Gå til innhold
Arkivverket

Enke Birthe Marie Gjertsdatter, f. 1829. Bosatt Svelvik, Strømm.

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Birthe Marie Gjertsdatter, var født i Holmsbu, Hurum 12 juni 1829. Hun ble gift i Hurum (Buskerud) 7 desember 1856 med Peder Carlsen, f. Lier 20 februar 1820. Ved folketellingen i Strømm (Vestfold) 1865 fremgår det at Peder Carlsen og kona Birthe Gjertsdatter var losjerende på gården Ulfbjørnsknem i Strømm (Svelvik). Peder var tømmermann av yrke. I følge ministerialbok for Strømm 1870-77 døde arbeidsmann Peder Carlsen 23 februar 1871 og siden han ikke nevnes som enkemann må fortsatt kona ha vært i live. Men når og hvor døde hun? Jeg finner henne ikke i live ved folketellingen i 1900, så hun må følgelig være død i tidsrommet 1871-1900. Jeg har forøvrig lett i kirkebøkene for Strømm og Svelvik i tidsrommet 1871-1900, men uten å finne damen. Hvis noen her kunne hjelpe meg ville jeg bli meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er på banen Ann-Mary - du har hjulpet meg før. Strømm (0711) og Svelvik (0701) var på denne tiden 2 adskilte kirkesogn og jeg tror Birthe Marie Gjertsdatter bodde i den delen som omfattes av Strømm (07101). Så vidt jeg kan se var det ingen telling for Strømm i 1885. Jeg mååååååååå komme til bunns i hvor det ble av Birthe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømm(en) og Svelvik hørte til Hurum i Buskerud inntil 1861.Er nå i nåværende Vestfold fylke.

Oppklaring om Srømm og Svelvik fra Wikipedia:

Strømm er ein tidligare sjølvstendig kommune som har tilhøyrt både Buskerud og Vestfold fylke. Strømm vart skipa som Strømm formannskapsdistrikt i 1837, men alt i 1838 slegen saman med Svelvik, og under namnet Svelvik formannskapsdistrikt vart området overført frå Buskerud amt til dåverande Jarlsberg og Larvik amt (Vestfold).

I 1845 vart Strømm og Svelvik delte i to sjølvstendige kommunar: Strømm (Strømmen) med 794 og Svelvik med 1 201 innbyggjarar.

1. januar 1964 vart Strømm og Svelvik på nytt slegne saman til ein kommune med namnet Svelvik. Strømm hadde ved samanslåinga 2 618 innbyggjarar.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider