Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor finne noe om krigsseilere som overlevde krigen?

Recommended Posts

Vet stort sett hvor jeg skal lete etter de som omkom, men er blank på å finne om de som overlevde.

Det jeg søker er Willy Hegvold f. 12.10.1916 i Trondheim, han er ikke lenger blant oss og har ingen kjente etterkommere.

Muntlig har jeg hørt dette: Han seilte under hele krigen som stuert og offiser på Atlanteren og Murmansk, skal ha blitt torpedert 3 ganger.

Skulle gjerne ha funnet mer om hans krigsliv

For opplysninger om krigsseilere som var innrullert i marinen, må du nok kontakte marinemuseet i Horten, hvor du får kyndig hjelp. Det er ikke lagt ut opplysninger om militært mannskap fra nyere tid fra noen grener på nett. For deltagere i handelsflåten, anbefaler jeg deg å forsøke et søk i sjøinnrulleringslistene som er lagt ut: http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivbevaring/Papirmateriale/Digitalisering/Skanning/Sjoeinnrullering/Oslo-sjoemannskontor. Det finnes sikkert tilsvarende lister for andre distrikter også i de lokale akivene. Hvis du ikke har noe år for innrullering/påmønstring, så blir det litt blaing, men det er jo det som er gøy!! Jeg har selv funnet 2 onkler på denne måten, én i marinen og én i handelsflåten.

Mvh Olaf

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.