Gå til innhold
Arkivverket

Sel, Heidal

Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

På Harildstad i Heidal er det to søstre som gifter seg med to brødre frå Åsåren på Sel.

Er det mulig å bekrefte dette?

Har sjekket hjemmesiden til Bredebygden lokalhistoriske selskap utan å finne personene nevnt under Åsåren.

Ola Bårdsson, ?-?, g. m Ragnhild Kristensdotter, ?-?.

Barn:

1. Kari, 1705, g. m. Rasmus Torgeirsson frå Åsåren på Sel.

2. Rønnog, 1706.

3. Eldri, 1709, neste brukar.

4. Embjørg, 1712.

Eldri Olsdotter, 1709-?, g. m. Syver Torgeirsson, ?-?, frå Åsåren på Sel.

Barn:

1. Berte, 1739, tok over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Harildstad i Heidal er det to søstre som gifter seg med to brødre frå Åsåren på Sel.

Er det mulig å bekrefte dette?

Har sjekket hjemmesiden til Bredebygden lokalhistoriske selskap utan å finne personene nevnt under Åsåren.

Ola Bårdsson, ?-?, g. m Ragnhild Kristensdotter, ?-?.

Barn:

1. Kari, 1705, g. m. Rasmus Torgeirsson frå Åsåren på Sel.

2. Rønnog, 1706.

3. Eldri, 1709, neste brukar.

4. Embjørg, 1712.

Eldri Olsdotter, 1709-?, g. m. Syver Torgeirsson, ?-?, frå Åsåren på Sel.

Barn:

1. Berte, 1739, tok over.

Jeg har følgende notater om denne slekten, MEN dette er bare et utkast som jeg ikke har fått jobbet mer med og det må derfor på ingen måte betraktes som en fasit. Men kanskje det kan bidra til debatten?

Torger Rasmussen Åsåren, født ca. 1670 på Åsmundstad i Kvikne. Det var skifte etter Torger Rasmussen i 1734. Han var gift med Berthe Syversdatter Åsåren, født 1678 på øvre Åsåren i Vågå.

Barn:

1. Syver Torgersen Åsåren født 1705 (se under)

2. Rasmus Torgeirsen Harildstad født 1707. Rasmus var ugift og det antas at han overlot Harildstad til niesen Berthe. Ved folketellingen i 1801 er han fremdeles i live og er registrert som 94 år gammel. Meget gammel på den tiden. Fødselsåret er beregnet ut fra tellingen.

3. Peder Torgersen Åsåren født 1712.

4. Hans Torgersen Gaarden født 1718

5. Marit Torgersdatter, født ca. 1719

6. Sigri Torgersdatter, født ca. 1717

I matrikkelen for 1723 er Torger Rasmussen oppført som bruker av Åsåren med 11 skinn.

Syver Torgersen Åsåren ble født 1705, gift med

Eldri Olsdatter Åsåren, født på Kaggerud 1709 . Det var skifte etter disse på Åsåren 4.2.1775.

Barn:

1. Berthe Syversdatter Åsåren født 1739

2. Marthe Syversdatter, død, gift med Thor NN.

3. Torger Syversen, myndig i 1775.

4. Ole Syversen, født ca. 1754.

Berthe Syversdatter Åsåren født 1739, Åsåren, Berthe døde 1772, Harildstad. Gift 07.04.1754 med

Tord Hansen Åsåren, født på Tolstad 1736, Tolstad, sønn av Hans Paulsen Tolstad og Barbro Tordsdatter Bjølstad, død 1818, Harildstad. Det er grunn til å anta at Tord og Berthe overtok Harildstad etter Berthes ugifte farbror Rasmus Torgeirsen Harildstd. Skiftet av 1772 etter Berthe forteller at hun også eide Mæringsdalen i Murudalen. Tord var tvilling med Paul. Det var to tvillingpar i familien.

Barn:

1. Hans Tordsen Harildstad født 1755.

2. Ole Tordsen Harildstad født 1757, Harildstad, døpt: 29.01.1757, Heidal, død 1831, Storvik. Ole var bruker på Gardsøi i 1801, men makeskiftet Gardsøi mot Storvik med klokker Anders Jonsen Viborg i 1810.

3. Syver Tordsen Harildstad født 1759, Harildstad.

4. Thor Tordsen Harildstad født 1762, Harildstad.

5. Paul Tordsen Harildstad født 1764, Harildstad, død 1843, Åmodt, Sjoa. Etter å ha vært skoleholder i 4 år, gikk Paul inn i hæren og avanserte etterhvert til kaptein. Ble ridder av Dannebrog. Valgt som representatnt for Oplandske Infanteriregiment til Riksforsamlingen på Eidsvold i 1814. Gikk ut av hæren og kjøpte gården Åmodt på Sjoa.

6. Kari Tordsdatter Harildstad født 1766, Harildstad, død 1862, Svee.

Marthe Syversdatter

Marthe Syversdatter, død etter 1772 men innen 4.2.1775, muligens i barselseng med sistfødte barn i 1772, gift med Thor NN.

Barn(iflg. skiftet etter Marthes foreldre:

1. Hans Thorsen, født ca. 1756

2. Ole Thorsen, født ca. 1758

3. Syver Thorsen, født ca. 1760

4. Thor Thorsen, født ca. 1762

5. NN. Thorsen (uleselig på skifteregisterkortet), født ca. 1764

6. NN. Thorsen (uleselig på skifteregisterkortet), født ca. 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet på øvre Åsåren i 1734 der Torger Rasmusen og kona Berthe Syversdatter skiftet i levende live med sine barn, går det fram at deres sønn nr. 2 Rasmus Torgersen var 27 år gammel, gift, og bodde på gården Harildstad i Heidal.

I skiftet på Harildstad samme år, der Ole Baalsen og kona Ragnhild Christensdatter skiftet i levende live med sine barn, går det frem at eldste datter Kari 29 år gammel, var gift og hadde til ekte Rasmus Torgersen.

I sistnevnte skifte går det også frem at Ole Baalsen og kona Ragnhild Christensdatters 3. datter Eldri var 25 år gammel, gift, og hadde til ekte Syver Torgersen Åsåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, godt nytt år til dere begge. Et lite tilleggsspørsmål :

Når ble det to Harildstadgarder ?

Til dere 3. Har en eller annen gang HØRT midt på 1700-tallet om deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke slekt på Harildstad nedtegnet. Jeg ble født ett steinkast fra Søre og to ifra Nordre.

Vanket en god del på førstnevne som guttunge. Kommer inn på Taulstad fra Kleppe.

Aud, etter min ringe hukommelse meenr jeg å ha hørt at det en gang satt to søsken der på hver sin gard samtidig ?

Samme fallgrube med delte garder er det med Åmodt. Opptil flere ganger har jeg lest at Poul Thorsen Harildstad

kjøpte Nordre, men det var i 1794 han kjøpte Søre hvor det forøvrig ble reist en bauta i 1964..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe littteratur om Harildstad (+ Taulstad) finst på ca side 330 i I Gamle Daagaa av Ivar Kleiven (1908) og

Årbok for Gudbrandsdalen 1964.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren går på at det ofte refereres til ett gårdsnavn mens gården har blitt

delt. Eksempel I Vågå er en ei grend med 5 Sandbu'er. I Heidal eide Bjølstad 27 husmannsbruk

med offisielt navn Bjølstadeje fram til ca 1860. Vi må holde tunga rett i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud, etter min ringe hukommelse meenr jeg å ha hørt at det en gang satt to søsken der på hver sin gard samtidig ?

Nå tror jeg Kai M. Kveum sitter med en bedre oversikt over historien til Harildstad-gårdene enn det jeg gjør, men jeg kan jo nevne at det i 1660 var skifte etter Arne Svendsen på Harildstad. I 1670 var det igjen et skifte på Harildstad, da etter Amund Svendsen.

Hvorvidt disse to var brødre, og brukte hver sin gårdpart, kan jeg ikke dokumentere. Men i sistnevnte skifte står det: "Beretter Moderen med hindis Børn, at vere Odelseigende effterschreffne Jorde godz, Nemblig: Her i Harrilstad med Bøxell och Aasede, som dj selff Bruger Thou Huuder, Item her i Harrildstad som Baard bruger vden bøxell Threj schind och En Fetling"...osv, hvilket skulle tilsi at det i hvert fall i 1670 var to gårdparter Harildstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for det, Aud. Jeg er som nevnt utenfor dette temaet.

Men det må da rett og slett være et landsdekkende fenomen at det pekes på ett frittstående gårdsnavn,

hvor gården er delt ? - Fallgrube hvis en ikke kjenner geografien.

Et budskap fra : Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider