Gå til innhold
Arkivverket

4 brødre fra Sigdal - hvem var foreldrene?

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Ola Jonsen smed på Tukua (Tucuen), som døde i 1747, er en av mine tipper. Han var broren til Engebret og Søren på Kringstad, og lensmann Rasmus Jonsen Vad.

Vet ikke hvem som er eldst, men regner med at de trolig ble født på 1690-tallet - lenge før kirkebøkene starter. Engebret døde i 1756, Søren, som kom til Løvnes, var død i 1741 og Rasmus døde i 1737.

Er det noen som vet mer om opphavet til de fire brødrene?

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner kun dødsfallet til Ingebret Kringstad i 1757 (f.1695) og kona hans Alvhild Christophersdt. i 1757 (f.1714). De andre står ikke i databasen med døde i Sigdal. Men ved nærmere sjekking finner jeg at det av en eller annen grunn mangler flere personer i den lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for mye info!

Det er stor mulighet for at moren deres het Anne, for den eldste datteren til Ola og Mette het også Anne (gift med overgraver Riis i København, død før 1797, står det i bygdeboka). "Artig" med Skartum-skiftet du fant: du skjønner, også opphavet til Jons kone, Mette Sofie Michelsdatter Heide, er et stor mysterium (og har vært debattert i "det gamle Forumet").

Det er mye som tyder på at foreldrene til de fire brødrene het Jon (udiskutabelt!) og Anne, men var de fra Sigdal, eller? Har sett i bygdeboka under Kringstad og Vad, men fant ingen ledetråder. De fire guttene mer eller mindre dukker opp på de forskjellige gårdene rundt 1720...... Gifter seg, får etterslekt - noen må da vite mer????

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i bygdeboka under Kringstad og Vad, men fant ingen ledetråder. De fire guttene mer eller mindre dukker opp på de forskjellige gårdene rundt 1720...... Gifter seg, får etterslekt - noen må da vite mer????

Enkelte personer/familier i Sigdal og Krødsherad er svært dårlig dekket, om i det hele tatt. Det kan sikkert være mer å finne, kanskje som utarvinger i skifter eller nevnt i en eller annen sammenheng i tingbøkene. Jeg lette en gang etter en søskenflokk som bodde i Jevnaker og Norderhov på begynnelsen av 1700-tallet. I et tingboksnotat sto det om den ene at han var fra "Hedemarken", som både er og var det tradisjonelle navnet på bygdene ved Mjøsa på Hedmarkssiden. Jeg fant ham da også i Nes i manntallet, sammen med flere av brødrene. Det er tidkrevende å lese tingbøker, men man kan altså av og til være heldig og få mye igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettersyn så ser det ut for meg at dette ikke passer med tiden.

Ellers har jeg på FS funnet en Michel Heide f.1675 Skedsmo ? Og så finnes det en Heide prestegård i Borge ØS i 1801. Heie/Heide grd. i Flå BU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Berit.

Jeg har virkelig lurt lenge på kona til Ola (ikke Jon, som jeg skrev i et tidligere innlegg): Mette Sofie Michelsdatter Heide er vel ikke noe "typisk" Sigdalsnavn, så skiftet du fant var veldig interessant, men neppe "min" Michel, er jeg redd.

Han ble nok avskrevet i en gammel Heide-debatt (gamle Forum), men der ble den du fant i Skedsmo nevnt. Bevares, han kan ha vært fra Danmark - jfr. at datterdatteren ble gift med en fra København, men jeg er helt blank, og det samme er tilfelle med de fire brødrene, inkl. Mettes mann. Bygdebøkene fra Sigdal/Eggedal omtaler brødrene, men har bare funnet info fra da de "dukket opp" på gårdene. Har også lett etter skifter, men kanskje ikke godt nok? Må tilstå at jeg hadde et håp om at andre etterkommere, og dem bør det være mange av, hadde funnet ut noe.....

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Tar opp igjen denne gamle debatten.  

En av etterkommerne til Rasmus Jonsen var Nicolai Schejtli, som møtte som representant fra Drammen på Eidsvoll i 1814.

Det står i den utmerkede boken Eidsvollsmennene - Hvem var de? at opphavet til de 4 brødrene i Sigdal er ukjent, men jeg prøver igjen, jeg...

Det var litt artig å finne ut at også jeg er i slekt med en Eidsvollsmann - om enn langt ute.  Nicolai Schejtlis morfar var broren til min 4. tipp, og i en årrekke

jobbet jeg i nabohuset hans.  Både Tollbugata 46, der Nicolai bodde, og 48 på Strømsø står der fortsatt.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg har virkelig lurt lenge på kona til Ola (ikke Jon, som jeg skrev i et tidligere innlegg): Mette Sofie Michelsdatter Heide er vel ikke noe "typisk" Sigdalsnavn, så skiftet du fant var veldig interessant, men neppe "min" Michel, er jeg redd.

Han ble nok avskrevet i en gammel Heide-debatt (gamle Forum), men der ble den du fant i Skedsmo nevnt. Bevares, han kan ha vært fra Danmark - jfr. at datterdatteren ble gift med en fra København, men jeg er helt blank, og det samme er tilfelle med de fire brødrene, inkl. Mettes mann.

Vet ikke om du har knekt nøtta om opprinnelen til Mette Sofie Michelsdatter Heide?

I debatten om Stabel har vi kommet innom Karen Michelsdatter Heide. Hun var datterdatter av Bastian Clausen Stabel og Elisabeth Arntsdatter. Det kan nå se ut som hennes far var Michel Heide, rektor ved latinskolen i Fredrikstad. Trolig hadde Karen ingen helsøsken, men det er tegn som taler for at hun kan ha hatt halvsøsken - Michel Heide gravla barn både i 1705 og 1717. Dessverre mangler kirkebøker i Fredrikstad før 1717, så det er utfordrende å finne barn av Michel Heide. Opplysninger om barnet han gravla i 1705 er tatt fra et brev han skrev samme år om sin anstrengte økonomi.

Se mer fra innlegg 78 i følgende debatt:

Peder Clausen Stabel - død innen 1712 - vise-sorenskriver Solør og Østerdalen (Hedmark)

Edit:

For å unngå forvirring for nye debattanter legger jeg inn lenke til en debatt om navnebroren i Christiania - Michel Andersen Heide:

[#12458] Michel Heide, Christiania eller Aker, død 1744. Hvem var hans barn?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke knekket nøtta til Mettes opphav eller til de 4 brødrene, så dette var spennende informasjon.  

Min Mette Sofie må være født rundt 1700 og jeg

har ikke funnet dødsfallet hennes i Sigdal, men hun ble enke i 1747.   Hun var gift med en av de 4 brødrene (jfr. innledningen) , Ole Jonsen Tukua/Tucuen, som var smed.  Deres første barn, Anne, ble døpt før kirkebøkene starter (mye tyder på at det kan være navnet på moren til Ole).  

Så følger Marte (1720 -  ), Johanne (1722-22),

Johanne (1723 -  ), Kari/Karen (1726 - 1803), Jon (1728 - , han overtok plassen), Mari/Maren (1730 -), Mikkel (1733 - 1733), Gunhild (1734 - 1737),

Gunhild (1737 - 1807), Gullaug (1740 - død som liten), Berte/Birthe (1742 - 1819, min ane).

Her er det mange kvinnenavn å velge mellom, men kanskje den andre datteren, Marte, var oppkalt etter moren til Mette?  MEN det er bare en spekulasjon....

Jeg har lest opplysningene vedr. skiftet etter den 1. kona til Michel Heide, men vet vi når han dør og er det skifte etter ham?

Astrid 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi kan spa opp flere opplysninger i den nyopprettede tråden om rektor Michel Heide, som ikke må sammenblandes med prestesønnen Michel Andersen Heide. Det er vel sistnevnte du leste skifte etter førstekona.

Vet fortsatt ikke hvor det ble av rektoren. Kanskje ble han prest ett eller annet sted, noe som var vanlig etter en rektorstilling. Vi får fortsette diskusjonen om han her: Michel Heide, rektor ved latinskolen i Fredrikstad (1704-1716)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Via debatten om Michel Heide, rektor ved Latinskolen i Fredrikstad, har det dukket opp 2 til i søskenflokken, som nå teller 4 brødre og 2 søstre:

Marte Joensdatter, gift med Syver Christophersen Ebbesberg (skifte i 1747) og Anne Joensdatter på plassen Neggen under Rolstad nedre (skifte etter mannen hennes i 1723, Torgeir Jensson).  6 søsken som alle ble gift i Sigdal:  Ola, Engebret, Rasmus, Søren, Marte og Anne,  men opphavet deres er fortsatt ukjent....

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider