Gå til innhold
Arkivverket

Grauphaugen & Grosberghagen i Nord-Fron, Oppland

Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Lars Fredriksen og Marit Iversdtr. blir viet i Kvikne i Fron 14.10.1821. Par nr. 2, høyre side, fra klokkerboken. Her er de kalt hhv Haugen og K:bacen. Mens innføringen fra ministerialboken, nr 33. kaller bruden for Grosberg el Kongslibac. Forloverne er Tjøstel Harildstad og Iver Grosberg.

Jeg tror Marit kan være hun som blir døpt 27.10.1799 som datter av Iver Kongslibacen og Marit Larsdtr. men trenger hjelp til å få bekreftet det. Familien i 1801.

Opphavet til Lars Fredriksen er jeg litt mer usikker på, men jeg finner ett par som blir viet 11.3.1805, Fredrik Pedersen Grosberghagen og Mari Larsdtr. Kulbadn? Kulbadn er for meg ett helt ukjent navn. Kanskje kan Lars ha vært en sønn som Fredrik hadde fra før? Jeg finner uansett ikke igjen noen Lars Fredriksen som ser ut til å passe i folketellingen 1801. Men det finnes derimot en Fredrik Pedersen som er tjenestekar på Graupe i 1801.

Lars Fredriksen og Marit Iversdtr. får følgende barn:

Fredrik f på Haugen u. Graupe, 2.9.1822.

Marit f på Haugen u. Graupe 6.9.1824

Rønnaug f på Haugen u. Graupe 26.6.1827

Helga f på Grauphaugen u Graupe 12.5.1830

Mari f på Grosberghagen u Grosberg 17.1.1833

Iver f på Grauphaugen 13.4.1836

Hans f på Grosberghagen 18.2.1840

Lars f på Grosberghagen 28.11.1843

Lars og Marit er fortsatt på Grosbeghagen i 1865.

Lars og Marit utvandrer i 1870. Reisemål oppgitt å være Milwaukee.

Noen som greier å finne igjen Lars og Marit i Amerika, evt hvor og når de døde?

Dette ble ett langt innlegg, men kort oppsumert, jeg trenger hjelp til å prøve å få lokalisert Lars og Marit med sikkerhet i 1801, for, om mulig å kunne finne ut hvem som var deres foreldre, videre trenger jeg hjelp til å finne ut hvor de ble av i Amerika. Til info, Grosberg og Graupe er nabogårder i Kvikne i Nord-Fron (Tidligere Fron)

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

En god stund siden jeg posta dette emnet, så kanskje det er på tide å få det frem igjen i tilfelle noen i dag kan sitte på mere informasjon om disse folkene.

Ang vielsen i 1805 jeg linket til i mitt åpningsinnlegg, konens navn Kulbadn, kan det lede til Kulbotten på Sel montro?

Håper noen kan hjelpe til å kaste lys over disse folkene.

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider