Gå til innhold
Arkivverket

Lesja/OP: Erik Olsen og Ingeborg Olsdtr

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Erik Olsen (f. ca. 1801) og Ingeborg Olsdtr (f. ca. 1808) kom til Kvæfjord i 1839, der fikk de sønnen Svend. Så dro de videre til Hadsel og fikk to barn til der, før de flytta til Sigerfjord i Sortland omkring 1850. De hadde også med sønnen Ole, som var født i Lesja mellom 1827 og 1834 - kildene spriker. Kanskje var han en sønn Erik hadde fra et tidligere ekteskap.

Jeg mangler flere opplysninger: Giftemålet til Erik og Ingeborg, foreldrene til begge samt sikre fødselsdata, og om paret hadde barn som jeg ikke veit om. Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistoria for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rett vigsel det - og merk at den var i Dovre (som var annekssokn til Lesja på den tida). Så langt eg kan sjå av eigne kyrkjebokregistreringar fekk dei ein son Ole 20.11.1831, ein Ole til 14.09.1834 og ei dotter Gunhild 06.05.1838. Dei står nok i bygdeboka for Dovre, men den har eg på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rett vigsel det - og merk at den var i Dovre (som var annekssokn til Lesja på den tida). Så langt eg kan sjå av eigne kyrkjebokregistreringar fekk dei ein son Ole 20.11.1831, ein Ole til 14.09.1834 og ei dotter Gunhild 06.05.1838. Dei står nok i bygdeboka for Dovre, men den har eg på kontoret.

I hvilket bind av Dovre BB står de oppført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til gode hjelpere! Lesja prestegjeld var omfattende på den tida, skjønner jeg. Var både Erik og Ingeborg fra Dovre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til gode hjelpere! Lesja prestegjeld var omfattende på den tida, skjønner jeg. Var både Erik og Ingeborg fra Dovre?

Ja Lesja var omfattende på den tida og hadde også med Øvre Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette paret står i Bygdabok for Dovre bd. 4 (2007) på kvar sin opphavsfamilie, Ingeborg på Plassen s. 38 og Erik på Vollen s. 115. Det står at dei er gift med kvarandre begge stader. Sonen Ola f. 1831 er ført under Ingeborg, men ikkje under Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen Ola f. 1831 er ført under Ingeborg, men ikkje under Erik.

Siden paret blei gift i 1831, regner jeg med at denne Ola var et fellesbarn. Han må ha dødd tidlig, det var vel broren med samme navn, født 1834, som kom nordover med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som både den første og den andre Ole kom nordover. Den yngste bosatte seg i Hadsel, den eldste i Sortland. Erik og Ingeborg har mange etterkommere. Sønnen Svend gifta seg forøvrig med ei datter av Knut Stavem (se en tidligere tråd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider