Kjell Øijorden Skrevet Januar 7, 2012 Del Skrevet Januar 7, 2012 Ønsker hjelp til å finne opplysninger om Gerhard Bakke som emigrerte til Amerika med ankomst 02.november 1923. Han reiste fra Bergen til New York med Stavangerfjord. Gerhard ble født 6. mai 1907 i Bakka - Standebarm - Hordaland. Foreldre Arne Gjermundson Bakke og Olianna Olsdtr. Har notert at han døde 1937 USA, (usikker) mangler bekreftelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Februar 4, 2012 Forfatter Del Skrevet Februar 4, 2012 Prøver en gang til. Opplysninger i Slektsbok Tørvikbygd, Strandebarm og Mundheim Bind 3 fra 2009 Gerhard 1907-1937 utvandret 1923 til Iowa USA, g.m. svensk dame. De hadde en datter. Gerhard omkom i en arbeidsulykke. Han lar seg ikke spore opp av mine søk. Kan de har giftet seg i Sverige? eller flyttet ut fra USA? Finner heller ingen Gerhard Bakke død 1937 (har prøvd utallige navne varianter) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Februar 4, 2012 Del Skrevet Februar 4, 2012 Jeg finner han som ugift "lodger" Gerhard Arneson i Iowa states Census 1925. Bor da i Davenport, Scott county. Har dessverre ikke klart å finne han senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanne Line Osberg Eide Skrevet Februar 4, 2012 Del Skrevet Februar 4, 2012 Ved ankomst i 1923 står det at han skal til Davenport, Ia. Skal til onkel Knut G. Bakke. Finner heller ingen Gerhard Bakke død 1937 (har prøvd utallige navne varianter) Hvor har du søkt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Februar 4, 2012 Forfatter Del Skrevet Februar 4, 2012 Takker for hjelpen Da har jeg at han brukte Arneson som etternavn 1925. Jeg har brukt de vanligste søke steder som FamilySearch Record Search Ancestry.com (kun gratis utgave) http://minnesota.hometownlocator.com/ og div. andre sider linket ut fra Minnesota. Han hadde en onkel Knut Gjermundson Bakke 1886 - 1962 som var 14 år i USA men han reiste tilbake til Norge og bodde og hadde familie i Børsheim i Strandebarm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Februar 4, 2012 Del Skrevet Februar 4, 2012 Arne - innlegg 3: Er det denne karen du har funnet i 1925-tellingen ? Iowa State Census Collection, 1836-1925 about Gerhard Arneson Name: Gerhard Arneson Birth Year: abt 1907 Birth Place: Norway Gender: Male Race: White Marital Status: Single Census Date: 1 Jan 1925 Residence state: Iowa Residence County: Scott Locality: Davenport Ward 1 Relation to Head: Lodger Mother: Ohamma Gjarde Mother's Birth Year: abt 1882 Mother's Birthplace: Norway Father: Arne Bakke Arnesen Father's Birth Year: abt 1880 Father's Birthplace: Norway Marriage Place: Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Februar 5, 2012 Del Skrevet Februar 5, 2012 Ja, det var han jeg fant, Kurt. Men hvor kan han ha gjort av seg i 1930? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Februar 5, 2012 Forfatter Del Skrevet Februar 5, 2012 Reisemål var til sin onkel Knut Gjermundson Bakke 1886 - 1962. Knut emigrerte til USA i 1909 og reiste tilbake til Norge 1923 / 1924. (giftet seg i Norge 1925) Han hadde altså reisemål til sin onkel omtrent samme tid som onkelen reiste tilbake til Norge. Kan Gerhard ha overtatt hus / jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Februar 5, 2012 Del Skrevet Februar 5, 2012 Men vi har ikke klart å finne han der i 1930. Kjenner du til når hans foreldre døde? Jeg tenker da på et oppslag i dødsfallsprotokiollen for dem - eller en av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Februar 5, 2012 Del Skrevet Februar 5, 2012 Ved ankomsten til New York den 2 nov. 1923 kaller han seg Bakke New York Passenger Lists, 1820-1957 Name: Gerhard Bakke Arrival Date: 2 Nov 1923 Birth Year: abt 1907 Birth Location: Nrw Birth Location Other: standebarm Age: 16 Gender: Male Ethnicity/Race/Nationality: Scandinavian Port of departure: Bergen,nrw Port of arrival: New York, New York Ship Name: Stavangerfjord Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Februar 5, 2012 Forfatter Del Skrevet Februar 5, 2012 Jeg har nå sendt en melding til Statsarkivet i Bergen om muligheter for å få oppgitt arvingene hans foreldre Arne Gjermundson Bakke som døde 23 mai 1945 og Olianna Olsdtr. 1980 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Februar 7, 2012 Forfatter Del Skrevet Februar 7, 2012 Svar fra Yngve Nedrebø i Statsarkivet i Bergen: Da Arne G. Bakke døde i 1945 var arvingene enken Oleanna og barna Ole Bakke og Marie Fosse. Sønnen Gerhard var død: "Han skal ha et barn i Amerika, men familien har ikke hatt forbindelse". Da Oleanna Bakke døde i Kvam 10. september 1980 står datteren Anna Marie Fosse og barna (2 sønner 1 datter) til avdød sønn Ole Arnt-Fred Bakke som arvinger. Gerhard eller hans arving er ikke nevnt. Jeg har ikke gitt helt opp da søkbare baser stadig blir utvidet, og de saker som ser mest håpløs ut er de som fenger mest. Tar imot mer hjelp hvis noen vil fortsette å lete sammen med meg. Hilsen Kjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Februar 7, 2012 Del Skrevet Februar 7, 2012 Hvis bygdeboka du refererer til i innlegg 2 var utgitt i 2009 er vel forfatteren fremdeles i live ? Hvorfra har han opplysningene om dødsåret (1937), om ekteskapet med 'svensk dame', og at de hadde en datter ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Del Skrevet Februar 10, 2012 Har tatt kontakt med en av forfatterne av bygdeboken. Opplysningene fikk de på skjema som ble sendt ut til innbyggere i Kvam. Hun regnet med at de ikke hadde andre opplysninger en det som står i boken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Gjerstad Skrevet Februar 11, 2012 Del Skrevet Februar 11, 2012 Hei. Eg skal så snart eg får høve, snakka meg systerdotter til G.Bakke, Me er av same slekta. Dersom ho har nærare opplysningar, så skal eg gje ei melding om dette. Arne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå