Gå til innhold
Arkivverket

Kjøpmann Morten Kiembler fra Trondheim

Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om noen vet om Kjøpmann Morten Kiembler var gift 2 ganger.

Han ble enkemann etter at hans kone Elisabeth (Elsebe) Hornemann døde i 1731.

Jeg fant en dødsnotis som jeg stusset over, da jeg ikke har noen holdpunkter for at han eventuelt

var gift 2 ganger.

Sender linken slik at dere ser hva jeg mener. Se høyre side Løpenr 27.

Ane Catharina Morten Kiembler. Hun skal ifølge begravelsesdatoen være 75 år, altså jevngammel med han selv.

Så noen datter av han er det ikke. Jeg vil tolke det slik at Ane Catharina Morten Kiemblers er hans kone. Men

det står det ikke. Men hvem kan det ellers være.

En annen ting Morten Kiembler skal ifølge alle sekundære opplysninger være død 1744 i Trondheim.

Har trålet alle bøker i Domkirken, Vår frues kirke og Strinda-Lade. Da han eide en del garder på Strinda, med null resultat.

Sannsynlig hadde han da flyttet til noen av sine barn og blitt begravet der? Men "begge" hans koner ble begravet i Domkirken.

Tolker jeg denne dødsnotisen riktig?

Noen som vet noe om dette????

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-280

Med Hilsen

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Morten Kiembler den 20/4 1744 på gården Halstad i Malvik i Strinda. (Strinda og Selbu prot 05 fol 24a)

Der ble det skiftet mellom enken Anna Cathrina Davidsdatter på den ene side og Mortens barn i hans forrige ekteskap på den annen side. Barna var, såvidt jeg kan se, Claus, Henrich, Ane, Birgitta, Aletha og Wiwiche. Det oppgis både yrker, bosted og ektemenn, (fol 26a).

Skiftet 1744 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24738/26/?size=big&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk Randi og Astrid for hjelp, med skiftet klarte jeg også å

lokalisere hans død og begravelse, samt fikk bekreftet at min

antakelse var rett at han var gift 2 ganger.

Hilsen

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg skrev at hans siste kone døde i Domkirken, skal selvfølgelig være Vår frues kirke.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider