Gå til innhold
Arkivverket

Leter fremdeles etter min 3 x tippoldemor og hennes forfedre

Anne-Kristin
 Del

Recommended Posts

Jeg leter fremdeles etter min 3 x tippoldemor Ane Olsdatter og hennes forfedre, en ikke enkel nøtt når man ikke er så flink til å tyde skrifter i de gamle kirkebøkene.

Hun ble født den 23.des. 1833. Hun står oppført som nr. 3 her : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=big&info=ingen&hode=nei&show=79&uid=108575&js=j

Jeg vet hun ble født i melhus/leinstrand iflg kirkeboka,og vet at hun bosatte seg i sortland på steiro/ridderset og i folketellingen for 1865 står hun oppført i Sortland med sin ektemann.Det samme gjør hun i folketellingen for 1875 men her heter hun Ane Okstad og her er hun gift og har barn. Disse opplysningene er grei nok foreløbig.

Jeg har lett etter henne tidligere med etterlysning og noen av tipsene var til god hjelp, men noen stemte ikke og derfor leter jeg nå videre i håp om å få litt mere konkrete opplysninger. For å få tråden og sammenhengen, legger jeg inn forrige diskusjon jeg hadde her

Nå har jeg lånt bygdbok for leinstrand og saumfart denne og har funnet plassen Kloksten, som er en gammel husmannsplass. Det ligger i heimdalsområdet. Men å finne Ane og Simon(hennes ektemann) var ikke å finne i denne boka og heller ikke i Melhusboka......( mulig det er jeg som ikke er flink nok til å lete)

Og da kommer det store spørsmålet..... Hva og hvor bodde de fra Ane og hennes foreldre /søsken /familie fra hun ble født til hun står i folketellingen for 1865 og 1875 i Sortland??????

Vet hun døde der nord, men lurer også på om det finnes nedtegninger over dødsfallet til de begge to???

Er klar over at det ble mange spørsmål og tråder å løse, og det vil sikkert ikke være en enkel oppgave dette, men måtte bare stille spørsmålet da tankevirksomheten rundt henne og hennes familie nesten aldri vil ta slutt.....men vil være veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få med denne nøtta :rolleyes:

Mvh. Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lenke

Her er Ane sin død: Sortland Ministerialbok 1905-1915 side: 154 nr. 2

Mvh Margit Berg

Tusen takk skal du ha. Er det mulig å tyde dødsårsaken,der har jeg problemer med å lese....

Mvh.

Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å finne Ane Olsdatter sine foreldre er fremdeles et mysterium........og jeg aner ikke hvor jeg skal lete..... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør etter Ane Olsdtr sine foreldre? Men er det ikke strengt tatt foreldrene Ole Olsen og Anne Paulsdtr sine foreldre du leter etter? Eller mener du at Ole Olsen og Anne Paulsdtr ikke er Anne sine foreldre?

Du har jo tidligere fått gode tips ser jeg, hva var det med disse tipsene som ikke stemte? Veldig fint om du kunne informere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider