Gå til innhold
Arkivverket

Flere Niels Hansen Tulle, Bragernes

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Lars døpt 13. okt. 1706: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 2 (1701-1726), Fødte og døpte 1706, side 104-105.

Ingeborg døpt 15. mars 1708: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 2 (1701-1726), Fødte og døpte 1708, side 146-147.

Ingeborg døpt 10. april 1710: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 2 (1701-1726), Fødte og døpte 1710, side 172-173.

Kan Maren og Magdalena være samme person ?

Maren og Magdalena kan godt være samme person, har ikke funnet flere døpt i Lier enn de over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av Lars (Laurits) Eskildsen og Bodil Marie Nilsdatter Tulle – døpt i Lier:

1.  
  2. Maren (Magdalena?) døpt 4.aug.1695
  3. Elisabet døpt 8. juni 1697
  4. Lars Eschildsens barn gravlagt 9. juli 1699, Bodil Marie introdusert 13. aug.
  5. Laurits døpt 3.jul.1701
  6. Niels, døpt 25. mai 1704
  7. Lars døpt 13. okt. 1706
  8. Ingeborg døpt 15. mars 1708
  9. Ingeborg døpt 10. april 1710
  10. Hans døpt 25. mai 1711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg engasjerer meg er at Philip (Jacobsen) Boy er en av mine forfedre.

Det har tatt litt tid, men nå har jeg lest gjennom kirkebøkene for Bragernes 1686 - 1707 i leten etter alle Jacob Hansen under intro., døpte og døde. Pluss jeg har titta litt på skiftene etter Jacob og Johanne Tulle, uten å bli klok av det a jeg har problemer med skriften. I det første skiftet våren 1709 er barna til Jacob og Johanne oppført som Niels 13, Claus 11, Hans 6 og Sille 8 år.

Aller først så skjønner jeg ikke det du skriver i #16: "Det står litt feil i #9" ? Forts. videre med " Niels d.y.s. (ikke Jacobs) hustru Johanne Nilsdatter Tulle begr. 8. nov. 1709 som Philip Boys hustru " .

Johanne Nilsdt. Tulle var født 1677 og datter av Nils Hansen Tulle og Maren Andersdt. Wulfsberg. Denne Johanne ble 1.gift(ca.18 år gammel) 1695 med Jacob Hansen og 2.gift 1709 med Philip Boy.

Funn i kirkebøkene ang. Jacob Hansen/Sønderborg/Tulle, døpte og døde:

1) Niels 4/6 1696 - J.H.Tulle --- 2) Hans 20/9 1697, grl. 9/3 1701 - J.H.Tulle --- 3) Claus 9/9 1698, grl.27/10 1698 - J.H.Sønderborg (ikke funnet noen annen Claus født på Bragernes med far J.Hansen ..) --- 4) NN, moren intro. 29/10 1699, ikke funnet dåp eller begravelse - J.H.Tulle --- 5) Sille 19/2 1701 - J.H.Tulle --- 6) Hans 17/3 1703(tvilling) - J.H.Tulle --- 7) Andreas 17/3 1703(tvilling), grl. 2/4 1703 - J.H.Tulle --- 8) Andreas 18/9 1704, grl. 14/10 1704 - J.Hansen --- 9) NN moren intro., 14/9 1706, dødfødt drengebarn grl. 8/8 1706 - J.H.Tulle.

Gravl. 26/7 1707 Jacob Hansen Sønderborg. Finner ingen Jacob Hansen Tulle død.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro ang. Jacob Hansen og Jacob Hansen Sønderborg. Claus må evt. være født et annet sted om han skal være født i 1698 og leve i 1710.

Apropo Tulle. I skiftene på Kongsberg finner du en Halvor Olsen Tulle, bosted Bragernes http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=331&personpostnr=2380&merk=2380#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal tro ang. Jacob Hansen og Jacob Hansen Sønderborg. Claus må evt. være født et annet sted om han skal være født i 1698 og leve i 1710.

Jeg forstår heller ikke dette helt. Vi vet at Jacob Hansen Tulle hadde en sønn Claus, som var 11 år i 1709. Og den eneste Claus som passer er sønnen til Jacob Hansen Sønderborg, men han ble jo gravlagt 1698. - Hvis ikke presten har skrevet feil navn, men hvem ble da i så fall gravlagt i 1698? Er Jacob Hansen Sønderborg et blindspor?

Kanskje ble Claus født i 1699? Johanne ble jo introdusert - barnet må ha blitt døpt et annet sted, hvis det ikke var dødfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først så skjønner jeg ikke det du skriver i #16: "Det står litt feil i #9" ? Forts. videre med " Niels d.y.s. (ikke Jacobs) hustru Johanne Nilsdatter Tulle begr. 8. nov. 1709 som Philip Boys hustru " .

Uff da. Her ble det feil igjen. Selvsagt skulle det stått motsatt. Jacob var gift med Johanne.

#30. Som nevnt i #25 ble et barn uten navn kanskje døpt - ikke begravet 9.jul.1699 iflg. transkripsjonen, men hva står det egentlig i originalen lenke?

Grete har funnet mange barn i Lier som jeg ikke fant i den transkriberte versjonen lenke. Et eksempel er Niels som skal være døpt 25.mai.1704. Kan det være "Hr. Lars som får sønnen Niels 4.mai.1704", se lenke eller er det store mangler i den transkriberte versjon ?

Claus er et problembarn. Han figurerer i to forskjellige skifter, men er død før foreldrene. Kan skiftene ha ham med ved en feil ? Det finnes div. andre Claus i samme tidsrom også som faddere innen familien, men jeg ser ingen andre barn Claus som kan være den som begr. i 1698. Jeg heller til Gretes løsning, dvs. at Claus ble født i 1699 og kalt opp etter nylig avdød bror og at dåpen ikke er innført i kb eller et annet sted. At han ikke er funnet begravet strider imidlertid i mot en slik løsning, men han kan jo være død et annet sted i nær voksen alder.

Mht. Sønderborg så er jeg nå ganske overbevist om at dette er Tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete har funnet mange barn i Lier som jeg ikke fant i den transkriberte versjonen lenke. Et eksempel er Niels som skal være døpt 25.mai.1704. Kan det være "Hr. Lars som får sønnen Niels 4.mai.1704", se lenke eller er det store mangler i den transkriberte versjon ?

Beklager, Leif – her har jeg vært slurvete med tydningen og skrivingen min.

Prøver på nytt:

1.  
  2. Maren døpt 4.aug.1695
  4. Lars Eschildsens barn døpt 9. juli 1699, Bodil Marie introdusert 13. aug.
  5. Eschild døpt 3.jul.1701
  6. Malene døpt 19. sept 1702
  7. Niels, døpt 6. mai 1704
  8. Boel døpt 10. okt. 1706
  9. Ingeborg døpt 15. mars 1708
  10. Ingeborg døpt 10. april 1710
  11. Hans døpt 25. mai 1711

Jeg fant også nå Malene (Magdalene) f. 1702. Og merk at det var Boel som ble døpt i 1706 - ikke Lars som jeg først skrev.

Når det gjelder Hr. Lars – står det vel ikke Laurits, men Laurs/Lars på de fleste innførsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i følge Lier Historie

Hadde Lars Eskildsen og kona 12 barn.

Nord Eik

I 1693 ble gården solgt til kapellan Laurits Eskildsen, f. 1667 i Trondheim, d. 1734, g. m. Bodil Marie Nilsdtr. Tulle, Bragnes, d. 1748. Barn: Maren, Elisabeth, Adelus, Eskild, Malene, Nils, Boel, Ingeborg, Hans, Lars, Boel Marie, Johanne. Han ble seinere sokneprest i Modum, og bygslet i 1712 gården her og Gåserud, som nå lå under gården her som underbruk, for 9 år til Halvor Amundsen Gilhus

http://www.lier.kommune.no/liers-historie/nord-eik.htm

Lars Eskildsen Tulle, som i 1692 ble kalt til «Capellan pro loco» for Lier prestegjeld. Han hadde vel nærmest status som residerende kapellan, og virket her til 1712 da han fikk Modum sokneprestembete

Mvh.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 barn har vi da funnet av Lars Eskildsen og Bodil Marie Nilsdatter Tulle, de 10 eldste døpt i Lier og de tre yngste i Modum:

1.  
  2. Maren døpt 4.aug.1695
  4. Adelus døpt 9. juli 1699
  5. Eschild døpt 3.jul.1701
  6. Malene (Magdalene) døpt 19. sept 1702
  7. Niels, døpt 6. mai 1704
  8. Boel døpt 10. okt. 1706
  9. Ingeborg døpt 15. mars 1708
  10. Ingeborg døpt 10. april 1710
  11. Hans døpt 25. mai 1711
  12. Lars døpt 5. mars 1713
  13. Boel Maria døpt 24. mai 1714
  14. Johanna døpt 3. okt. 1715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adelus er altså barnet som ble døpt uten at navnet ble skrevet inn i kb.

Men hvor ble det av Laurits ? Er transkripsjonen feil ? Jeg klarer ikke å lese originalen selv, dessverre. Det er jo rimelig at et barn skal hete Eschild.

Er virkelig transkripsjonen i Lier så full av feil, eller er det bare jeg som ikke finner frem ? Selv datoer stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adelus er altså barnet som ble døpt uten at navnet ble skrevet inn i kb.

Men hvor ble det av Laurits ? Er transkripsjonen feil ? Jeg klarer ikke å lese originalen selv, dessverre. Det er jo rimelig at et barn skal hete Eschild.

Er virkelig transkripsjonen i Lier så full av feil, eller er det bare jeg som ikke finner frem ? Selv datoer stemmer ikke.

Hva er det som er feil? Tror det meste av transkripsjonen fra Lier er riktig - det var jeg som rotet det til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, hvis du går inn på Døypte i Lier prestegjeld lenke så står det da Laurits og ikke Eschild.

Niels har du to forskjellige datoer på hhv. 6.mai.1704 i #39 og 25.mai.1704 i #27, men det fra #39 er kanskje det riktige.

Jeg har sett en del avvik tidligere, men det får være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#42 Aha - det finnes to varianter av dåpsinnførselen i 1701. Den er med både på Døypte i Lier prestegjeld 1672-1701 og Døypte i Lier prestegjeld 1701-1726.

I den første står det Eschildle?? og i den andre står det Laurits. Jeg mener det står Eschild - skrevet med rar stavemåte: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 1 (1672-1701), Kronologisk liste 1701, side 179.

Når det gjelder Niels er riktig dåpsdato 6.mai.1704, og det står det i også i Døypte i Lier prestegjeld 1701-1726 - det var jeg som så skakt i #27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Hansen Tulle d.y. død 1708 gifter seg i ca 1688 med Anna Catharina Andersdatter Flor fra Chra. Hun dør i 1706. 5 barn fra 1689-1696.

Skiftet etter Augustinus Anderssen Flor ble åpnet 28. feb. 1720 i Christiania. Søsteren Anna Catharinas barn er blant arvingene:

•  
  • Anders, ”… uden Rigs væære i Live”
  • Hans, død – ”paa Siøn”

Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 5 , 1720-1728, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk at det er Eschild. Navnet kan følges til farfar Eschild Lauritzen, oldefar Lauritz Eschildsen Green gift med Ingeborg og altså tipoldefar Eschild.

Adelus er ukjent for meg, men kanskje er det av religiøs opprinnelse, men navnet forekommer i gamle slekter som Benkestok.

Takk for skiftet etter Flor som forteller om barna Anders og Hans Tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Eskildsen sønn i 1701 het Eskild, men det ble døpt en Lars på Wallestad-eie samme dato, faren han ser ut til å ha hett Nils? etter eller annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Eskildsen sønn i 1701 het Eskild, men det ble døpt en Lars på Wallestad-eie samme dato, faren han ser ut til å ha hett Nils? etter eller annet

Ja, der er nok forklaringen på forvekslingen. Takk for det.

Da er nok Tulle-familien ganske så komplett etterhvert. Jeg har vel bare rektor Nils Tulle i Strømsø igjen, men hans levned er kanskje mere knyttet til Holst-familien som jeg har ute en annen tråd om her lenke.

Jeg benytter anledningen til å takk for alle bidrag og Grete, du fortjener en ekstra takk for din bistand. Du ha virkelig jobbet mye med saken.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter anledningen til å takk for alle bidrag og Grete, du fortjener en ekstra takk for din bistand. Du ha virkelig jobbet mye med saken.

mvh

Leif

Takk for det, bare moro å bidra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider