Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med BUGGE familie

Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Jacob (Christensen) Hersleb ble gift II i 1724 (hvor vet jeg ikke) med Bente Maria Bugge. Hun døde i Brønnøy i Nordland i 1756, 53 aar gl.

Fra Bugge opplysninger paa Internet, sier det at hennes foreldre var sogneprest Samuel Bugge og Anne Sofie Randulf fra Leikanger SF. Bente skal vaere f. 1702. (Samuel d. 1718).

Ifølge kirkeboka for Leikanger SF 1690-1734 side 47, er det tre barn med Bugge navn døpt paa samme side! Margrethe Samuelsdtr. Bugge, Jens Jensen Bugge, og Benthe Maria Bugge. Foreldra er ikke nevnt saa langt jeg ser.

Saa er det sant at Benthe Maria er dtr. av presten Samuel? Har noen skifter eller andre bevis at hun er Samuelsdtr.? Hun hadde ingen barn.

Hilsen fra Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrethe født 1700, død 1702 er datter av sogneprest i Leikanger, Samuel Jenssøn Bugge 1663-1718 og Anne Sophie Randulf ca 1667-1766.

Bente Maria født 1702, død 1756 er datter av samme Samuel (mange søsken).

Jens født 1702 skal være sønn av Jens Jenssøn Bugge 1666-1738 og Wibeche Sørensdatter Fuchs

Jeg har en usikker kilde mht. foreldrene til Jens født 1702 og har ikke funnet bevis for at Jens Jenssøn 1666-1738 er bror av Samuel. Jeg har lett i Eid og Leikanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrethe født 1700, død 1702 er datter av sogneprest i Leikanger, Samuel Jenssøn Bugge 1663-1718 og Anne Sophie Randulf ca 1667-.

Bente Maria født 1702, død 1756 er datter av samme Samuel (mange søsken). Også kalt Benedicte Maria ?

Jens født 1702 skal være sønn av Jens Jenssøn Bugge 1666-1738 og Wibeche Sørensdatter Fuchs

Jeg har en usikker kilde mht. foreldrene til Jens født 1702 og har ikke funnet bevis for at Jens Jenssøn 1666-1738 er bror av Samuel. Jeg har lett i Eid og Leikanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo nettopp det Margaret nevner, noen av barna er ført med patronymikon, andre ikke. Når det da viser seg at det er andre Bugger som døper barn til samme tid på samme sted, er det vanskelig å dokumentere hvem som er far til hvem. Samuel Bugge er dessuten på flere hjemmesider oppført med et par barn som ikke gjenfinnes i kirkeboken.

Det blir kanskje litt "trangt" å sette Margrethe som født 1700, da hennes bror Niels også er født dette året.

De sikre, som føres med patronymikon, er altså:

1. Mette Dorothea (Mette D S J Bugge, som må være Mette Dorothea Samuel Jensen Bugge), 1690 (3)

2. Inger Margrette Samuels D Bugge, 1692 (11)- 1692 (11)

3. Jens Samuels Bugge, 1693 (15)

4. Niels Samuelsen Bugge, 1700 (36)

5. Margretta Samuelsd. Bugge, død 1702 (47)

6. Enevold Samuels Bugge, 1705 (62) - 1705

7. Anna Sophia Samuels Bugge, 1709 (82)

8. Samuel Samuels Bugge, 1712 (97)

De som ikke nevnes med patronymikon er:

Dorethe Cathrine, 1696 (22)

Bente Maria, 1702 (47)

Inger Margrete, 1706 (69) som i 1746 levde hos svogeren Junghans (g. Dorethe Cathrine)

Dessuten finner man div. steder en Birgitte (1691 - finner ikke i kirkeboken) og en Boel, som skulle være en søster av Dorethe Cathrine, men som heller ikke er funnet.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visstnok bare to Bugge i Leikanger på den tid, nemlig Jens og Samuel som fikk barn på samme tid. Lenken fra kb hvor barna Jens og Bente Maria døpes omtrent samtidig, tydes av meg til å ha "Jens Jens", dvs, Jens Jenssøn.

En rask titt videre i kb viser tilsvarende et barn i 1703 som nok tilhører Jens, lenke, se skrivemåten.

Hvis en altså aksepterer at det ikke er flere samtidige Bugge som får barn, må Bente Maria være barn av Samuel. Det er jo også litt logisk at han "glemmer" patronymet når han døper sitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Leif. Jens Jensen Bugge er døpt 25/6-1702 og Bente Maria Bugge 2/8-1702. Hun må dermed være en Samuelsdatter.

Dermed oppdaget jeg også noe annet - både Jens Jensen Bugge (1702) og Søren Jensen Bugge (1703) blir døpt i Tiugum (Tjugum). Jens (Jensen) Bugge må altså være bosatt her. Når Margrethe Samuelsdatter Bugge begraves i 1702 står det også "ved Tiugum". Kan hun være den Margrethe Samuelsdatter Bugge f. ca. 1645 i Eid, som datter av sp. i Eid, Samuel Hansen Bugge og Maren Christensd. Wittrup?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en lenke hvor Margrethe Samuelsdatter Bugge er nevnt som ugift sammen med søsteren Anna på en gård i Eid i 1675. Samme sted nevnes hun død etter 1694.

Når en ikke finner noen annen Margrethe som passer, taler mye for at dette er hun som dør i 1702. Det er veldig mange Margrethe Bugge, men ikke i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Jenssøn Bugge og Wibecke Sørensdatter Fuchs (datter av borger Søren Nielsen Fuchs i Bergen) ble gift i Bergen i 1699. En datter Dorthe Cathrina ble døpt 12. jun. 1701 i Bergen - lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe Cathrine Bugge f. 1696 skulle gifte seg omtrent 1721 med Peder Harboe:

Ekteskapsbevilling Bergen stift: Feb 10 1721 Peder Harboe Hammerfest EF Dorothea Catharina Bugge Hammerfest

Han døde i 1733 og Dorthe ble igjen ca. 1736 med Henning Junghans.

Inger Margrete Bugge, f. 1706 levde 1746 hos svogeren Junghans

Hvem er da den Dorethe Cathrine Bugge som gifter seg 18/4-1729 i Leikanger med Sergiant Grinde? (346)

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til alle! Unnskyld, men i svar #2 (lenke), hvordan kan du vite at Margrethe var død? Jeg ser "spon" og to folk. Dette er en vanskelig kirkebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er da den Dorethe Cathrine Bugge som gifter seg 18/4-1729 i Leikanger med Sergiant Grinde? (346)

Anita

Det regner jeg som sikkert er Dorthe Cathrina Jensdatter Bugge ble døpt 12. jun. 1701 i Bergen. Samuel og Jens hadde døtre med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjene over (47): Ved Tiugum: D. 6. Julii Magretta Samuels

Datter Bugge Sep

Kan du si meg hva betyr VED TIUGUM? Og SEP paa enden. ??

Stor takk fra Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiugum, idag Tjugum er et kirkesogn som den gang hørte inn under Leikanger, nå Balestrand.

Sep eller sepulert er det samme som begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiugum, idag Tjugum er et kirkesogn som den gang hørte inn under Leikanger, nå Balestrand.

Sep eller sepulert er det samme som begravet.

Tusen takk Knut Frode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider