Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Er emigrantdatabasen fullstendig, eller er det fremdeles protokoller som ikke er lagt inn.

Recommended Posts

Brødrene Ole og Svend Olsen Berg står som utflytt til Amerika i Norderhov kirkebok desember 1883.

Ole ombestemte seg, men Svend reiste (Ser ut som at Svend har reist i sin brors navn.)

På rullefilm på Rikarkivet har jeg funnet denne registreringen, som jeg ikke kan finne på de 3 databasene fra Oslo.

Kristiania Emigrant protokoll nr 11, (27/11-1883 – 6/8-1885.) side 4.

Nr.8706, 13 desember 1883. Ole Olsen Berg, arb, 17 år, Ringerike, Agent Lea, Bestemmelsested: Mishegen,

Båt: Angelo avreise 14 desember 1883, Transport kr. 155,95. Anmerkning: R.

Er det fremdeles mangler i databasen eller er det jeg som søker feil.

Tom

Det er fremdeles en del mangler i emigrantdataene for Oslo. Hvis du ser i dokumentasjonen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=&personpostnr=&sidenr=1&filnamn=emikra1&visdok=vis så får du en god oversikt. Desember 1883 mangler i dataene og tilleggsdataene har med de omkringliggende årene, men ikke 1883 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=&personpostnr=&sidenr=3&filnamn=em03011867tillegg&visdok=vis

Disse dataene skal gjøres ferdig, men arbeidet skjer i Riksarkivet og det vil avhenge av deres prioriteringer og ressurser så jeg tør ikke spå når vi får noe derfra.

• 3 år senere...

Vi har ikke gjort noe mer med emigrantprotokollene siden sist. Pr idag foreligger det ikke planer om å transkribere protokollene etter 1930.

Siden det ikke foreligger noen planer om å transkribere de protokollen som ikke er med i databasen, vil det være mulighet

at filmene av dem kan bli scannet og lagt ut. Det ville være til god hjelp.

Tom

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.