Gå til innhold
Arkivverket

Pernille Kaspersdatter. født 1834 i Kinn

Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått oversikt over mye av slekten på farssiden,men jeg har ikke kunnet finne ut hvor min oldemor ble begravet.

Pernille Kasperdatter ble født på Klokkerneset på Reksta i Kinn 3. juli 1834. Foreldre: Kasper Madsen f. 1800 og Oline Olsdatter f. 1803. Hun ble gift med Andreas Hansen i Kinn 4. juli 1854. Andreas ble født i Solund i 1826. Han døde hos datteren Maren i Solund 28. februar 1880.

I folketelling for 1900 stod det om henne: fattigunderstøttelse of lidt arbeide.

Fra ubekreftete kilder døde Pernille i mai 1907. Hun står ikke innført i kirkeboka for Kinn dette året.

Barna til Pernille bosatte seg bl.a i Florø og Solund, Namsos..

Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå her: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=71133&sok=&nr=67&antinnlegg=6&startnr=51&antall=100&spraak=#anker

Eg trur det kanskje er kyrkjebøker for Kinn som endå ikkje er lagt ut. Eg har sjølv personar som eg ganske sikkert reknar med har døydd i Kinn kring 1900, som ikkje er å finne i kyrkjebøkene.

Kanskje du kan prøve å legge inn ein forespurnad til statsarkivet i Bergen, og be dei sjekke dødsfalla i evt. kyrkjebøker kring 1907, som ikkje er lagt ut?

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne,

Du har sikkert dette på plass alt når det gjelde Andreas Hansson Leknessund og hans forfedre, men tar med det eg har, sjå bilde.

post-618-0-70421700-1325935361_thumb.jpg

Ifølge nettsida til Torodd Kinn har Hans og Pernille 8 barn, men eg kjenner kun etterkommere etter Hans Kornelius (Namsos) og Maren Katrine (Solund).

Eg lurer derfor på om du kan seie noko om kvar dei 6 andre barna tok vegen (gifte, barn)?

Hans Kornelius som tok etternamnet Færøvik i Namsos har eg funne 9 barn etter, men har ikkje funne ut om nokon av dei vart gifte og fekk barn. Har du kunnskaper om denne familien også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Egil! Jeg skal prøve det du sier. Jeg har lest den originale kirkeboka på Statsarkivet, men fant henne ikke der på gjeldende tidspunkt. Pernille kan ha dødd på et annet sted eller (gjerne slekt), eller på et annet tidsrom.

Gisle!

det var kjekt å få en oversikt over Andreas Hansen på slektstre.

Oversikt over barn til Andreas og Pernille:(med forbehold om datofeil)

1. Hans Kornelius f. 18.9.1854. Gift med Julie Bertine Sivertsen f. 1862. Bosted: Namsos. 9 barn. Død 14. 4.1905.

2. mare Katrine f. 15.2.1857. Gift med Knut Knutsen Saltskår f. 1856. Bosted: Solund. 2 barn. Død 3. 4.1928.

3. Oleanne Birgitte f. 28.5.1859. Død 149.1872, 14 år gammel.

4. Karen Johanne f. 1861. Døde etter 14 dager.

5. Susanne Gurine f. 11.5.1863. Gift med Jon Edvard Johansen Løvø f. 1882. Bosted: Namsos og Trondheim. 3 barn. Død 14.2.1945

6. Johan Olai f. 29.10. 1865. Gift med Malene Korneliusdatter Andal f. 1870. 5 barn. Bosted: Florø. Død 16.12.1899.

7. Bertha Jørgine f. 20.3.1869. Gift med Anders Rasmussen Solheim f. 1869. 8 barn. Bosted: Florø og Vadheim.

8. Oleanne Bergithe f. 25. oktober 1872. Gift med Johannes Hansen Kalvåg f. 1869. Bosted: Florø og Bergen. 7 barn. Død 24.11-1929

Oleanna er min farmor.

Jeg har også god kunnskap om Færøvik-slekten. Det stemmer at de fikk 9 barn.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode opplysninger - eg får studere dette litt nærare seinare.

Ifølge dette er du og min morfar (Leif Gjertsen, 1918-1992) fire-menninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...