Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lokalhistorie, Kristiansand, Kolsdalen

Recommended Posts

I kommunal folketellingen for 1932 finner jeg på Fredensborg, Kolsdalen i Kristiansand Landdistrikt, 4 personer med full pensjon bosatt, alle med "forhenv" yrker. Personen jeg intersserer meg for, er ugifte Jenny M. Henriksen 1897-1974. Hun ble innlagt på psykiatrisk i Kr.sand i 1925 (vel Eg). I 1932 er hun forhenværende hushjelp. I årene rundt 1970 har hun adresse Eg. Hun dør i Farsund i 1974, som "Vår kjære pensjonist" ved Ingeborg Hansens private pleiehjem der. (Dette pleiehjemmet skulle jeg også gjerne visst litt mer om historikken til).

Vet noen hva slags heim Jenny bodde i i Kolsdalen i 1932? Var det privat forpleining for sinnssyke? Hospits? Offentlig pleie av noe slag? Sosialbolig?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/175265-lokalhistorie-kristiansand-kolsdalen/
Del på andre sider

Her kommer folketellingen fra Kr.sand landdistrikt, Kolsdalen, Fredensborg.

Det er muligens Kristine Hansen som har de 4 førstnevnte i pleie? Finner at hun i 1910 driver et pensjonat et annet sted i Kristiansand.

Agderposten medio april 1969, Ingeborg Hansen trenger folk til sitt pleiehjem i Hananger....

Hei Erling.

Kan det være en ide at Thorleif ser etter Fredensborg i Lewy`s bøker? Ved siden av privatarkivet.

Kristin

Hei, hva slags bøker dreier dette seg om, Kristin?

Fant det nå, du mener dette tenker jeg: Lewy, Karl (1980): Kristiansands befolkning og bebyggelse i eldre tider. Christianssand Sparebank, historiefondet

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.