Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok for Storelvdal

Ola Klefsås
 Del

Recommended Posts

Første bind av tre planlagte foreligger nå, og omfatter Sætre, Hovde, Steinvik, Strand, Opphus, Kroken, Furuset, Evenstad og Mykleby/Rasta. 700 sider samlet i et praktbind, til salgs i butikkene i bygda, på biblioteket og ved servicekontoret i kommunen (62 46 46 00).

Vennlig hilsen Ola Klefsås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Storelvdal med ny bygdebok! Jeg gleder meg til å se resultatet. Så får vi håpe at bevilgende myndigheter ser verdien og opprettholder prosjektet slik at vi får de to meste bindene også.

Trond Bækkevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - KJEMPEBRA jobba !

Da vet jeg hva jeg skal kjøpe neste gang jeg er på Koppang. Det blir årets julegave til meg selv!!

Tordis Trønnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Vi jobber ut ifra en plan som sier at bind 2 skal være ferdig til jul 2013. Men vi vet også at en skal ta høyde for at mye kan skje underveis. Vi er i alle fall svært glade for den positive mottakelsen bind 1 er blitt møtt med!

Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Får gratulere Stor-Elvdal og Alvdal med nye bygdebøker som ligger i bokhandlene nå, flotte verk, men virker også som litt av noen mursteiner og håndtere med sitt store format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Vet man noe mer eksakt nå om når bind 2 kommer?

Jeg ser at Stor-Elvdal kommune på sine hjemmesider skrev i 2015 at vi er nå halvveis i arbeidet med bind 2. Vi forventer at dette bindet kommer i salg og blir årets julegave i 2016!- men den er tydeligvis ytterligere forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimisme kommer godt med, ikke minst når man skriver og utgir bygdebok. Vi fikk et uheldig avbrekk i arbeidet da forfatteren sa opp stillingen, og det ble nødvendigvis problemer med kontinuiteten. Tidshorisonten da den nye forfatteren tok fatt på arbeidet, var bind 2 ferdig til jul 2016, bind 3 til jul 2018. Det er viktig å påpeke at det er politikere og administrasjon som har bestemt tidsrammene, ikke de som arbeider med materialet, og det er lett å være enig i at materialets omfang burde bestemme hvor lang tid arbeidet skal ta. Bygdebokutgivelse er ikke noe en kan gjøre bedre neste gang, og derfor er kvalitetskravet ufravikelig, - så langt budsjettene tillater! Når det er sagt, så er det en omlegging av taktikken som vesetlig har forårsaket forsinkelse av bind 2: Forfatteren begynte å tenke på at mange levende kilder blir borte etter hvert, og at det er viktig å intervjue disse mens de kan fortelle. Dermed ble det litt parallell stoffinnhenting til begge bindene, noe som selvsagt fører til en forskyvning, men planen er at bind 2 blir forsinket, bind 3 blir ferdig til avtalt tid. Så får vi se hvordan det går. Bind 2 er tenkt å foreligge til Kaupangr-mart'n i juli (2017:)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.