Gå til innhold
Arkivverket

Oppklaring rundt Bratt-ætten fra Gudbrandsdalen


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg har fulgt litt med på diskusjonene her inne rundt den påståtte forfalskningen av Jon Otnes. (http://wangensteen.net/Bibliotek/otnestavleRED.pdf) og det som verserer på det gamle forumet.

 

Slektstævlen inneholder utvilsomt feil. Om den er forfalsket eller et resultat av slepphendt omgang med kilder er et spørsmål jeg ikke kan besvare - det er heller ikke tema i denne tråden.

 

Dog biter jeg meg fast i en kommentar fra avdøde Tore H. Vigerust. Han sier at "Mange av navnene på ane-tavlen er oppdiktede personer. Ingen gudbrandsdalsslekt kan føre sine aner tilbake til konger, heller ikke den såkalte Bratt-ætten." (http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article965664.ece)

 

Stemmer det at ingen kan føres bakover til kongelig del? Både Hougen og andre fører jo slekten fra Agnes Håkonsdatter og nedover til slekt i Gudbrandsdalen. Hougen har blitt korrigert i etterkant, det er jeg klar over, men jeg trodde ikke at dette "brøt" hele linjen nedover.

 

Jeg mener at slekt i Gudbrandsdalen kan føres tilbake til Agens Håkonsdatter (frilledatter til Håkon V Magnusson) gjennom den "ekte" Bratt. Jeg har selv registert at Rolstad-slekten fra Fron kommer inn på Bratt-siden gjennom to forskjellige ekteskap:

 

1. Gunnar Amundsen Rolstad og Eli Lauritsdatter Bratt. Kilder:

Gardar og slekter i Fron av Hovdhaugen s. 103

 

Eli Lauritsdtrs far var Laurits Lauritsen Bratt f. 1595. Han var bode på by og barnebarn til

Peder Østensen Bratt. Peder er nevnt Veldre bygdebok 1, s. 105-106 (Bye) Peder hadde pant i Arnegård på Dovre etter eldre bror Erich Øysteinsøn.

 

2. Peder hadde en søster Tora Østensdatter Bratt. Hun er skrevet som Thora og Thore. Overtok gården Bjølstad sammen med sin mann, etter broren Tord Bratt. Thora er igjen oldemor til Knud Pedersen Rolstad f. 1610. Han er gift med Anne Amundsdtr Tune

 

Kilder:

A. Thomle: Den saakaldte familie Bratt i Gudbrandsdalen

 

Begge Rolstadene har slekt den dag idag.

 

Og hvis vi kan enes om at disse Rolstadene kan føres opp til henholdsvis Tora Østensdtr Bratt gift med Eriks Trondsen (1510 - 1595) og Peder Østensen Bratt gift med Marit Torsteinsdtr så er det jo vitterlig kjent at disse kommer fra Eystein Guttormsen Bratt og Tora Torsdtr Tjerne.

 

Tora var datter av Tord Aslaksen Båt, barnebarn til Knut Jønsson (fra Tre Rosor som han ikke skrev seg med) og Agnes Alvsdtr Bolt (Borgund og Giske b.I, s.329) Hun var barnebarn til Jon Marteinson Stjerne og Agnes Sigurdstr Sudrheim. Agnes var barnebarn til Agnes Håkonsdatter gjennom Sigurd Havtoresson.

 

Stemmer mine antagelser? Nå har vel ikke Otnes i utstrakt grad brukt de personer jeg nevner, de er jo virkelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er greit å vise til tema 44785 i det gamle Brukerforumet, siden OTNES nevnes allerede i den første linjen i åpningsinnlegget.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44785&sok=Otnes&nr=12&antinnlegg=86&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Og likeledes tema 76891:

”BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=76891&sok=Otnes&nr=1&antinnlegg=227&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da desse debattane gjekk som verst, prøvde eg å lage eit oversyn over dette stoffet. Det er rett nok ikkje oppdatert i det siste.

 

Takk til Arnfinn for link, jeg har bladd igjennom en del av dette tidligere, men her var det mer strukturert. Jeg har ikke skjønt hvorfor det som Hougen har skrevet blir forkastet når noe annet ikke kan motbevises. I tillegg har jeg også Gardar og slekter i Fron av Hovdhaugen som nevner mye av det samme.

 

Og til Aasse - beklager, jeg burde jo skrevet under med navnet mitt. Nå venter jeg i spenning på svar fra deg

 

Med vennlig hilsen Tore Fevolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen gjennom Tora Tordsdatter (Tjerne) har vært diskutert før (blant annet her). Slik jeg har forstått det (og med mindre det foreligger nyforskning), så er opphavet til Tora ikke kjent med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen gjennom Tora Tordsdatter (Tjerne) har vært diskutert før (blant annet her). Slik jeg har forstått det (og med mindre det foreligger nyforskning), så er opphavet til Tora ikke kjent med sikkerhet.

 

Takk. Finnes det et oppdatert tre på nettet hvor de siste endringer/diskusjoner er lagt inn? Vi burde jo gå sammen og et felles tre, hvor kildene anføres.

 

Mvh Tore Fevolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Finnes det et oppdatert tre på nettet hvor de siste endringer/diskusjoner er lagt inn? Vi burde jo gå sammen og et felles tre, hvor kildene anføres.

 

Mvh Tore Fevolden

 

Kjenner noen til et system som kan konstruere et tre og samtidig ha kildehenvisninger i godt monn i samme system, så kan sikkert et slikt system bygges opp på www.genealogi.no. Altså hos Norsk Slektshistorisk Forening. Det bør i hvert fall være sentralt nok genealogisk til at de fleste vil kunne finne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Finnes det et oppdatert tre på nettet hvor de siste endringer/diskusjoner er lagt inn? Vi burde jo gå sammen og et felles tre, hvor kildene anføres.

Ikke etter det jeg vet. Det er imidlertid ikke mangel på slektstavler på nettet som tar for seg denne grenen. Noen stopper den ved Tora Tordsdatter (Tjerne), mens andre velger og stole på en eller annen kildetolkning, slik at grenen kan føres videre. Selv har jeg valgt og stoppe ved Tora, men det er alltid interessant med nye argumenter. :) Jeg er ikke selv kjent nok med grenen til og komme med noen oppdateringer bortsett fra lenkene til diskusjonene på det gamle brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Lauritsdtrs far var Laurits Lauritsen Bratt f. 1595. Han var bode på by og barnebarn til

Peder Østensen Bratt. Peder er nevnt Veldre bygdebok 1, s. 105-106 (Bye) Peder hadde pant i Arnegård på Dovre etter eldre bror Erich Øysteinsøn.

 

2. Peder hadde en søster Tora Østensdatter Bratt. Hun er skrevet som Thora og Thore. Overtok gården Bjølstad sammen med sin mann, etter broren Tord Bratt. Thora er igjen oldemor til Knud Pedersen Rolstad f. 1610. Han er gift med Anne Amundsdtr Tune

 

Kilder:

A. Thomle: Den saakaldte familie Bratt i Gudbrandsdalen

 

Begge Rolstadene har slekt den dag idag.

 

Og hvis vi kan enes om at disse Rolstadene kan føres opp til henholdsvis Tora Østensdtr Bratt gift med Eriks Trondsen (1510 - 1595) og Peder Østensen Bratt gift med Marit Torsteinsdtr så er det jo vitterlig kjent at disse kommer fra Eystein Guttormsen Bratt og Tora Torsdtr Tjerne.

 

Tora var datter av Tord Aslaksen Båt, barnebarn til Knut Jønsson (fra Tre Rosor som han ikke skrev seg med) og Agnes Alvsdtr Bolt (Borgund og Giske b.I, s.329) Hun var barnebarn til Jon Marteinson Stjerne og Agnes Sigurdstr Sudrheim. Agnes var barnebarn til Agnes Håkonsdatter gjennom Sigurd Havtoresson.

 

Stemmer mine antagelser? Nå har vel ikke Otnes i utstrakt grad brukt de personer jeg nevner, de er jo virkelige?

 

Det er antatt at Eystein Guttormsson Bratt var gift flere ganger, og av hans mange barn er det vel bare Tord, Peder og Åse som er antatt å ha vært barn i hans ekteskap med Tora Tordsdotter Tjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vidt meg bekjent ingen konsenus om Tora sitt opphav, kun teorier.

 

Ja, det er en hypotese som sier at enten så var hun av Båt eller Smør:

 

"Iflg. Engebret Hougen antar han at Tora Tordsdatter var datter av Tord Aslaksson(Båt)og hustru Birgitte Henningsdatter(Grubendal,levde 1499). Videre var Tord sønn av Hr.Aslak Toreson Båt og Ragnfrid Knudsdatter(Tre Roser),mens Birgitte angis med far Henning (Henniche Grubendal) og N.N.Ketilsdatter til Ingeberg og Tjerne.

 

Etter “gamle våpenbøker” (Sollied, 1932, side 279) skal Johan Kruckow ha vært gift med Gudrun Tordsdatter, som var datter til Tord Torgunssen (Smør) og Bergitte Kjellsdatter til Tjerne. Det er ingen samtidige kilder som bekrefter dette, men det er heller ingen kilder som sier noe annet."

 

Jeg finner ikke noe som kan bekrefte Thora/Thore kom ifra Smør. Det sier vel mer at mor hennes Bergitte/Birgitte var gift flere ganger, og at den ene gangen var med Tord Aslaksson Båt

Jeg har ikke Sollied, 1932 så jeg får ikke sett på detaljene her. Er det noen som kan utbrodere?

 

Knekker vi denne nøtten så kan vi få "halve kongeriket" og legge død denne Bratt-delen :)

 

Tore Fevolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Sollied, 1932 så jeg får ikke sett på detaljene her. Er det noen som kan utbrodere?

Det eg har notert meg er følgjande:

 

Fra Ole Bang (1710-1783): En gammel fortegnelse på den norske adel (DRA, Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Generalia 2o, nr. 3):

 

"Thora Thorgundsen

 

Dette er Anna Krucows Möderne og Thore Thorgundsen paa Hedemarken förte dette, denne Thore var föd i Wiegen, hans Hustrue var Hustrue Berta Kiettelsdatter til Tierne, med hende fik hand Tierne og Tiernegods deres börn var

 

1, Hustru Thore som fik Östen Bratt.

 

2, Kield Thoresen, Som var K. Christiani 3tii Överste for Carlsborg i Wiegen og havde Österdalen i forlening, hans Hustrue Agatha, Asguth Qumpes datter, og södster til Hustrue Karen som var Hans Krukows Hustrue.

 

3, Hustrue Guren Thorsdatter som fick Johan Krucow. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått dette så dreier det seg om hvilken av de to sett forelde Tora Torsdtr Tjerne har fått oppnevnt gjennom tiden som er korret.

 

KILDE1

Den ene er fra Jan Eilert Jaatun i Vest-Oppland Slektshistorielags Tidsskrift nr. 1/1989: (Jeg har sløyfet barn uten avkom)

 

Eystein Guttormsson Bratt gift 1) med Tora Tordsdtr., død omkring 1520.

 

Barn i 1. ekteskap:

1) PEDER EYSTEINSSON Bratt på By i Veldre, død ung før 1560, hadde barn, gift med Marthe Torsteinsdtr.

2) ÅSE EYSTEINSDTR.Gift 2) med NN (Engebretsdtr. Holaker?) død omkring 1530

 

Barn i 2. ekteskap. Ukjent kvinne

3) ENGEBRET EYSTEINSSON Holaker, nevnt 1555, død før 1557/58. Barn.

4) TORA EYSTEINSDTR., gift med Eirik Trondsson fra Tynnøl, bruker på Bjølstad.

 

Barn i 3. ekteskap. Ukjent kvinne

5) EIRIK EYSTEINSSON Bratt, nevnt 1557/58-63. Overtok Bjølstad, barnløs.

6) SISSEL EYSTEINSDTR. Bratt, gift 1) med Sevald Dyresen på Hovin i Fåberg, gift 2) med Nils Andersen Busvold i Romedal.3) ?

 

Tore H. Vigerust oppgir i 'Genealogen' 1/99 s. 46 Eysteins koner som følgende: 1) ? Gudlaug Olavsdotter og 2) Tora Toresdotter (Tjerne-ætten).

Her kan vi ikke konkludere med annet enn at Vigerust og Jaatun mener at det kun er barna Peder og Aase som inngår i ekteskapet med Tora og Eystein/Østen (forutsatt at rekkefølgen til Vigerust ikke er slavisk. Vi vet jo ikke når disse barna er født så det er vel tilfeldig satt)

 

Konklusjon: Vi kan ikke lese hvem foreldre til Tora Tordsdtr er, men hun er mor til Peder og Åse. Har hun som normalt var tatt navn etter far, het han noe som begynte på Tor, Tord eller Tore. Hun er også oppført som Tjerne (Tierne) og er da enten bosatt eller fra denne ætten.

 

KILDE2

I Birgitte Knudsdatter Seeblads norske Våbenbog fra 1600-tallet (DRA, Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Generalia 2o, nr. 85 B), våpen nr. 12, finnes et våpen med ni liljer i fire rader, 3, 3, 2, 1. Det samme våpnet finnes i Ole Bangs norske Våbenbog, tildels efter Rostgaard (DRA, Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Generalia 2o, nr. 21, våpen nr. 87. Våpnet finnes naturligvis i eldre norske våpenbøker, bl a Iver Hirtzholms originale våpenbok fra 2. del av 1600-tallet (Nasjonalbiblioteket avd Oslo, MS 4o nr. 597, våpen nr. 196, der tillagt Tord Torgundsson av Tjerne. Slik også i alle kopier av Hirtzholms våpenbok, kopiene gjerne også kalt Klevenfeldts norske våpenbok.Teksten hos Birgitte Seeblad er påført i yngre tid, muligens helt på slutten av 1700-tallet, og har her: [12] Denne slegte haffde sit förste Vdspring aff det Kongerige Neapolis och var aff Förstelig blod som bleff her Jndgifft med Kongeslegterne i Norge.(Tilføyelse med annen hånd:) Her Jon Smör till Hattebergh hans Vaaben (ny hånd:) hans Frue hede Fru Bielche.Merknad: Dette er ikke våpnet til herr Jon Smør, for hans våpen kjennes både fra segl og våpenbøker. Han er feilaktig tillagt setegården Hatteberg siden en av hans døtre var gift til Hatteberg, og Hatteberg senere inngikk i det såkalte Galtung- og Smørsgodset.Men teksten i B Seeblads manuskript, er altså selve opphavet til at slekten til Tore / Tord Torgunnsson og Tjerne-ætten både er tillagt slektsnavnet Smør og tillagt opphav i Napili, begge deler helt feilaktig.

 

Konklusjon:

Smør kan utelukkes, Tore Torgunnsson er mest sannynlig gift inn i Tjerne-slekten.

 

KILDE3

Ole Bang (1710 - 1783): DRA, Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Generalia 2o, nr. 3:

Thora Thorgundsen. Dette er Anna Krucows Möderne og Thore Thorgundsen paa Hedemarken förte dette, denne Thore var föd i Wiegen, hans Hustrue var Hustrue Berta Kiettelsdatter til Tierne, med hende fik hand Tierne og Tiernegods deres börn var1, Hustru Thore som fik Östen Bratt.2, Kield Thoresen, Som var K. Christiani 3tii Överste for Carlsborg i Wiegen og havde Österdalen i forlening, hans Hustrue Agatha, Asguth Qumpes datter, og södster til Hustrue Karen som var Hans Krukows Hustrue.3, Hustrue Guren Thorsdatter som fick Johan Krucow.

 

Thore Thorgundsen skal ha giftet seg med en Berta Kiettelsdatter til Tierne. Sammen fikk de en Østen Bratt. Hvem denne Thore Thorgundsen er vites ikke, men Thorgundsen er ikke vanlig navn.

 

Foreløpig hypotese er:

 

Tora Torsdtr (Tjerne) var gift med Eystein/Østen Guttormsen Bratt og at de fikk sønnen Peder og datteren Åse. Videre var Eystein gift flere ganger og fikk andre avkom.

Tora var fra Tjerne eller bosatt her. Hennes mor het Birgitte eller Berta og far Tord eller Thore. Thore skulle være fra Wiegen. Tord fra Bohus, Västra Götalan død på Ringsaker.

 

Kan Berta og Birgitte vært søskenbarn fra Tjerne-ætten? Eller kan det være slik at det er samme person, men at Thore døde tidlig og hustruen giftet seg opp med Tord Aslaksson (Båt)? Er Wiegen et sted i nærheten av Bohus eller Ringsaker? Jeg har ikke funnet meget om Tord Aslaksen Båt, men hans far Aslak Thuresson Båt d. etter 1458 var ridder og riksråd. Det må ligge noe info rundt dette her. Finnes det noen som har mer relevant info om Båt?

 

Mvh Tore Fevolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KILDE3

Ole Bang (1710 - 1783): DRA, Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Generalia 2o, nr. 3:

Thora Thorgundsen. Dette er Anna Krucows Möderne og Thore Thorgundsen paa Hedemarken förte dette, denne Thore var föd i Wiegen, hans Hustrue var Hustrue Berta Kiettelsdatter til Tierne, med hende fik hand Tierne og Tiernegods deres börn var1, Hustru Thore som fik Östen Bratt.2, Kield Thoresen, Som var K. Christiani 3tii Överste for Carlsborg i Wiegen og havde Österdalen i forlening, hans Hustrue Agatha, Asguth Qumpes datter, og södster til Hustrue Karen som var Hans Krukows Hustrue.3, Hustrue Guren Thorsdatter som fick Johan Krucow.

 

Thore Thorgundsen skal ha giftet seg med en Berta Kiettelsdatter til Tierne. Sammen fikk de en Østen Bratt. Hvem denne Thore Thorgundsen er vites ikke, men Thorgundsen er ikke vanlig navn.

 

Foreløpig hypotese er:

 

Tora Torsdtr (Tjerne) var gift med Eystein/Østen Guttormsen Bratt og at de fikk sønnen Peder og datteren Åse. Videre var Eystein gift flere ganger og fikk andre avkom.

Tora var fra Tjerne eller bosatt her. Hennes mor het Birgitte eller Berta og far Tord eller Thore. Thore skulle være fra Wiegen. Tord fra Bohus, Västra Götalan død på Ringsaker.

 

Kan Berta og Birgitte vært søskenbarn fra Tjerne-ætten? Eller kan det være slik at det er samme person, men at Thore døde tidlig og hustruen giftet seg opp med Tord Aslaksson (Båt)? Er Wiegen et sted i nærheten av Bohus eller Ringsaker? Jeg har ikke funnet meget om Tord Aslaksen Båt, men hans far Aslak Thuresson Båt d. etter 1458 var ridder og riksråd. Det må ligge noe info rundt dette her. Finnes det noen som har mer relevant info om Båt?

 

Birgitte og Berthe er samme navn. Tord og Tore likeså (eller kan i hvert fall trolig regnes som det i denne sammenheng).

 

Uttrykket "som fikk" i kilde 3 over betyr i denne sammenheng "giftet seg med". Dvs. Tora giftet seg med Østen/Eysten Bratt. Og hennes foreldre skulle altså iflg. kilde 3 være en "Thore Thorgundsen" og en Berta Kjellsdtr./Kjetilsdtr. Det er vel helst rundt denne "Tore Thorgundsen" at hypotesemakeriet har dreid seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en (overfladisk) gjennomgang av Nils-Fredrik Beerståhls artikkel "Riddaren Erik Björnsson på Röe i Bro och släktkrätsen kring honom" i Vikarvet, årsbok 1996-1997 (søkbar), ser det ut til at Tord Aslaksson (Båt) bare etterlot seg to døtre, Margareta og Katarina:

 

"Knut Aslaksson (Båt) til Morlanda hadde en bror Tord, som etterlot seg to døtre: Margareta gm. Jens Skytte og Katarina gm. en Håkan og bosatt i Nya Lödöse 1489. De omtales i Lucia Pedersdatters makeskiftebrev utstedt på Morlanda dette år (DN XVI, 300, 11/6-1489, Moland). Nordström behandler utførlig en rettsprosess 1528, der Margareta Tordsdotter (Båt) anklager Henrik Krummedike at han for 30 år siden har tatt fra henne og hennes søster Katarina 14 gårder og kverner i Bohuslän. Det som dette henspeiler på, er trolig salget i 1499 mellom Tord Aslaksens enke Birgitta Henningsdotter og Henrik Krummedike (DN II, 1006, 1499). Dette var muligens de to søstrenes stemor. For å sette større kraft bak sine krav overlot Margareta samme år til sin fars fetter Ture Jönsson (Tre rosor av Lindholmen) å føre prosessen videre. Hans odelsrett til eiendommene betones spesielt og grunner seg vel på at de en gang har tilhørt felles forfedre. Ture Jönssons (Tre Rosor) faster (fars søster) Ragnfrid Knutsdotter (Tre Rosor) var jo gift med Margaretas (Tordsdatter Båt) farfar Aslak Turesson (Båt)."

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsprosessen fra 1528 finnes i DN XVI, 509, 511 og 513, i det siste brevet sier Margareta Tordsdatter Båt ".... och bekænner sigh ingen nermare arffuinge att haffue en hær Ture Jonszon".

 

Det finnes altså ingen Tora Tordsdatter Tjerne gift med Eystein Guttormsen Bratt som arvinger etter Tord Aslaksen Båt.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsprosessen fra 1528 finnes i DN XVI, 509, 511 og 513, i det siste brevet sier Margareta Tordsdatter Båt ".... och bekænner sigh ingen nermare arffuinge att haffue en hær Ture Jonszon".

 

Det finnes altså ingen Tora Tordsdatter Tjerne gift med Eystein Guttormsen Bratt som arvinger etter Tord Aslaksen Båt.

 

Anita

 

En viktig avklaring, Anita. Det vil si at en eventuell Tora Tordsdatter Tjerne ikke er etterkommer etter [båt]-ene. Da er i alle fall den linjen bakover ute av diskusjonen. Finnes det da en annen Tord på Tjerne? Det er vel tvilsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig avklaring, Anita. Det vil si at en eventuell Tora Tordsdatter Tjerne ikke er etterkommer etter [båt]-ene. Da er i alle fall den linjen bakover ute av diskusjonen. Finnes det da en annen Tord på Tjerne? Det er vel tvilsomt?

 

Det måtte i så fall være hvis Tord = Thore Thorgundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsprosessen fra 1528 finnes i DN XVI, 509, 511 og 513, i det siste brevet sier Margareta Tordsdatter Båt ".... och bekænner sigh ingen nermare arffuinge att haffue en hær Ture Jonszon".

 

Det finnes altså ingen Tora Tordsdatter Tjerne gift med Eystein Guttormsen Bratt som arvinger etter Tord Aslaksen Båt.

 

Anita

 

Jeg har fått oppgitt av Tora Torsdtr Tjerne døde i 1520. Det er årsaken til at hun ikke er nevnt som arving. Det kan ha vært gjort et skifte i hennes bo som gjør at hennes barn heller ikke har arverett...¨

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått oppgitt av Tora Torsdtr Tjerne døde i 1520. Det er årsaken til at hun ikke er nevnt som arving. Det kan ha vært gjort et skifte i hennes bo som gjør at hennes barn heller ikke har arverett...¨

 

Tore

 

 

Jeg mener at Toras sønn, (Peder Øysteinsson) som eventuell samfedre søstersønn (16) hadde bedre arverett etter morsøsteren enn farens fetter, Ture (21). Derfor kan ikke Tora være søster til de to nevnte døtrene til Tore Båt.Tallene i parentes viser til nr. i arverekken etter datidens arveregler (Kilde; Christian Spangen). Alternativt er ikke Peder Toras sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant linje. Ser ut når man leser gjennom, at det er mest ønsketenkning at linja skulle gå bakover til kongeslekt. Tenker det er best å kutte linja rundt 1500, om det ikke kommer frem noe mer sikkert bakover (har selv kutten den der, eller ikke skrevet mer bakover). Har selv Gudrun Tordsdtr. Tjerne f. ca.1485 og Johan Hansen Kruckow, d.1539 og deres foreldre, som de siste sikre ledd.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Vigerust ville ført de to konene til Eystein i tilfeldig rekkefølge (innlegg 14), hvilket ville bety at Peder og Åse er barna til Gudlaug Olavsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Vigerust ville ført de to konene til Eystein i tilfeldig rekkefølge (innlegg 14), hvilket ville bety at Peder og Åse er barna til Gudlaug Olavsdtr.

 

Vi skal heller ikke glemme tegnet som er satt inn før Gudlaug, nemlig et spørsmålstegn. Det betyr at Tore ikke var sikker på dette. Han mente nok at det var et ekteskap, men altså ikke helt sikker på om hennes navn var Gudlaug Olavsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.