Gå til innhold
Arkivverket

Siri Matzdatter Holst - før 1731 på Bragernes


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Truls Andersen Karre 1671-før 1731 på Bragernes, sønn av Anders Jacobsen Karre ca 1650-1690 og Elisabeth Sofia var gift med Siri Madzdatter Holst -før 1731 iflg. skifte 12.jun.1731 lenke. Skiftet er etter "Mette" som må ha vært gift med Elisabeth Sofias far.

 

Jeg har en mistanke om at dette skiftet også gjelder samme familie (Madzen / Karre) lenke.

 

I Rosenbergers transkripsjon av kb for Bragernes finner jeg oberst Holst (og oberstinne Holst) nevnt flere ganger omkring 1701 som faddere. 21.jul.1704 er deres datter Antonette fadder og 29.sep.1705 er Henrik Madsen Holst fadder (som også sees i skiftet). Jeg har en mistanke om at Mechlenburg er beslektet/inngiftet fordi alle faddereksemplene er for barn i Mechenburg-familien. Denne oberst Holst kan være oberst Peder Bertelsen Holst på Skoger gift med Gyldenløves niese Margrethe Dorothea Compoteller og da er han ikke relevant i saken.

 

Truls Andersen har vært gift flere ganger. 23.sep.1698 lenke begr. hans hustru Signe Madsdatter Holst etter at hun fikk en datter Randi Sofia 31.aug.1697. 1.apr.1700 er Else, Truls Andersen Karres fadder (ved broren Jacob Andersens datter Kartrine Margretes dåp). Else er fadder flere ganger senere og hun får barna Dorothea Silena (døpes 24.des.1703) og Anne Lisbet (døpes 4.okt.1705). Foran nevnte Siri Matzdatter kan være en søster av Signe.

 

Jeg finner ingen Matz Holst og trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at jeg både i 1687 og 1688 finner følgende påtegning av faddere i Bragernes "Randi salige Hlr assessor Holsts" og endelig 3.des.1689 "Randi, sal. assessor Henrik Holsts, (som udj Herren hensof den 17 November næst afvigt Efftermiddag Kl: hen ved 2, nedsadt her udj Bragernæs Kirke Kl: 1.)" - etter Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon. Her er originalen i kb lenke.

 

Når Truls Andersen i 1697 får en datter som kalles Randi, tyde mye på at dette er samme Holst-familie, men hvem er Madz ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit.

 

Det kan være at Siri og Signe er samme person. Når jeg leser skiftene på nytt (og tar med et annet skifte som Geir Kamsvaag Berntsen har tipset meg om), lenke så er det vel mulig. Jeg ble kanskje litt lurt av at skiftet i 1731 opererer med at Siri Madzdatter Holst (død), ektefelle av Truls Andersen som også er død skulle ha vært død i nesten 50 år, men da går faktisk gåten med Randi Sofia opp også.

 

Dette sistenevnte skiftet gir også Siri/Signes foreldre og jeg har nå også kontrollsjekket at Anne Madsdatter Holst, Bertel Madsen Holst og Henrik Madsen Holst alle finnes uten Holst som barn av Madz Henriksen i kb (og Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon) for Bragernes. Hvor Holst kommer fra vet jeg ikke, men på 1600-tallet brukte man nesten alltid bare patronymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fin-lesing av Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon av kb for Bragernes gir meg følgende (helt i starten på kb nr. 2).

 

1. nov. 1680. "Er Assessor Hendrich Holst begrafen". Samme dag muligens hans datter "Berette Hendrichsdatter fæst Peder Gunders. ... Hendrich........." (uleselig), men kan vel stå for "Henrich Holsts". Dette samt noe mere som er innført den 1.nov.1680 har en signatur som hverken er sognepresten eller kapellanen. Noen av postene denne dag er gjentatt senere, bl.a. er Peder Gundersen og Berette Henriksdatter trolovet 24.11.1680 og viet 26.des.1680.

 

Se original kb nr. 2, lenke og lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.