Gå til innhold
Arkivverket

Lesja/OP: Knut Larssen (Stavem) f. ca. 1823

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Knut Larssen gifta seg 1848 i Sortland med Jensine Sophie Bryn. Han oppga da at han var 25 år gammel, født i Lesja prestegjeld, og at faren het Lars Paulsen. Seinere brukte Knut etternavnet Stavem. Så langt har jeg ikke klart å finne dåpen hans, og mangler derfor dokumentasjon på foreldrene. Klarer noen andre det?

Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistoria for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme mann?

Utdrag fra lenken:

Min tippoldefar, Knut Larsen Stavem, ble født på STAVEM NØRDRE 15/8 1815. Han havnet i Sigerfjord i Sortland, Vesterålen, men jeg tror han var en periode på handelsstedet Røkenes i Trondenes (Harstad) før han kom til Sigerfjord.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=knut%20larssen%20stavem&source=web&cd=3&ved=0CC8QFjAC&url=http%3A%2F%2Fbrittsslektsblogg.blogspot.com%2F2009%2F03%2Flesjaskog-kirke.html&ei=mQADT_jILcXQ4QTM3NCNCA&usg=AFQjCNHZjptAQ5VjOG4aDI9y0okh_a8HuQ&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada, det er samme mann! Takk for opplysningene, da har jeg nok data foreløpig. Pussig med det store avviket for fødselsåret, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i kirkeboka står det 25 år. I slike tilfeller velger jeg den lavest oppgitte alder, det blei altså feil denne gangen!

Samtidig med Knut Stavem kom forøvrig paret Erik Olsen og Ingeborg Olsdtr, også de fra Lesja. Jeg har noen blanke felter der også, det tar jeg i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle du treng det: opphavsfamilien til Knut står i Bygdebok for Lesja bd 2 (1992) under garden Nørder-Stavem s. 141.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Arnfinn! Jeg er vel i mål der. En liten kuriositet: Hans oldebarn Knut Stavem var den første nordmann som støtte over 16 meter i kule (16,02 var det visst).

Jeg kommer snart med et nytt Lesja-problem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Johan,

Det var Knut Larsen Stavems oldebarn PER Stavem (ikke Knut!) som var første nordmann som støtte over 16 meter. Norgesrekorden på 16,02 satte Per i OL i Helsinki i 1952, og rekorden sto helt til 1959.

Mvh Hilde Stavem,

(Knut Larsen Stavems tippoldebarn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider