er ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2012 den 23.57, Håvard Moe skrev:

Eg har no lest gjennom Bjørnerud Christiansen sin artikkel att, og er eining i det som er sagt om denne Nilsdottera. Ut frå det vi veit er arvegangen av gods allereie forklart, i motsetnad til foreldra til Nils på Ålstad som enno er ukjente.

Det stemmer vel ikke helt at Nils Ålstad sine foreldre er helt ukjente. Men som avnlig er spinnesiden vanskeligst.

Mogens var lagrettemann i 1591 og 1602. Han var vagt som hyldningsmann ved hyldningen av Kristian IV den 8 juni 1591 i Oslo. Han var nevnt ved bispemiddagen i Vang den 17 sep 1594.

Men ikke gjør dette til en Ålstad-debatt. Den kommer nok. Hedmark slektshistorielag har medlemmer som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Lars Ove Wangensteen hjulpet oss med kilder. Han er en uvurderlig tilrettelegger for oss alle! Takk for det Lars Ove!

Kildene har muligens skapt flere spørsmål enn enn svar? Nå har vi funnet Anders Nilsen på Busvol. Se kilder:; http://wangensteen.net/diverse/busvolddiplom1633.pdf

Men vi har ikke greid å kvitte oss med Anders O og med to Anders er vi MEGET usikre på hvem som skattet når og om de i perioder har drevet garden sammen? En ting er sikkert. Brødre var de ikke.

Jakten på Anders O sin plass i systemet må nødvendig vis fortsette!! Han kan ikke lenger utelates i gardshistoria! Faghistorikere sier at seglet må tas på alvor!

Vi fortsetter også jakten på opphavet til Oluf Prestegård. Her vil vi definitivt trenge hjelp av meget rutinerte segl-lesere enn oss for å finne Oluf Prestegård sitt farsnavn. Se vedlagte kilde:

http://wangensteen.net/diverse/lomdiplomer1600.pdf

Det er et must at vi finner en forklaring på hvorfor Guri satt med 3 huder i Busvol i 1610 og Anders O satt med 4 huder i Busvol i 1612. I godsets gang kan det muligens ligge en forklaring som vi ikke ser nå. Kanskje vil en finlesing av kilder gi ytterligere svar, men det er vi ikke overbevist om. Vi må lese kilder både i Lom og på Hedemarken.

Så er det et spørsmål om hvem Anders Toresen Kjeverud på Kjonerud sine stebarn var - deres far og mor. Hvem var bruker på Kjonerud før Anders T. Kjeverud. Han var gift med enka vil vi tro. Dette kan enten si noe om en tidligere slekt på Busvol eller et søskenforhold til Nils Andersen eller hans far/mor. Hadde Nils Andersen søsken? Det må vi prøve å avklare.

Det er også et ubesvart spørsmål om hvordan Jønsbergfolket kunne ha jord i Busvol. Vi lurer på hva H'en i farsnavnet til Simen H. Jønsberg står for og viser til at Anders Styrson Rekstad kjøpte en hud av Helge Andersen i 1582. (diplomet fra 26/2 1582 sier at Anders Styrson Rekstad kjøpte en hud av Helge Andersen. Er navnelikheten tilfeldig?). Helga Håvardsdatter var gift med Anders Styrson Rekstad. Dermed har vi to H'er å forholde oss til.

Desverre er bruk av kilder helt nødvendig og denne runden har vi vørt nødt til å gå. Det er en møysommelig proseess, men ikke bortkastet. Det er lenge siden Per Berg og Spangen gjorde disse studiene og som denne prosessen har vist, kildene er lettere tilgjengelig, men vi ønsker oss større tilgjengelighet på mye som ligger på Riksarkivet.

En ting føler vi oss sikre på og det er at Børre Nødsle er far til Halvor Børresen og vi regner med at den ballen ligger død.

Men slektsgranskere - gled dere - her er det fortdatt mange nøtter å knekke. Nåværende slektshistorie må basere seg på det vi VET!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål jeg glemte å stille er;

Hvem var far til Sissel Andersdatter hvis mann overtok Busvold. Det har vi vel ingen kilde på? Please do nnot jump to concusions!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2012 den 15.28, Thor Wold skrev:

Vi fortsetter også jakten på opphavet til Oluf Prestegård. Her vil vi definitivt trenge hjelp av meget rutinerte segl-lesere enn oss for å finne Oluf Prestegård sitt farsnavn. Se vedlagte kilde:

http://wangensteen.net/diverse/lomdiplomer1600.pdf

Jeg synes det står "O:I" på segl nr. 3. Bokstaven "I" sto gjerne for "J" på den tiden, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2012 den 15.52, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg synes det står "O:I" på segl nr. 3. Bokstaven "I" sto gjerne for "J" på den tiden, og omvendt.

Vi har tenkt det samme her også Svein Arnolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2012 den 15.28, Thor Wold skrev:

Det er også et ubesvart spørsmål om hvordan Jønsbergfolket kunne ha jord i Busvol. Vi lurer på hva H'en i farsnavnet til Simen H. Jønsberg står for

Haagen , mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2012 den 17.22, Thor Wold skrev:

Hvordan dokumenterer du det?

Simen Haagensen Jønsberg og Åste hadde blant annet sønnen Haagen , om han vet en bare at : Haagen Simensønn Jønsberg , “ bøgte “ en ødegard Mangerud i 1643 . Inngikk ekteskap med datteren til en Jon Pedersen Rønes og var en tid bruker av garden Røne vestre .

Skal se om jeg ikke finner igjen kilden som benevner Simen som Haagensønn . En må vel tru da at Haagen Simensønn da e oppkalt etter bessfar sin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2012 den 21.15, Torbjørn P. Hagen skrev:

Til Svein Arnolf og Thor(innlegg 135 0g 136:)

Eg synes også det står "O:I" på segl nr. 3., men er dette seglet til Olluff Prestegaard?

Så vidt jeg kunne se på innledningen i dokumentet, var Oluf Prestegaard nevnt som nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2012 den 21.15, Torbjørn P. Hagen skrev:

Til Svein Arnolf og Thor(innlegg 135 0g 136:)

Eg synes også det står "O:I" på segl nr. 3., men er dette seglet til Olluff Prestegaard?

Men hva betyr det som står under streka. Er det også bokstaver og hva er vanlig? Hva står det vanligvis under streka? Når han er segl-eier nr 3, hva betyr det? Har det noe med alder å gjøre?

Dette er helt på kanten, men står det UN eller hva? Jeg synes det står UN, men med mine fiskeøyne er det vanskelig å se. Jeg må definitivt ha hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2012 den 12.42, Thor Wold skrev:

Men hva betyr det som står under streka. Er det også bokstaver og hva er vanlig? Hva står det vanligvis under streka? Når han er segl-eier nr 3, hva betyr det? Har det noe med alder å gjøre?

Dette er helt på kanten, men står det UN eller hva? Jeg synes det står UN, men med mine fiskeøyne er det vanskelig å se. Jeg må definitivt ha hjelp!

Det som står under initialene er en segltegning. Den kan være utformet som hva som helst, av og til som en sammensmeltning av eierens forbokstaver, av og til som en strekfigur, eller mer konkret som et hjerte, en øks, armbrøst m.v. Jeg vet ikke hva denne figuren evt. skal forestille.

Tidligere sto lagrettemennene ofte oppført etter "betydning", men jeg vet ikke om dette ble praktisert så sent. Mulig andre kan si mer om det enn jeg. Hvis alle her i utgangspunktet var jevnbyrdige, kunne det sikkert også bli litt hipp som happ i hvilken rekkefølge de sto nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg stilte spørsmålet fordi at for meg står det ikkje Oluf Prestegard, men: Olluff Prestgiorde. Tek eg feil?

Prestjorde er og ein gard i Skjåk. Både i 1610 og 1647 er det Pouell Prestegiort som er brukar( skyld 1 hud i 1647, cronen råder bøxell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2012 den 14.08, Torbjørn P. Hagen skrev:

Eg stilte spørsmålet fordi at for meg står det ikkje Oluf Prestegard, men: Olluff Prestgiorde. Tek eg feil?

Prestjorde er og ein gard i Skjåk. Både i 1610 og 1647 er det Pouell Prestegiort som er brukar( skyld 1 hud i 1647, cronen råder bøxell).

Vi leste også Prestejordet eller vi var rett og slett enige om at det som står i innledningen Oluf Prest.......... ikke var det samme som i det dokumentet som er under seglene. Der står navnet Oluff Prestegaard vil vi tro, så kanskje må det til en finstudie. Gamle slitne øyne (ikke laseropererte) er ikke godt nok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2012 den 14.08, Torbjørn P. Hagen skrev:

Du har rett! Så da er det nok Oluf Prestejorde som har segl nr. 3 i nevnte dokument...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2012 den 14.30, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Du har rett! Så da er det nok Oluf Prestejorde som har segl nr. 3 i nevnte dokument...

Problemstillingen er vel der fortsatt! Hva var Oluff Prestegaard sitt farsnavn? Da er vel ikke Oluff Prestegård sitt segl der? Kan noen kildemessig belegge Oluff Prestejordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2012 den 14.35, Thor Wold skrev:

Problemstillingen er vel der fortsatt! Hva var Oluff Prestegaard sitt farsnavn? Da er vel ikke Oluff Prestegård sitt segl der? Kan noen kildemessig belegge Oluff Prestejordet?

Torbjørn har vel belagt Oluf Prestejorde (1610 og 1647). Ja, det følger av dette at det ikke er Oluf Prestegaards segl som er på dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2012 den 14.44, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Torbjørn har vel belagt Oluf Prestejorde (1610 og 1647). Ja, det følger av dette at det ikke er Oluf Prestegaards segl som er på dokumentet.

Jeg kan ikke annet en henge på gjerdet og heia her! Nå er det mere spennende enn noen gang!

Noen kilder som kan rotes fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som har anledning til besøk på RA, må Lom Prestearkiv vera stedet å starte søk etter Oluf Prestegard. Han døde vel like etter år 1600. Den yngste sonen Christen Olsen(Steinsgard) er fødd ca 1600(etter manntallet 1665).

Ellers einig med Nils Aksel at vi etterkvart kjem nær det Per Berg skriv i sin art. "Kvar vart det av Brattgodset?" i NST XI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider