Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Karl Kvam?

Anne Grete Mensen
 Del

Recommended Posts

Karl ble født i Tromsø den 18.06.1890

Karls dåp i 1891 i Tromsø

Foreldrene giftet seg ikke med hverandre. Faren Karl Wilhelm Marinius Eliassen Kvam reiste til sjøs. I følge Sjømannsruller for Troms reiste Richard med Sigurd Jarl fra Stavanger til utlandet den 7. oktober 1890. Han mønstret av den 1. november 1890 i Cardiff. Under merknader står det: "Rømt ifl. meldingsliste, Stavang. Febr. 1894" Jeg har ikke funnet Rikard på folketellingen i 1900 eller 1910. Navnet veksler mellom Rikard og Richard i kildene. Etternavnet er noen ganger Eliassen, noen ganger Kvam eller Quam, eller Eliassen Kvam (Quam).

Moren, Harieth Johanne Meyer Larsen, bor i Tromsø under folketellingen i 1891, sammen med sønnen Karl (Karl Quam) i 2. etasje på ett rom Storgata 364. Hun har som erverv håndarbeid, strikking og sying. Hun flyttet til Bergen ca 1895. Der giftet hun seg i 1897 med Albert Olsen Selfors fra Beiarn i Nordland.

Vielsen i Korskirken i Bergen i 1897

Folketellingen i 1900 viser at Karl nå ikke bor hos moren

Folketelling 1900 i Bergen

Jeg har antatt at Karl døde før Harieth flyttet fra Tromsø, men jeg har ikke funnet dødsfallet i kirkebok for Tromsø. Jeg har heller ikke funnet dødsfallet i Bergen. Jeg har ikke funnet Karl på folketellingene i 1900 eller 1910. Hva skjedde med Karl? Kan noen hjelpe meg å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Richard i 1875. Moren hans, Birgitte Katrine Wasmuth, var fadder da barnebarnet Karl ble døpt.

Richards fødsel og dåp har jeg funnet i kirkebok for Tromsø i 1869.

Richards dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skifteopplysningene etter Harrieths dødsfall i Bergen. Hun etterlot seg 7 voksne barn, alle født i Bergen etter at hun giftet seg med Albert. Albert døde i 1947 og levde i uskiftet bo til da. Det kunne han vel ikke ha gjort hvis Harrieth hadde et barn som skulle arve. Arvingene når Albert dør er de 7 barna.

Dette tyder vel på at Karl må være død i 1936.

Jeg har lett etter utflyttede fra Tromsø fra 1891i kirkebok, men finner verken Harrieth eller Karl. En mulighet er jo at Karl har fått fosterforeldre og har dødd et annet sted enne Tromsø eller Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå foretatt en grundig gennomgang i dødfallsprotoller for Tromsø og for Bergen fra 1891 til 1900. Og Karl finner jeg ikke. Så teorien om at noen andre enn moren har tatt hånd om ham forsterker seg. Og nå gir jeg foreløpig opp letingen. Tusen takk til dere som prøvde å hjelpe.

Men letingen var ikke resultatløs. Jeg fant nemlig ut at Harieth Larsen fikk nok et uekte barn. Det var en datter, kalt Harieth, født i Bergen 14.august 1896. Moren var da dampskipspike på D/S Raftsund, barnefaren var en gift mann. Barnet døde 5 1/2 mnd gammel, ombord på Raftsund.

Harieth ma da ha møtt Albert fra Beiarn på Raftsund, for det var hans adresse i kirkebokinnførselen for vielsen i 1897.

Harieth og Albert fikk 6 barn sammen, og adopterte en sønn i tillegg, og disse vet jeg mye om. Men Karl forblir en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Problemet er vel at når Karl ikke finnes i som død i kirkebøker eller dødsfallsprotokoll for Tromsø, så har han vel dødd et annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider