Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg leter etter en konfirmant som bodde i Schweigårdsgate 82 ved folketellingen i 1900. Nordøstre delen av Oslo hospitals menighet ble skilt ut som egen menighet, Vålerenga menighet, i 1899 og jeg ser at fra 1900 er alle fra Vålerenga borte fra ministeralboken for Oslo hospital. Jeg finner imidlertid ingen konfirmanter i ministeralbøkene for Vålerenega menighet. Er det en ministeralbok fra Vålerenga menighet som har gått tapt som inneholdt konfirmantene?

Jeg leter etter en konfirmant som bodde i Schweigårdsgate 82 ved folketellingen i 1900. Nordøstre delen av Oslo hospitals menighet ble skilt ut som egen menighet, Vålerenga menighet, i 1899 og jeg ser at fra 1900 er alle fra Vålerenga borte fra ministeralboken for Oslo hospital. Jeg finner imidlertid ingen konfirmanter i ministeralbøkene for Vålerenega menighet. Er det en ministeralbok fra Vålerenga menighet som har gått tapt som inneholdt konfirmantene?

De fem avleverte ministerialbøkene for Vålerenga er følgende:

•  
  • Nr. 1: Døpte 1899-1915
  • Nr. 2: Gifte 1899-1924
  • Nr. 3: Gravlagte 1899-1930
  • Nr. 4: Døpte 1915-1929
  • Nr. 5: Gifte 1924-1936

Som det går fram av oversikten, er ministerialbøkene innrettet med én handling i hver. Jeg vil derfor anta at det også ble innrettet ei ministerialbok for konfirmerte i 1899. Denne har antakelig vært i bruk så lenge, at den ennå ikke er avlevert.

Spørsmål om selve arkivsakene, som dette, bør fortrinnsvis stilles til institusjonen som oppbevarer dem - her Statsarkivet i Oslo.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.