Gå til innhold
Arkivverket

Tengs-ætten

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Trenger å få dokumentert enkelte deler av Tengs-ætten:

Oluf Einarsson Tengs (ca 1540-1622)

1602-1613: Lensmann i Egersund. Da han sluttet som lensmann fikk han et godt vitnemål på tinget:

Sak nr. 62 i tingboka JÆREN_OG_DALANE 1613 (nr. 1)

Olluff Thinngs skød sitt skaadsmaall thill miennige bønnder och almouff och fich det gaat vdj alle maader.

Sak nr. 63 i tingboka JÆREN_OG_DALANE 1613 (nr. 1)

Olluff Thinngs bleff med ville och venschab nu forløffuid aff sinn lennsmanndz bestellinngh och Olluff Eiie igienn sambtøgt och till kaared at uere lennsmannd 10 hanns sted igienn.

------------

Han var meget velstående og i følge odelsmanntallet fra 1617. Eide han: 4 løb smør og 2 huder i årlig landskyld.

Ifølge Haavar Grastvedt brukte han et segl der det står O.E.

Altså het han Oluf Einarsson Tengs. Problemet er at han blir hos noen kalt Oluf Njeldsson Tengs. Det er mulig at det har eksistert en ved det navnet for på nettsiden: http://www.wisted.net/aettesoge/bakke.htm blir det nevnt en Ole Nilsson Tengs som 1553-1622 var Lensmann i Bjerkreim.

Disse to var no uansett i slekt, men har de blitt sammenblandet?

Hans barn er oppgitt på geni som Torger, Isak, Njeld og NN (g. Stig Torgersson Fotland)

Ole Nilsson var antakelig sønn av Njeld Einarsson Slettebø (Fra Tengs) Njeld og Oluf Einarsson Tengs var brødre og sønner av:

Einar Tengs, som ble nevnt som skatteyter på Tengs i 1563, han var også lagrettsmann i 1591.

----------------

Det jeg trenger hjelp til er å få undersøkt odelsmanntallet fra 1617, det nevnte bumerket og om hvilke opplysninger som finnes på de to Olufene… (Først og fremst om en Oluf Einarsson er nevnt).

Lensmannen i Egersund finner jeg bare nevnt i 1613, men er oppgitt som lensmann 1602-1613.

Lensmannen i Bjerkreim finner jeg ikke, men er oppgitt som lensmann 1553-1622.

Har noen tips på eventuelle kilder som burde undersøkes for å få en klarhet i dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Oluff Tengs eksisterer det mange teorier om. Hans patronym er foreslått Einarsen, Torgersen og Njeldsen/Nilsen

Hans segl fra 1591 finnes ikke så opplysningen om at han hadde OE i seglet sitt aner jeg ikke hvor Herr Grastveit har fått fra. Han er ikke underskriver av odelsmanntallet fra 1617, men det er hans sønn, Isak Olsen Tengs nevnt med segl (andreaskorset) og initialer IO

Ellers så inneholder bygdeboka for Bakke en hel (hypotetisk) tavle om denne slekten og der er det Torgersen som hevdes å være Oluff og Einar Tengs' patronymer. Einar Tengs' segl fra 1591 er delvis bevart og det viser det som likner bunnen på et andreaskors samt initialene ET. I tillegg antas det at Njeld/Nils Slettebø også var en bror av dem og at deres far var Torger Svendsen Slettebø (n. 1521)

Opplysningene fra Bakke bygdebok understøttes også av Helge Slettebø sine hypoteser framsatt i Ætt og Heim 1963. Her bygger også Helge Slettebø en troverdig "case" basert på odel

Petrus Valand derimot hadde hypotesen om at Oluff Tengs var en Njeldsen/Nilsen fremsatt i Ætt og Heim 196x. Valand har ikke med Einar T Tengs i sin tavle.
I tillegg mener han at Nils Slettebø 1563 er en Einarsen mens denne Nils ikke har noen kjente barn eller barnebarn med navnet Einar, mens Torger, Nils, Hans, Anders og Peder går igjen.
Helt grunnløst sier han også at Nils (Einarsen) Slettebø var borger i Stavanger 1544, det er nevnt en Nils Einarsen i DN X nr 720, men ingen info tilsier at han er fra Slettebø, ikke at han var borger i Stavanger heller for den saks skyld.

Personlig heller jeg mye mer mot Torgersen enn Njeldsen og Einarsen har jeg ingen tro på.

Vi får nok aldri et definitivt svar så lenge vi ikke har seglet til Oluff Tengs

Endret av Thomas Vehus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Jeg kan ha et litt ukjent innspill til at han er en Torgersen. Og det innspillet kommer fra et ting i Lund Skipreide (Rogaland) 15/1-1613,

Da kommer Ståle (Eriksen) Flikka fra Nes (i dag Flekkefjord) og gjør krav på gården Eik i Lund. Det gjør han på vegne av medarvinger. Hvem disse medarvingene var, skrives ingenting om, men det er ingenting av hva jeg ser i Ståles slekt somt tilsier noe som helst tilhold til Eik - som slett ikke var en liten gård.

Derimot var Ståles kone datter av Oluf Tengs. Inntil jeg eventuelt finner noen andre ledetråder, tror jeg en eventuell rett til Eik kan ha kommet med henne. Det kan kanskje understøttes med at vi i 1563 har en Torger Olufsen på gården.

Denne Torger antydes å ha havnet i et litt trang økonomisk situasjon (fra tingbok 1626). Han pantsetter på et tidspunkt et bruk på gården Solbjørg i samme skipsreide. Kanskje han på et eller annet tidspunkt også mistet bruket på Eik?

Hvordan Torger Olufsen på Eik i 1563 eventuelt kan knyttes sammen med Oluf Tengs og hans slekt, har jeg ingen formening om utover dette kravet fra 1613.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Og dette innlegget over fra juli, kan dere bare fjerne. Det er nok en forbindelse Tengs til Eik i Lund, men den er i beste fall umulig å spore opp.

Ståle Flikkas krav til Eik, som er oppgitt både i artikler i Ætt og Heim og flere bygdebøker, synes nemlig å være feil. Ikke selve kravet, for det er reelt nok da vi har bevart tingboken fra 1613.

Men tolkingen og utfallet kan umulig være riktig.

Interesserte kan lese min seneste oppdatering rundt gården Eik på Lund via linken under. Jeg er svært åpen for tilbakemeldinger og alternativer.

https://eivinds.net/7-eik/

Lenke til kommentar
Del på andre sider