Gå til innhold
Arkivverket

Torgrim Nirisen, soldat

Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Leter etter opphav og familie; foreldre, søsken,svigerforeldre etc til Torgrim Nirisen, soldat, død 1794 gm Aslou Olsdtr. f. ca 1720-25, gift 6.7.1775, Heddal, Telemark

Heddal 1775 s. 129, høyre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7931&idx_id=7931&uid=ny&idx_side=-151

Barn som jeg har funnet:

1. Niri f. 1775 (Heddal 1775, s. 200, høyre side)

Døpt 1. søndag i advent , 3. des.1775

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7931&idx_id=7931&uid=ny&idx_side=-223

Faddere: Gunder Moen, Ingebor Erichsdtr., Ingebor Andresdtr., Bergit Olsdtr.

Niri Torgrimsen, soldat gift med Kirsti Jensdtr. 11. okt. 1796 i Sauherad,Telemark (forlovere: Ole Olsen og Lars Tostensen). Hun var dpt. 7.5.1775 Sauherad, hun var fra Plassen under S. Vegheim, dtr.a. Jens Olsen og Ingeborg Torsteinsdtr.

Han var fra Høgebukåsa, men bosatt på Plassen under S. Vegheim

Niri og Kirsti hadde barna:

1. Tone (fødte Sauherad 1795 nr. 1) – uegte,(før foreldrene giftet seg) dpt. 4.1.1795, faddere: Ole Halvorsen, Anun Jonsen, Ole Evensen, Anne Torkildsdtr., Gunil Anunsdtr. G.m Peder Thorgersen (barn: Kirsti f. 11.5.1856, dpt. 18.5.1856 Sauherad)

2. Torgrim (fødte Sauherad 1797 nr. 76)

Dpt 29. okt. 1797, død 4.2.1881, gr.l.8.2.1881. jordf. 26.3.1881, fattiglem, Odden

Han bodde på Kåsa, en plass under Nedre Jongsås

Foreldre: Niri Torgrimsen og Kirsti Jensdtr. Rui under Weyum (8+9)

Faddere: Ole Olsen, Ingebret Gunliksen, Aaste Tollevsdtr., Gunnil Anundsdtr., Mari Anunsdtr.

Han var 1.g. gift med Kirsti Pedersdtr. Hun var fra Åsen under Nordre Jongsås og født 1788, død 1846,

2. g. gift med Ingeborg Hansdatter

3. Ingebor (Fødte Sauherad 1800 nr. 22) dpt. 27.4.1800, Faddere: Lars Veyum, Ole Olsen, Kjøstel Halvorsen, Anne Torkilsdtr., Aaste Tollevsdtr.

4. Aslaug (Sauherad 1767-1814, 1803 nr 72) dpt. 2. okt 1803, 17. s. etter trinit, faddere: Ole Olsen, Tosten Larsen, Torkil Larsen, Anne Torkildsdtr., Aaste Tollevsdtr., konfirmert 1823 (Sauherad 1815-1829, 1823 s 259 nr 20)gm i 1883 enkemann Kristian Tangen fra Kongsberg

5. Jens (Sauherad 1767-1814, 1808 nr 72) dpt 9 okt 1808, 17 s. etter Trin, faddere: Ole Hegna, Tosten Larsen, Anne Torkilsd., Gunnil Biornsd., Anne Jonsd., konfirmert 1823 (Sauherad 1815-1829, 1823 s 256 nr 7)

I folketellingen for Sauherad 1801 nr. 24 Veyum Vestre finner vi:

Niri Torgrimsen, 25 år, 1. g. gift, inderste og gevorb. soldat

Kisti Jensdtr. , kone, 24 år, 1. g. gift

Torgrim Nirisen, børn, 4 år

Tone Nirisdtr., børn, 6 år

Ingeborg Nirisdtr. Barn, 2 år

Niri hadde også sønnen, Niri, f. 17.3.1793, Sauherad med Kirsti Povelsdtr.,utenfor ekteskap

2. Ole (fødte Heddal 1780 s. 212, høyre side) 1. søn et. Trin

Foreldre: Torgrim Nerisen og Aslou Olsdtr.

Faddere: Jon Elevsen, Knut Halvorsen, Turi Brenne, Helge Torjusdtr. og Anlou Olsdtr.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7931&idx_id=7931&uid=ny&idx_side=-236

Dersom det er noen som kan hjelpe meg å finne noe mere blir jeg glad

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver.

Torgrim Nirisen, soldat, død 1794 gm Aslou Olsdtr. f. ca 1720-25

Da var vel mora Aslou i såfall ganske gammel når sønnen Niri ble født i 1775?Har mistanke om at det må være en feil her.

Har du sjekket ut denne Torgrim?

Norway Baptisms, 1634-1927 for Torgrim Nirisen

Name: Torgrim Nirisen Gender: Male

Baptism/Christening Date: 27 Sep 1744

Baptism/Christening Place: HJARTDAL, TELEMARK, NORWAY

Birth Date:

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Niri Halvorsen Hofde

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Lif Halvorsdr

https://familysearch...M9.1.1/NHMY-3WY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgrim Nirisen og Aslou Olsdatter fikk også sønnen Ole i 1780.

Name: Ole Torgrimsen Gender: Male

Baptism/Christening Date: 28 May 1780

Baptism/Christening Place: HEDDAL, TELEMARK, NORWAY Birth Date:

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Torgrim Nirisen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Aslou Olsdr

https://familysearch...M9.1.1/NHMG-B2Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, denne har jeg ikke funnet; har funnet mange Nirier og Nirisener, men ingen har liksom passet, har funnet Niri både i Hjartdal, Seljord, Heddal, Svarstad, men som sagt ingen har passet, men denne ser jo ut til å passe perfekt, så du har nok funnet den rette.

I og med at jeg har funnet Niri navnet flere steder og at han står oppført som soldat har jeg vært usikker på om han kunne ha flyttet på seg, og event. hvor langt en soldat måtte/kunne flytte, for soldater måtte vel flytte på seg av og til!!

Husker egentlig ikke hvor jeg har fått årstallet for fødsel til kona, Aslou, fra, trodde det var fra Familysearch, men er som sagt ikke sikker; jeg reagerte også på alderen, men fant ut at dersom hun ar født i 1725 så var hun 50 år da sønnen Niri ble født, det kunne vel til nød gå, men kanskje 55 ved sønnen Oles fødsel er litt vel gammelt. I og med jeg ikke har funnet flere barn så gikk tankene videre til at hun kunne ha vært gift før, og dette var "siste krampetrekninger" for at den nye mannen også skulle få barn, men detter er bare vill gjetnig. Kan ikke se at det står noen alder ved vielsen, men klarer ikke å tyde den, bare datoen og forloverne og som soldat.... , er bare fortsatt en amatør

Som du ser av mitt innlegg så står sønnen Ole der, men det er sønnen Niri Torgrimsen jeg har skrevet flere opplysninger om, i og med at det er han som er min forfader, Ole har jeg ikke søkt flere opplysninger om.

Tusen takk for hjelpen, og for at du har hjulpet meg til å komme enda et ledd lenger tilbake

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takket være hjelpen fra Ann-Mary har jeg funnet foreldrene til Torgrim Nirisen, dpt. 22.9.1744 i Hjartdal, Telemark, men er det noen som kan hjelpe meg med å tyde det som står mellom Niri Halvorsen Houde og Torgrim

Hjartdal 1727-1775, 1744 s. 56, hyre side:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7951&idx_id=7951&uid=ny&idx_side=-59

Faren var fra Houde/Hougde, er det noen som vet om det var en gård i Hjartdal.

Moren, Lif/Liv Halvorsdatter har jeg funnet ut var fra Bondal. Er det noen som vet om det er en gård i Hjartdal som heter det, vet det er en gård i Fyresdal, Telemark som heter det, men samme navn på gårder går vel igjen i flere bygder

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Skrev litt feil i stad, faren, Niri Halvorsen Jubstul fra Tuddal, går ut fra at Jubstul ligger i Tuddal.

Fant forlovelsen til foreldrene Niri Halvorsen Hubstul fra Tuddal og Liv Halvorsdatter Bondal, men det samme spørsmålet igjen, er det noen der ute som kan hjelpe meg å tyde det som står i kirkeboken, tror det står at de forlovet seg 23? desember 1840 og giftet seg 8. jan. 1741, men resten forstår jeg ikke

Hjartdal 1727-1795, 1740 s. 14 nederst på høyre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7952&idx_id=7952&uid=ny&idx_side=-15

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at Bondal ligger i Hjartdal/Tuddal:

Bondal er ei fjellgrend i Tuddal i Aust-Telemark. Grenda ligg lengst nord i Hjartdal kommune, mellom Gaustafjella og vide skog- og fjellområde mot Møsvatn og Hardangervidda.

Grenda grensar til landskapsvernområdet Brattefjell-Vindeggen, og heile Bondal har så særprega landskap og velhalden bygningsarv, at grenda har blitt del av eit kulturlandskapsprosjekt av nasjonal og internasjonal interesse

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Hei!  Veldig lenge siden du spurte om dette, så nå har du vel funnet ut av det. Men hvis ikke står dette i bygdeboka for Tuddal sogn i Hjartdal kommune:

Neri Halvorson Gjuvstul f. 1712, gift 1740 med Liv Halvorsdtr Sudigard-Bondal. De fikk sønnen Halvor i 1741, og de kalte seg for Odden i 1740.

Neri var sønn til Halvor Nerison og Aslaug Torjusdatter, født Skårdal i Sauland.

Hilsen fra 

Hilde Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider