Gå til innhold
Arkivverket

Flere Niels Hansen Tulle, Bragernes

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Niels Hansen Tulle gift 1) ca 1671 med Maren Andersdatter Wulfsberg -1687. Barn: Hans 1672-, Malene 1674- gift 1692 med Nils Larsen, Johanne -1677 gift 1) 1695 med Jacob Hansen Tulle gift 2) med Philip Boye, Bodil Marie 1678-1748 gift 1694 med sogneprest Lars Eschildsen.

Niels Hansen Tulle gift 2) 16.mar.1687 med Maren Johansdatter Hass -1695. En datter Elsebet 1688-.

Niels Hansen Tulle gift 3) med Anna Catharina Andersdatter Flor -1707 (fra Christiania). Barn: Jochum 1689-1689, Anders 1693-, Hans 1695- og Anne 1696-1698.

Jeg har funnet to begravelser på Niels Hansen Tulle, hhv. 13.okt.1691 lenke og 6.apr.1708 lenke, begge i Bragernes.

En bror eller slektning av Niels må være Jacob Hansen Tulle som dør 1709 gift med Johanne, datter av Niels. De hadde barn: sogneprest i Hjartdal Niels Jacobsen Tulle ca1696-1749, Claus 1698-, Sille 1701- og Hans 1703 gift med Maria Catharina Hansdatter.

Skifte etter Maren Andersdatter Wulfsberg i 1687 er her lenke.

Skifte etter Niels Hansen Tulle og Anna Catharina Andersdatter Flor i 1708 er her lenke.

Jeg tar også med et skifte som viser at Niels Hansen Tulle som var gift med Maren Andersdatter Wulfsberg er død før 1704, se lenke.

Jeg finner ikke noe skifte etter Niels Hansen Tulle som begraves i 1691.

Er det to Niels Hansen Tulle og hvordan er i så fall slektsforholdet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe skifte etter Niels Hansen Tulle som begraves i 1691.

Er det to Niels Hansen Tulle og hvordan er i så fall slektsforholdet ?

Her er skiftet etter Niels Hansen Tulle (Tuhle) som døde i 1691: Skifte 1691

Det viser at han først var gift med Maren Andersdatter Wulfsberg og andre gang gift med Maren Johansdatter Hass, som det ble skiftet etter i 1695.

Navnebroren Niels Hansen Tulle, som var gift med Anna Catharina Andersdatter Flor og døde i 1708, bør vel være i slekt - kanskje var den første farbror til den siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Jacob Hansen Tulle? dør i 1709. Hvor har du funnet dødsfallet hans. Alt jeg finner er Jacob Hansen Sønderborg som ble begr. 26/7 1707, og jeg har ikke funnet noen som het J.H. Tulle begr. 1706-1709 på Bragernes. Het Jacob både Tulle og Sønderborg mon tro?

Jacob Hansen Tulles dødfødte sønn ble begr. 8/8 1706, så det ser ut til at Jacob Tulle fremdeles levde i august 1706.

Johanne Ndt. Tulle ble oppgift med Boy 14/3 1709, og deres sønn Jacob ble begr. 19/10 1709. Johanne ble begr. 8/11 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Jacob Hansen Tulle? dør i 1709. Hvor har du funnet dødsfallet hans. Alt jeg finner er Jacob Hansen Sønderborg som ble begr. 26/7 1707, og jeg har ikke funnet noen som het J.H. Tulle begr. 1706-1709 på Bragernes. Het Jacob både Tulle og Sønderborg mon tro?

Niels Hansen Tulle ble begravet 6. april 1708 - se venstre side.

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 3 (1706-1734), Døde og begravede 1708, side 53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Hansen Tulle gift 1) ca 1671 med Maren Andersdatter Wulfsberg -1687. Barn: Hans 1672-, Malene 1674- gift 1692 med Nils Larsen, Johanne -1677 gift 1) 1695 med Jacob Hansen Tulle gift 2) med Philip Boye, Bodil Marie 1678-1748 gift 1694 med sogneprest Lars Eschildsen.

I skiftet etter Thue Andresen Wulfsberg i 1704 kommer det fram at Niels Hansen Tulle og Maren Andersdatter Wulfsberg hadde en datter som var gift med Hans Svendsen Selboe, sogneprest til Røyken. Dette må være Malene (Magdalene), som først var gift med Nils Larsen i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. svar i #4. Det er nok Hans Nielsen Tulle som døde i 1708, og ikke Jacob Hansen Tulle.

Javisst - her leste jeg spørsmålet ditt feil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skiftet i 1691. Jeg hadde oversett "Tuhle".

Malene var ganske riktig gift 2) med Hans Svendsen Selboe den 4.okt.1702 i Bragernes. Da må Nils Larsen være død.

Som nevnt i #1, så er første barn til Nils Hansen Tulle sønnen Hans f. 1672 (ref. skiftet etter moren Maren Andersdatter Wulfsberg), men i skiftet etter faren i 1691 er ikke Hans med. Da må han være død. Han er uansett for ung til å være far til en Niels Hansen Tulle som får barn i 1689.

Jeg har lett grundig i Bjørn J. Rosenbergers transkripsjoner av kb for Bragernes og ser at det er en Hans Nielsen som er i "det øvre borgerskikt" rett etter 1680 (bergråd Mechlenburg, amtmann Glud, rådmann Stockfleth mfl), da han og hans hustru er fadder til mange i samme skikt. Fra ca midten av 1680-årene er hans hustru Sofie nevnt som "Sofie sal. Hans Nielsens". Jeg har en liten mistanke om at dette er foreldrne til Nils Hansen Tulle. Jfr. skifte lenke i 1683 ser jeg at dette er tidl. rådmann i Fredrikstad, Hans Nielsen og hustruen er Sophia Stockfleth. En sønn Niels Hansen umyndig kan være den "ukjente" som ble gift med Anna Catharina Andersdatter Flor.

Kan navnet Tulle komme herfra lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett grundig i Bjørn J. Rosenbergers transkripsjoner av kb for Bragernes og ser at det er en Hans Nielsen som er i "det øvre borgerskikt" rett etter 1680 (bergråd Mechlenburg, amtmann Glud, rådmann Stockfleth mfl), da han og hans hustru er fadder til mange i samme skikt. Fra ca midten av 1680-årene er hans hustru Sofie nevnt som "Sofie sal. Hans Nielsens". Jeg har en liten mistanke om at dette er foreldrne til Nils Hansen Tulle. Jfr. skifte lenke i 1683 ser jeg at dette er tidl. rådmann i Fredrikstad, Hans Nielsen og hustruen er Sophia Stockfleth. En sønn Niels Hansen umyndig kan være den "ukjente" som ble gift med Anna Catharina Andersdatter Flor.

Barna til rådmann Hans Nielsen brukte slektsnavnet Rosentorn - se bl.a. skiftet etter Sophia Jacobsdatter Stockfleth i 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til rådmann Hans Nielsen brukte slektsnavnet Rosentorn - se bl.a. skiftet etter Sophia Jacobsdatter Stockfleth i 1713.

Da har denne Hans Nielsen ikke noe med Tulle-familien å gjøre.

Litt sammendrag:

Niels Hansen Tulle d.e. død 1691 gifter seg 1) ca 1671 med Maren Andersdatter Wulfsberg i Bragernes. Hun dør i 1687. 4 barn fra 1672-1678. Han gifter seg 2) i 1687 med Maren Johansdatter Hass som dør i 1695. Ett barn i 1688.

Niels Hansen Tulle d.y. død 1708 gifter seg i ca 1688 med Anna Catharina Andersdatter Flor fra Chra. Hun dør i 1706. 5 barn fra 1689-1696. Hun gifter seg 2) 14.mar.1709 med Philip Boye.

Jacob Hansen Tulle død 1709, gifter seg ca 1695 med datter av Niels Hansen Tulle d.e. Johanne 1677-. De får 4 barn mellom 1696 og 1703.

Hvis Niels Hansen Tulle d.e. har en bror Hans, kan det passe at Jacob og Niels d.y. er hans sønner. Jeg finner ikke denne Hans i Bragernes og han må være død før 1680. Jeg finner heller ikke Niels d.e. i Bragernes før 1662. Her gir Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon av kb meg rimelig god sikkerhet for dette.

Har noen et bedre forslag ?

Jeg har lett i Danmark og der finnes navnet Tulle og Tullesen (Tulle egentlig brukt som fornavn), men ingen så langt tilbake i tid som vi trenger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Niels Hansen Tulle d.e. har en bror Hans, kan det passe at Jacob og Niels d.y. er hans sønner.

Jacob Hanssen Tulle og Johanne Nielsdatter Tulle kan ikke ha giftet seg hvis de var søskenbarn - på denne tiden ble dette betraktet som blodskam.

Ellers legger jeg merke til at kun Johanne bar slektsnavnet Tulle da de giftet seg 10. sept. 1695.

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 2 (1680-1705), Ekteviede 1695, Fødte og døpte 1695, side 402-403.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon av kb meg rimelig god sikkerhet for dette.

Er denne transkripsjonen tilgjengelig for flere?

Hadde vært interessant å sjekke mer rundt den Jacob Hanssen Sønderborg (begr. 26. juli 1707) som Berit nevner i innlegg 3. Hvem var han?

Kan dette være samme person som Jacob Hanssen Tulle? Hvis ikke - når døde i så fall J.H.T?

Skiftet ble åpnet 11. feb. 1709, 1 mnd før Johanne giftet seg på nytt. Skiftet etter Johanne ble åpnet 4. des. s.å.

Sønderborg er i dag en by på Sønderjylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Jacob Hansen har han ikke tilnavnet Tulle, heller ikke i skiftet etter Johanne Tulle.

Det kan se ut som om personen som har laget databasen har lagt til Tulle etter Jacob Hansen. Kanskje personen gikk ut fra at siden kona het Tulle så måtte jo han også hete det.

Men i kirkeboka ser det også ut til at Jacob ble kallt Tulle. Han fikk tvillingene Hans og Andreas i 1703 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-287 FS http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=700093232102&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99 Han her er født samme år, men skal jo ikke hete Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dette spørsmålet på siden av temaet, men hva betyr det at det står "pinned" i ei grønn markering foran emnetittelen på dette temaet?

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dette spørsmålet på siden av temaet, men hva betyr det at det står "pinned" i ei grønn markering foran emnetittelen på dette temaet?

mh Reidar

Det var ved en feiltakelse blitt prioritert til alltid å ligge på topp. Det er fjernet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #12 og 13 og 3.

Det står litt feil i #9.

Niels Hansen Tulle d.e. fikk minst 3 barn i 2. ekteskap. Disse er feilplassert av meg hos Niels d.y. Forklaringen er at jeg ikke hadde ekteskapet til sistnevnte, men det var 10.sep.1695. Jacob er nå oppe i 7 barn og Philip Boy altså 1 med Johanne.

Niels d.y.'s (ikke Jacobs) hustru Johanne Nilsdatter Tulle begr. 8.nov.1709 som Philip Bois hustru lenke. De var kun gift kort tid se lenke 14.mar.1709. Jacobs død har jeg ikke funnet, men hans og Johannes dødfødte sønn begr. 8.aug.1706. Det er mulig at han dør i den manglende perioden på kb fra 7.jun.1705 til mars 1706.

Helt fra første sønn Niels døpes 4.jun.1696 og utover (mange ganger også som fadder) kalles han Jacob Hansen Tulle i kb. Ja, første gang er faktisk 7.mai 1696 da han er fadder til Peter Andresen Wulfsbergs datter Mette.

Teorien om Sønderborg kan stemme. 9.sep.1698 døpes Jacob Hansen Sønderborgs sønn Claus. Faddere Mads Jens Wiel, kontrollør Mattis Heydeberg, Dorthe Lachmans, Elisabeth Lars Pedersen Pharos og sal. Mads Pedersens datter Antonette. Men den 27.sep.1698 begraves Claus lenke. Jeg finner ingen andre barn eller fadderskap til Jakob Hansen Sønderborg. Claus Jacobsen Tulle er imidlertid nevnt i skiftet etter moren Johanne i 1709 og er da 11 år (et falsum ?) . Det er ingen andre barn av Jacob Hansen Tulle i 1698. Sønderborgnavnet er ikke å finne blandt skiftene i Bragernes og det kommer jo fra Danmark.

Kanskje Tulle også kommer fra Sønderborg ?

Til Grete Singstad. Transkripsjon av kb1 og kb2 kan kjøpes fra Bjørn J. Rosenberger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Hansen Tulles overlevende tvilling Hans døpt 17.mar.1703 begr. 1.des.1745 i Christiania som "tiendeskriver". Enken er Marie Catharine Hansdatter. Søsteren Sille nevnes å bo hos enken etter bror til Hans, sogneprest i Hjartdal Niels Jacobsen Tulle. Ingen barn nevnes.

Claus nevnes ikke.

Tiendeskriver - se lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med dette skiftet som bringer inn Sønderborg en uventet vei lenke. Her er skiftet etter Philip lenke.

Kan også Philip Boy være derfra ? Han ble gift senere og fikk (som vanlig er) oppkalt sin datter etter første ektefelle Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest i Hjartdal, Niels Jacobsen Tulle (eldste sønn) døpt 4.jun.1696, begraves 13.apr.1745 i Hjartdal. Iflg. skiftet etter ham lenke var han velstående. Arvinger hans søster Sille og broren Hans. Claus er altså død. Her får vi også hans hustrus navn Maren, men jeg ser ikke hennes etternavn.

Det ser ut til at Jacobs gren døde ut. Niels d.y. hadde to barn som levde opp (Anders og Hans) og ellers var det vel bare døtre som levde opp for Niels d.e. Jeg har imidlertid sett nevnt en rektor på Strømsø, Nils Tulle som skulle vært gift med Dorthe Alexanderdatter Holst 1708-1789 (datter av Alexander Hansen Holst 1672-1714 rådstueskriver i Chra og Dorothea Mogensdatter). Kan det være en sønn av Anders eller Hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Jacobs gren døde ut. Niels d.y. hadde to barn som levde opp (Anders og Hans) og ellers var det vel bare døtre som levde opp for Niels d.e. Jeg har imidlertid sett nevnt en rektor på Strømsø, Nils Tulle som skulle vært gift med Dorthe Alexanderdatter Holst 1708-1789 (datter av Alexander Hansen Holst 1672-1714 rådstueskriver i Chra og Dorothea Mogensdatter). Kan det være en sønn av Anders eller Hans ?

Anders og Hans, som var født i hhv 1693 og 1695, blir vel for unge til å være far til rektor Nils Tulle.

Rektoren kan ha tatt navnet etter sin mor.

En som tok slektsnavnet etter sin mor var Hans Larssen Tulle, f. 17. mai 1711, sønn av sogneprest Lars Eskildsen og Bodil Marie Nielsdatter Tulle.

Han var sogneprest til Hjørlunde i Fredriksborg og gift med Magdalene Cathrine de Falsen (datter av konferensråd Enevold de Falsen). Han døde i 3. mars 1743.

Se: Dansk biografisk Lexikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å rydde opp i Bodil Marie Nilsdatter Tulles barn med sogneprest Lars Eschildsen. Jeg fant hans skifte i Modum lenke og han er født 2.feb.1667 og død 2.feb.1667, begr. 12. samme måned. Hun er født 1678 og død 1748. De ble gift 10.okt.1694 i Bragernes. Under døpte i Lier finner jeg

Maren døpt 4.aug.1695

nn døpt 9.jul.1699

Laurits døpt 3.jul.1701

Barna tok navnet Tulle og andre som er kjent, er

Magdalena Larsdatter Tulle død 1741 gift 1740 med sogneprest Christen Christensen Bloch 1693-1750

Ingeborg Larsdatter Tulle 1710-1784 gift med kaptein Magnus Frederik Møllerup 1715-1763

Hans Larsen Tulle 1711-1743 gift med Magdalene Cathrine Falsen 1723-1809

Kan Maren og Magdalena være samme person ?

Kan foran ettersøkte rektor Nils Tulle være sønn av Lars Eschildsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider